Huvudskakningar

M

Merca

Någon här som har en häst / erfarenheter av hästar som skakar med huvudet vid ridning eller övr. hantering?

Mitt problem; Min häst är allergisk mot vissa trädslag och kvalster/damm. Symptomen visade sig i början på maj, då han började rycka med huvudet vid ridning. Tänkte inte så mycket på det då. Men sen blev det bara värre och värre. Att rida ut var inte påtal om, då fick jag oftast hoppa av och försöka leda honom hem pga av att han ryckte något hemskt mycket och ville klia mulen hela tiden.

Så vi åkte in till klinken, tog blodprover och då fick vi svar på att han var allergisk. Fick hem nostrilVet som fungerade bra ibörjan med sen några dagar senare så kändes han nästan mer irriterad med nostrilVet.
Jag märke efter ett tag att sålänge han fokuserar på något, tex hoppning, "hårdare" dressyr så var han ändå hyfsas ridbar. Då kändes problemen nästan helt borta. (kunde fortfarande inte rida ut)

Men nu den senaste två veckorna har han inte kunnat gå i hagen då det varit så mycket flugor, har knappt kunnat rida honom i ridhuset. Han vill bara kliaklia, ryckarycka, ibland visar han tendenser till att ställa sig upp. Och jag kan inte ha honom inne heller/bör inte rida i ridhuset så mycket heller när han är så pass känslig mot damm...

så vet inte vad jag ska göra.. kan inte rida ut, bör inte ha honom inne, bör inte rida i ridhuset ofta, han kan inte gå i hagen ibland.. Vi har funderat på operation, men det blir inte förrän senare isf.

Min fråga, hur ska jag göra under tiden?

Sv: Huvudskakningar

Hur operererar man bort allergi?????

Min häst får immunterapi pga sin allergi, och det via en spruta 1 gång/månad av en liten fin blandning av extrakt från stickmygg, broms, knott o kackerlacka.

Dessutom nosnät vid ridning, för att ta bort fokuset på kliiet..
Fungerar finfint!

Värt att testa!!

Senast ändrad:

Man bedövar/bränner av trillingnerven, så att hästen inte känner av besväret (den rycker inte med huvudet) :)
Har provat nosnät som inte alls fungerar på min häst!

Menar att nosnätet i KOMBINATION med immunterapibehandlingen fungerar på min häst.
Blev lite otydlig där :(

Har dock hört flera hästar som blivit opererade, men besvären återkommer eftersom nerver har en fantastisk förmåga att "nybildas"...

Och allergin kvarstår trots allt oavsett hur många nerver som krossas, och andra symptom kan komma till istället ex. i luftvägar, i form av trötthet/slöhet eller utslag eller liknande.

Absolut inget jag skulle välja i första hand i allafall...

Senast ändrad:

ajdå, lät inte alls bra :(:(
får prata mer med vet. och de från strömsholm!

Detta verkar vara den enda utvägen, för vi har i princip provat allting.:confused:

Har du någon kontakt med någon som har opererat sin häst?

Men ni har ju redan konstaterat att den är ALLERGISK...
Så det är ju solklart att ni måste behandla DETTA!!

Bara för att nostilvet inte fungerar så kan ni inte ge upp på den linjen.
Det finns ju fler än EN sorts medicin att prova...
Eller varför inte med immunterapi... detta använder man ju även på människor o funkar finfint!!
Det betyder att man tillför hästen små små doser av det den inte tål, varpå toleransnivån höjs.
En spruta i månaden ger jag min häst, och hon är helt symptomfri med detta :)

Att bara behandla symptomen, i detta fall skakningarna, säger ju sig självt att det är fel.
Ni måste ju gå på orsaken!!

Ja, fast ryckningarna behöver inte bero på allergin, men allergin kan trigga igång!
Så även om vi tar bort "allergin/dämpar", så är det inget som säger att han kommer sluta o rycka!

Sannolikheten är ganska stor :)

Och som med allt annat, behandlar du bara symptomen, så kommer du få fortsätta att dras med problemet.

Är hästen allergisk??
Ja, då måste du ju behandla detta!!!
Eller låter man allergin vara och skär av nerven bara???

Låter ju helt sanslöst isåfall...

Inte lätt o veta när man står som förvirrad hästägare när veterinärerna säger 10 olika saker.
Har iaf fått tips om equiwinner, läs mer på www.equiwinner.com, som har hjälpt flera Hss hästar, fått dem att sluta skaka med huvudet alltså.

SJÄLVKLART ska jag behandla allergin =) (är inte dum!) :D
Men har pratat med Veronica Roberts som är världs expert på just detta. Hon förklarade att allergi oftast inte är orsaken till huvudskakningar, men att de kan trigga igång dem däremot.

Det är säkert så för en del att behandlar man allergin så försvinner irritationen. Men det är tyvärr inte lika enkelt för oss, då han också är irriterad mot annat!

Ringde också till en annan i England, han som säljer/jobbar med Equiwinner, han förklarade också för mig att operation inte är nödvändigt och inget man bör göra på hästen, för man får oftast med sig andra problem i stället.

Känns skönt att veta lite mer om denna humhum-sjukdomen!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
850
Senast: MayGrace
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 681
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar