Huvud Skydd Vid Uteritt??

My Horse and I

Trådstartare
Igår när jag var ute och red blev vi helt plötsligt attackerade av ett MOLN av små jävla knott/flugor och min häst blev helt tokig ,frustade skakade på huvudet försökte sticka samt stoppa huvudet under kroppen.Han blev jätte stressade av detta så min fråga är finns det heltäckande huvud skydd typ nät eller nåt??
:eek:

Sv: Huvud Skydd Vid Uteritt??

Det finns skydd av nät som man kan trä på hästen ungefär som en mössa. De skyddar ögon och öron men inte nosen. Sedan finns det speciella nosnät som detta.

http://www.equilibriumproducts.com/

Min häst har alltid varit lätt hysterisk inför insekter runt kroppen.
För några veckor sedan blev hon helt hysterisk av något som kom in i nosen på henne när jag red i skogen. Jag läste i trådar här och såg det som jag har länkat till. Jag hade lite svårt att hitta någonstans att köpa det och tyckte faktiskt att det var ganska dyrt. Jag köpte två st huvudskydd till henne. Det ena har hon på sig i hagen men man kan säkert rida med det också. Det andra klippte jag sönder och sydde om till det jag länkar till. Det fungerar jättebra från att vara helt hysterisk och kasta med huvudet så att hon nästan ramlar omkull till att vara helt som vanligt. Om jag viker upp nätet (har alltså fäst det i nosgrimman) så börjar hon genast med huvudet igen.

Det finns skydd av nät som man kan trä på hästen ungefär som en mössa. De skyddar ögon och öron men inte nosen. Sedan finns det speciella nosnät som detta.

http://www.equilibriumproducts.com/

Min häst har alltid varit lätt hysterisk inför insekter runt kroppen.
För några veckor sedan blev hon helt hysterisk av något som kom in i nosen på henne när jag red i skogen. Jag läste i trådar här och såg det som jag har länkat till. Jag hade lite svårt att hitta någonstans att köpa det och tyckte faktiskt att det var ganska dyrt. Jag köpte två st huvudskydd till henne. Det ena har hon på sig i hagen men man kan säkert rida med det också. Det andra klippte jag sönder och sydde om till det jag länkar till. Det fungerar jättebra från att vara helt hysterisk och kasta med huvudet så att hon nästan ramlar omkull till att vara helt som vanligt. Om jag viker upp nätet (har alltså fäst det i nosgrimman) så börjar hon genast med huvudet igen.

TACK!!:bow: Jag blev helt paff när min kolugne häst helt plötsligt blev hysterisk ,jag vill ju kunna rida ut även en sommar kväll...I värsta fall får jag sy ihop nåt själv:idea:

TACK!!:bow: Jag blev helt paff när min kolugne häst helt plötsligt blev hysterisk ,jag vill ju kunna rida ut även en sommar kväll...I värsta fall får jag sy ihop nåt själv:idea:

Jag rider med luva, sån hoppluva, normalt sommartid. När det är som värst blir det med vanliga Bucas Buzz Off Flugluvan.

Hästen bränner nosen, så fått ett nosnät i hagen, och det kommer ju funga vid ridning med. Sydde själv fast ett i Bucashuvan bara. kanske en ide? Nätet är dock i styvare material än Bucas. Jag slaktade en Hansbo luva med nosskydd. Så vill du kan du ju köpa en färdig sådan, då har de nosnät med. Behöver du bara nosnät för t ex ridning så har good4.you som redan tipsats om.

Här är 'egendesignade' nosnätsluvan, jag tyckte nätet gick för lite ner på 'sidorna' på de färdiga:

thumbnail.aspx

jag måste ha nåt som täcker HELA huvudet inkl nos men frågan hur det ska gå med träns och tyglar???Hmmmm får fundera ut nåt..

jag måste ha nåt som täcker HELA huvudet inkl nos men frågan hur det ska gå med träns och tyglar???Hmmmm får fundera ut nåt..

Kikade du på min lösning? Mer heltäckande än så får du nog inte? Inga problem med tyglar/bett, de går ju på undersidan av nätet på kanterna, och stör inte alls. Bucasluvan sätter jag bara ovanpå tränset.

Kikade du på min lösning? Mer heltäckande än så får du nog inte? Inga problem med tyglar/bett, de går ju på undersidan av nätet på kanterna, och stör inte alls. Bucasluvan sätter jag bara ovanpå tränset.

Din lösning var jätte bra,men jag fundera på att gå till tyg affärn köpa typ mygg nät ochh sy för nos,ögon så som dom hadde gjort på en av hemsidorna...nåt att fästa direkt på tränset med ex,kardborr band:angel:

Din lösning var jätte bra,men jag fundera på att gå till tyg affärn köpa typ mygg nät ochh sy för nos,ögon så som dom hadde gjort på en av hemsidorna...nåt att fästa direkt på tränset med ex,kardborr band:angel:

Det finns ridflugluvor annars. Nät, fint mjukt, snöre under hakan (som vissa hoppluvor/öronluvor har). Nätöron. Kostar under hundralappen, minns dock inte märke nu, men lokala foderhandlaren här hade förr, kan kolla när jag ska in och köpa missemat och ta en mobilbild om de finns inne. Garanterat lättare än att försöka sy =) Och så kan du ju ha nosnät som fästs i nosgrimma. Nackdelen med dem tycker jag är de täcker för lite på sidorna.

Ska du sy eget nosnät, tänk på att det måste vara styvare när, annars dras det lätt in i näsborrarna om hästen andas häftigt.

Jag har alltså köpt två st luvor hemma i ridsportaffären. De ser ut som de som tuvisen länkar till. Den ena har hästen på sig i hagen om det är mkt flugor där. Den andra har jag klippt sönder. Jag har klippt den så att det finns tyg längs den sidan där jag fäster fast det.Jag har sytt i en tryckknapp så jag knäpper fats den i nosgrimman och sedan har jag sytt i tunna gummisnoddar (typ resår) i hörnen på samma sida där knappen sitter i mitten. Dessa knyter jag sedan fast i tränset. Sedan hänger nätet ner över mulen. Vet inte om det blev begripligt. Jag fick testa lite så det skulle sitta bra. Den luvan jag har klippt sönder kan jag göra många nosnät av. Det är alltså bara en liten bit av den jag använder. I början tyckte hon det var lite konstigt men hon vande sig snabbt.
Min häst bryr sig just nu bara om hon får in ngt i nosen. Därför har jag inte den andra på huvudet på henne när jag rider. Men den går säkert att rida med.

Men det är möjligt att det måste vara ett styvare nät egentligen som A. skriver. Min häst är inte av den blåsande typen så det har gått bra.

Tur att det fungerar! Jag blev heltokig när jag var rädd att inte kunna rida på sommaren!

ja nåt måste göras,,stackarn försökte gömma huvudet mellan fram- benen och höll på att gå omkull..Tydligen är min rädd om hela huvudet öron,nos,ögon och jag vill inte att han ska få nån fobi ,han är 5 år och älskar att vara ute på äventyr med matte...

Jag har en hoppluva :D Snyggt, eller inte, men det funkar bra och flygfän kommer ej åt öronen.

Kombineras med flyveil (i stället för eller utanpå pannbandet på tränset) vid behov och så flugsprej på resten av kroppen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Min polle är super go och jag kan lita på henne till hunda. Hon är bland de lugnare sorterna och super go och mysig att hantera...
Svar
15
· Visningar
2 412
Senast: Gooing
·
Träning Jag är mentalt förstörd just nu, paniken börjar släppa. Men hur fasen ska jag göra nu? :crazy: :( Satt och red min 3,5 åring i...
Svar
19
· Visningar
1 750
Senast: monsterblom
·
Träning Har stött på lite problem med en av hästarna och hoppas på lite goda råd innan jag lägger ner ridningen helt :confused: Det är så att...
Svar
4
· Visningar
1 010
Senast: klabbarparn
·
B
Träning Nikanske minns att jag gjorde en tråd för några månader sedan om min nya foderhäst på 5 år som vid uteritter låtsades bli rädd för något...
Svar
8
· Visningar
1 310
Senast: vanimelde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka