B
Blixtra
Vad rekomenderar ni AR-ryttare att rida in en häst på (träns/bett). Hästen, 3år, hingst/welshcob. Har använt "vanligt" engelskt träns med rakt bett och ingen nosgrimma vid all tömkörning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag minns inte det. Däremot skulle jag gärna använda kapson, så är det någon som vet varför det ej rekomenderas? Eller är det bara något dumt rykte jag "gått" på?psychogrrl skrev:Varför rekomenderar de inte kapson till hingst?!
Jag har svaga minnen av att personen ifråga sa att man blir mer utsatt på en hingst med kapson om det kommer ett brunstigt sto och hingsten tappar huvudet. Men jag vet inte. Det här är ju tal om en unghingst och vi har inte varit utsatta för så många olika situationer, så jag vet inte hur han reagerar. Har man samma säkerhetslina med kason som med träns? Jag har ju endå tagit bort nosgrimman från tränset och på så sätt börjat plocka bort vad "andra" tycker mans ka ha på en sådan unghingst...psychogrrl skrev:Det kanske beror på att de tror att hingstar är otyglade odjur?
Bara din hingst har respekt för dig och din vilja borde du kunna jobba den i grimma...
Jag vet faktiskt inte heller, men nu hjälper ni mig att avliva myten !Totola skrev:Man kan ju kombinera med ett vanligt bett så har du det att ta tag i om det skulle behövas. Just kapson är ju ganska vanligt att man kombinerar.
Men varför en kapson skulle vara svårare att få kontroll med än ett rakt bett eller vanligt tränsbett förstår jag inte? En kapson är ganska skarp, den har en metallskena på nosdelen - ett rejält ryck med en sådan lär kännas!
Inköpsställe i sverige?`Bilder?kinna63 skrev:Inom AR används cavason till unghästar, en ridkapson med en ledad nosrem dvs en cykelkedja el. liknande är klädd med läder som ligger över nosryggen. Var på AR kurs i helgen och provade.
Totola skrev:Hoppas du inte påstår att alla inom AR börjar med kapson Ganska bra att vänja vid tränsbett också, för annars blir första gången den får bett i munnen troligen en stång som kanske är liite svårare att acceptera än ett tränsbett