B

Blixtra

Vad rekomenderar ni AR-ryttare att rida in en häst på (träns/bett). Hästen, 3år, hingst/welshcob. Har använt "vanligt" engelskt träns med rakt bett och ingen nosgrimma vid all tömkörning.

Sv: huvudlag

Rakt bett brukar inte vara någon hit att börja med eftersom det är svårt att ställa med det. Vanligt tränsbett eller ridkapson brukar vara bäst i början. Ska man rida på stång är det i första hand om tränaren rekommenderat det efter att ha sett häst + ryttare OCH under uppsikt av tränaren.
Så - satsa på ridkapson eller vanligt tvådelat (som är väl anpassat efter hästens mun) beroende på vilket du trivs bäst med.

Okej. Tandläkaren tyckte att rakt bett passade hans mun och tjejen i ridsportaffären tyckte att det var det bästa bettet till yngre hästar. Ridkapson rekomenderar ingen till hingstar som jag pratat med. Så nu gör du mig förvirrad :crazy: .

Vad har du för motivering till ett två delat istället för rakt bett? Vill lära mig!

:) tack!!

psychogrrl skrev:
Varför rekomenderar de inte kapson till hingst?!
Jag minns inte det. Däremot skulle jag gärna använda kapson, så är det någon som vet varför det ej rekomenderas? Eller är det bara något dumt rykte jag "gått" på?

Det kanske beror på att de tror att hingstar är otyglade odjur? ;)

Bara din hingst har respekt för dig och din vilja borde du kunna jobba den i grimma...

Ett delat bett har fördelen att man kan jobba "två sidor" samtidigt.
Tex. lite lirk-lockande i ena tygeln för ställning-böjning eller avslappning i nacken och en stilla yttertygel.
Med ett rakt bett så tippas bettet och påverkar hela munnen. Det kan bli lite som att "köra cykel".

/T

psychogrrl skrev:
Det kanske beror på att de tror att hingstar är otyglade odjur? ;)

Bara din hingst har respekt för dig och din vilja borde du kunna jobba den i grimma...
Jag har svaga minnen av att personen ifråga sa att man blir mer utsatt på en hingst med kapson om det kommer ett brunstigt sto och hingsten tappar huvudet. Men jag vet inte. Det här är ju tal om en unghingst och vi har inte varit utsatta för så många olika situationer, så jag vet inte hur han reagerar. Har man samma säkerhetslina med kason som med träns? Jag har ju endå tagit bort nosgrimman från tränset och på så sätt börjat plocka bort vad "andra" tycker mans ka ha på en sådan unghingst...

Vad tramsig man blir när man ska rida in sin egna lilla bebis, det här har jag gjort en massa gånger, men NU ska det bli rätt för oss, då blir man som en nybörjare igen :angel: ....

Man kan ju kombinera med ett vanligt bett så har du det att ta tag i om det skulle behövas. Just kapson är ju ganska vanligt att man kombinerar.

Men varför en kapson skulle vara svårare att få kontroll med än ett rakt bett eller vanligt tränsbett förstår jag inte? En kapson är ganska skarp, den har en metallskena på nosdelen - ett rejält ryck med en sådan lär kännas!

Totola skrev:
Man kan ju kombinera med ett vanligt bett så har du det att ta tag i om det skulle behövas. Just kapson är ju ganska vanligt att man kombinerar.

Men varför en kapson skulle vara svårare att få kontroll med än ett rakt bett eller vanligt tränsbett förstår jag inte? En kapson är ganska skarp, den har en metallskena på nosdelen - ett rejält ryck med en sådan lär kännas!
Jag vet faktiskt inte heller, men nu hjälper ni mig att avliva myten :banana: !

Så vilka är fördelarna med att utbilda häst med kapson VS bett?

Om jag hade haft min egna lilla häst så hade jag nog utbildat på både och, för att få ut alla fördelar ;)

Annars är jag svag för bettlöst, tycker det känns som att man måste göra mer rätt då för att få samma resultat... Ex så lärde min förra pålla mig å sluta rida så förbannat mkt med handen (och jag red ändå mindre med hadnen än vad de många andra jag sett gjorde/gör) när jag började rida på en enkel remontgrimma. DET var lärorikt! Då började man fundera över vad det däringa bettet eg gav för hjälper och hur många av mina signaler (både positiva och negativa) som "dåldes" av bettethjälperna.

Och visst vill man få allting rätt men jag tycker det hör till att hästen ska vara lika utbildad på bett (om hästen nu inte visar mkt obehag lr så, då slopar man ju bettet). Om din häst dessutom redan är van vid bett så kan du ju bara fortsätta men även introducera bettlöst?

Det där ang hingstar har man ju hört förr ;) Endel blir tom paffa när man rider med vanligt bett :eek: Men jag brukar se det som att man faktiskt "måste" ha lite mer safety på en hingst, du har en jäkla massa mer problem om en hingst kommer lös än om sto/valack gör det (generellt iaf). Och det gäller både hantering, utrustning, val av ryttare/person som hanterar, stall, sällskap, miljö osv. Ex så red jag min förra ponny (sto) i grimma och ett grimskaft vilket fungerade bra även om vi inte red på slak tygel annars. Det hade jag kanske inte gjort om jag hade haft en hingst eftersom det hade blivit så mkt värre om han hade tagit kontrollen än om hon hade gjort det.

För egen del så har jag gärna spö med mig när jag hanterar/rider hingstar. Det är bra att "störa" dem med om de skulle få lite blackout om d kommer hästar osv. Men som ngn sa så kan du ju kombinera bett/kapson, du behöer ju inte röra bettet om du inte behöver.

Tja, fördelarna är olika på olika hästar men främst så tycker jag att man inte riskerar lika mycket spänningar om man inte har ett bett i munnen på hästen.
Man kan gärna variera tycker jag eftersom vissa saker kan vara lättare på kapson och vissa lättare med bett, själv tykr jag det är lättare att inte få hästen okänslig på kapson eftersom man inte kan ha samma "stöd" i det som på en vanligt bett - skulle man behöva vara övertydlig när man gör en avsaktning känns det också mer naturligt att göra ett snabbt ryck istället för att segdra vilket brukar göra hästen känsligare i längden.
Bett kan vara lättare att "manipulera" bort spänningar med däremot för man kan i regel känna i handen om man får motstånd och lirka bort det. Då känner man underkäken på ett annat sätt (spänd underkäke = spänd överlinje mer eller mindre).

Inom AR används cavason till unghästar, en ridkapson med en ledad nosrem dvs en cykelkedja el. liknande är klädd med läder som ligger över nosryggen. Var på AR kurs i helgen och provade. :bow:

Hoppas du inte påstår att alla inom AR börjar med kapson ;) Ganska bra att vänja vid tränsbett också, för annars blir första gången den får bett i munnen troligen en stång som kanske är liite svårare att acceptera än ett tränsbett :angel:

kinna63 skrev:
Inom AR används cavason till unghästar, en ridkapson med en ledad nosrem dvs en cykelkedja el. liknande är klädd med läder som ligger över nosryggen. Var på AR kurs i helgen och provade. :bow:
Inköpsställe i sverige?`Bilder?

Bild på min fd foderhäst i sin "cykelkedjekapson"
050515Kapsonhage.jpg

Han har bara den då den sitter på bara för att jag skulle fota den till en kompis.

Köpte den via en tjej på nätet som syr lädergrejor. Hon har vad jag vet ingen hemsida och hennes mail kan jag förstås inte lägga ut här :)

Totola skrev:
Hoppas du inte påstår att alla inom AR börjar med kapson ;) Ganska bra att vänja vid tränsbett också, för annars blir första gången den får bett i munnen troligen en stång som kanske är liite svårare att acceptera än ett tränsbett :angel:

Jag håller med dig och det är nödvändigt att individanpassa utrustningen. :bow:

Ridkapson finns att köpa från www.lusitano.se (kan tyvärr inte kolla att adressen stämmer, så googla om det är fel) och från Markus Holst kan man köpa antingen en färdigsydd spansk kapson eller en lös metallskena som man själv kan "klä" vilket blir mycket billigare. Har själv en sån som jag hade lyxen att få uppsydd av en kompis ;)
Musserolan brukar vara bra för små nosryggar.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
712
Senast: Fiorano
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 064
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 723
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama