Jag har en arabvalack på sju år. När jag köpte honom reds han med pullarträns och vanligt tränsbett, vilket fungerade OK men inte var optimalt (det var tydligt att han inte gillade bettet i munnen). Jag bytte till ett tre-delat bett, fortsatte med samma träns. Gick lite bättre, men det var fortfarande mkt springande med huvudet upp i vädret och tuggande på bettet. Jag kör nu bettlöst, vilket funkar kanon. Han är mjuk och följsam och går lågt i form utan att köra upp huvudet. Vi byter av lite: ett enkelt cross-under på banan, och ponnyhack vid uteritterna. Han har dock väldigt lätt för att få skav av nosgrimman (jag rider INTE hårt. Vi tränar western så det är mkt lösa tyglar och tränset sitter lagom åtspänt), och ibland även av sidostyckena. Ibland får han till och med skav av grimman. Jag har sherpa ludd på de ställen det går, men ibland hjälper inte ens det.
Har funderat på att byta till träns utan något band på nosen alls, eller gå tillbaka till pullargrimman som inte ger tryck på de känsliga ställena, men hur ska jag kombinera detta med bettlöst? Vill ogärna sätta bett på honom igen då det går så bra utan...
Har funderat på att byta till träns utan något band på nosen alls, eller gå tillbaka till pullargrimman som inte ger tryck på de känsliga ställena, men hur ska jag kombinera detta med bettlöst? Vill ogärna sätta bett på honom igen då det går så bra utan...