Husköp med Kattpiss under terass, bör man oroa sig?

Joaharry

Trådstartare
Hej!

Vi funderar på att köpa ett hus, och i besiktningsprotokoll och även på visning framkom en kraftig doft av kattpiss på terassen. Det verkar som att katter suttit där i flera år och gjort sina behov utan att den nuvarande ägaren gjort något åt detta.

Min fråga: Går detta att åtgärda genom att tex ta bort terassen och gräva ut marken under med någon meter och fylla på med ny jord sen grus eller liknande, samt byta golv/måla om i närliggande rum? Kattpiss i själva huset har jag förstått kan vara en ordentlig huvudvärk, men på visningen verkade doften komma just från detta utrymme.

Vågar man köpa detta hus, eller är kattpiss som pesten vart det än finns? Kan det sätta sig i själva huset, trots att det inte är där katterna gjort sina behov?
 
Det försvinner, det är jag övertygad om.

Om det luktar så beror det sannolikt på att nån katt fyller på där frekvent. Kattpiss är organiskt och både dunstar och bryts ner när det är utomhus. När det satt sig i trä eller textil inomhus är det en annan sak.

Se till att området blir kattsäkrat, spreja mot katter och vänta. Sen är det borta.

Det är min bergfasta tro.
 
Det försvinner av väder och vind och sätter sig inte i själva boningshuset så länge det är utomhus. Katter gillar att ha en bestämd toa så förmodligen är det någon som är där regelbundet och därför kan det verka som att lukten är permanent. Är huset intressant i övrigt så kör på, sen kan ni kattsäkra på de sätt som går och vänta ut det.
 
Så länge ni är säkra på att lukten kommer just därifrån och av just den anledningen. Sen kan man ju fundera över hur många katter som håller till runt huset och vad mer de har ställt till med... Själv hade jag nog velat kolla med egen besiktningsman var lukten kommer ifrån och generellt runtom i huset med katter i åtanke.
Det växer inte buxbom vid terrassen då? Det kan lukta just kattpiss :yuck:
 
Okej! Jomen det är väl vad vi tänkt också, just att utomhus inte är lika dramatiskt som inomhus. Kanske är värt att be om en egen besiktning och gå igenom huset mer noggrant än vad man kan på en visning, säkerställa att det inte kommer inifrån huset. Men som sagt, det stank på terassen, men dörren dit stod öppen på visningen, lär ju spridit sig av den anledningen. Det var främst i rummet i direkt anslutning dit dörren stod öppen det luktade.

Kanske kan vara värt ett bud iallafall 👍
 
Okej! Jomen det är väl vad vi tänkt också, just att utomhus inte är lika dramatiskt som inomhus. Kanske är värt att be om en egen besiktning och gå igenom huset mer noggrant än vad man kan på en visning, säkerställa att det inte kommer inifrån huset. Men som sagt, det stank på terassen, men dörren dit stod öppen på visningen, lär ju spridit sig av den anledningen. Det var främst i rummet i direkt anslutning dit dörren stod öppen det luktade.

Kanske kan vara värt ett bud iallafall 👍
Dom hade inte öppnat för att minska lukten inne då?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp