Huskur för luftvägarna

Snobben

Trådstartare
Är det flera här som har testat huskuren för luftvägarna som har tipsats om här på buke?:) Med anis, timjan, lakritsrot och sen vinäger & vitlök?
Jag har en pålle med luftvägsproblem och har gett lakritsrot och anis litegrann, men tänkte nu testa avkok av örterna.
Fick bli bara anis & lakritsrot sålänge, hade inte timjan hemma.
Funderar lite på vad vinägern ska hjälpa till för?
Vitlök är ju farligt i större mängd efter vad som forskats fram, så ger väldigt lite. Ni som har gjort kuren, har ni vägt örterna? Vet ni hur mkt det blir ungefär i matsked mätt? Har ingen våg.

Sv: Huskur för luftvägarna

Min häst har känsliga luftvägar. Hon hostar av damm och fukt. Förra vintern hostade hon till och från hela installningsperioden. Började ge henne Anis och Timjan vid installningen nu sista september och hon har inte hostat sedan dess.
Jag häller ca 3 dl kokande vatten på ca 1 dl örter men då har jag munkpeppar i också så 3/4 dels dl räcker nog. Jag låter det stå och dra några timmar och silar sedan vattnet över hennes kraftfoder så det suger åt sig det. Det är inte nödvändigt att sila men hon äter det inte annars. Blandningen består av hälften Anis och hälften Timjan.

Jag kan ju tillägga att jag gav henne samma kur när hon hade en bakteriell luftvägsinfektion i somras som inte gav med sig ens med penicillin. Efter en veckas behandling med örterna var hon frisk. Timjan är ju även bakteriedödande.

Jag tror verkligen på det här med örtkurer.

Det finns 1 kg påsar av dessa örter att skicka efter på borgeby kryddgård på nätet till bra pris.

Senast ändrad av en moderator:

Har beställt mina örter därifrån med.:)
Men har bara anis & lakritsrot, se om jag ska köpa till timjan.
Vet inte hur stor skillnad det är mellan avkok & rena örter, men blir kanske när man gör avkok. Funderar lite på hur länge man kan ha avkoket i stallet innan det blir "gammalt". Svårt med hur mkt öretr man ska ta viktmässigt, men är kanske inte jättenoga.

Du behöver inte väga det, ta en 3/4 dels dl torr örtblandning till en stor häst o häll på hett vatten. Jag har gjort så ibland att jag gjort iordning det kvällen innan i en glasburk med lock på. Det ska nog inte stå för länge.

Jag tycker att avkok ger bättre effekt, har prövat både och.

Ur hästägarens örtabok.......snabbare effekt med infusion som det kallas = kokande vatten som hälls över örterna & drar i 15 min....större satser = max 2-3 dagar i väl försluten flaska i kylskåp (jäser lätt om det är för varmt = ej användbart) ca 2,5 dl av infusion 2 ggr / dag.....mängd torkad ört 2 nävar ca 60g / 0,5 dl vatten (färsk ört - hälften i mängd) kan sötas med honung el. opastöriserat rörsocker el. Lakrisrot om de inte dricker det, el häll över fodret, el plastspruta i munnen.

Avkok görs på hårda rötter, bark, rotskott eller frön.
ca 30g torkad/ ca 15g färsk Hacka el. bryt ner i keramik/lera/emaljerad kastrull/gryta (ej aluminium) 7,5 dl kallt vatten koka upp långsamt,lägg på lock & sjud i 15 min sila på en gång (blir ca 0,5 dl) Stora satser & förvaring är samma som infusionen..................;)

Ginko
Antiastmatisk, Bronkutvidgande, cirkulationsbefrämjande.

Kan även rekommendera:

Schüsslers vävnadssalter är preparat innehållande mineraler för att stärka kroppens celler.

Schüssler var en tysk läkare som arbetade med homeopati. Han kom fram till att det behövdes mycket svaga läkemedel för att de skulle kunna tränga in i cellerna.

Jag gav cellsalter till min gamling som fick hosta (hostade i några år och han blev aldrig bra med "vanlig medicin" och efter en höst/vinterbehandling med cellsalter blev han frisk... och fick aldrig tillbaka det igen...:)

Lycka till!

Liknande trådar

S
Foder & Strö Min häst har troligtvis kronisk bronkit. Hon fick en massa olika mediciner i vintras och blev till slut jättemycket bättre och gick att...
Svar
12
· Visningar
5 616
Senast: LisaPL
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka