Huvudet på sned

C

Cettan

Behöver lite tips och råd av alla er duktiga bukefaliste. :bow: Jag har en underbar häst här hemma som jag rider o tävlar mycket dressyr med. Tyvärr har vi ett litet problem. I skänkelvikning till höger lägger hon huvudet på sne. Jag vet inte vad jag ska göra åt det. :confused: Har provat med uppresande tygeltag eftersom det känns naturligt, men det händer ingenting alls. :crazy: Har lite samma problem i öppnan även om den är lättare. (just för att hon inte lägger huvudet lika mycket på sne, annars har vi inga problem med skänkelvikningen). I övrigt är hon väldigt mjuk och går både att böja och rakrikta utan några problem. :bump: :banana: Någon som vet vad jag gör för fel och vad jag ska göra åt det? :confused:

Sv: Huvudet på sned

Jag skulle nog också fundera på vad jag säger åt hästen med min sits, om jag sitter för mycket på fel sittben, har bäckenet fel eller kollar åt fel håll osv...

Det brukar vara där jag hittar felet när min häst lägger huvudet på sned.

Hej! tack för era svar. Ja hon har varit hos en kiropraktor och tänderna är kollade. Kiropraktorerna sa att det var sällan de sett en häst i hennes ålder med så lite "fel". :banana: Hon har lite karprygg, det är allt. Jag ska fundera extra mycket på hur jag sitter imorgon när jag rider. Även om jag gärna tror att jag sitter rätt ok så är det ju mycket möjligt att felet ligger där och jag har bara missat det hittils... :o Får se om domarna komenterar det på söndag också. Ska tävla då... :bump:

Min häst är otroligt känslig för vikthjälper. Sitter man lite, lite på sne så märks det tydligt. Ofta är det ju tyvärr så att människorna är stela och kanske vet de inte om det. Låt någon ta en titt på när du rider för att försöka se om du är sne. Fungerar inte de kan det ju vara all idé att ta en titt i Sally Swifts bok och göra några av hennes övningar för att bli rak själv. :)

hej du din uppsala svikare!
jag å dunis har haft samma problem. huvvet har varit snett i ställning å t höger. jag fick d avhjälpt genom att stretcha halsen. alltså "rida ut" musklerna genom att förböja i lägre form i tex skänkelvikning (passa då bara så att hästen inte slänger ut bogen å istället viker sig å bara rinner åt sidan). samt i öppna å vanlig voltridning förböja halsen lite under uppvärmningen så att man stäcker ut de där muskelfibrerna så de blir smidigare.

för om kiropraktorn å tandläkaren inte hittar ngt så brukar d handla om spänningar samt lite orörlighet. så man måste lixom mjuka upp d hela lite.

Lycka till!
Kram ankie

Det kan ju troligen vara vikten och sitsen som det beror på.
Lägg en volt när hästen gör sådär, när du rider höger skänkelvikning, lägg en volt i vänster varv och rätt på ställningen och din sits där. Eller prova att rida rakt fram emellanåt för att rakrikta hästen, när du rider skänkelvikning. :smirk:

Menar: Att få rätt på sitsen och ställningen på volten innan du fortsätter skänkelvikningen. Att rida rakt fram emellanåt och rakrikta dig och hästen när ni rider skänkelvikning. :smirk:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 080
Senast: zarmino
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534
Dressyr Tänkte göra ett litet inhopp i den här tråden för att söka lite råd... Jag har de sista 4 åren ridit renodlade hopphästar på...
Svar
2
· Visningar
1 066
Senast: Magnum
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 774
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Vegetariskt julbord
  • Secret Santa 2024