Hurtta vintertäcke!

AmandaA

Trådstartare
Jag har tänkt mycket på att köpa ett riktigt tjockt vintertäcke till min hund och älskar märket Hurtta. Har inget täcke därifrån fast har ett halsband, ett koppel, en bröstsele/D-sele och en Y-sele från märket.
Jag vet att de går på ca 600-700kr för ett till en stor hund (75cm i strl). Så jag kan likabra ta det som är varmast.
Skulle ni rekommendera de "vanliga" vintertäckena eller är ett sådant här
24dhc3r.jpg

bättre och varmare? Tror jag får ett utav farmor i julklapp (har ett tjockt reflextäcke som istortsett bara är fluffoder och tyg som jag kan ha under ett fleecefodrat regntäcke tills jag får det i julklapp men det blir ju så tjockt och klumpigt haha!

Prisskillnaden ligger på ca 100kr men jag betalar gärna det om detta är bättre och varmare!

Några tips eller egna erfarenheter?

Sv: Hurtta vintertäcke!

Jag har Hurttas vanliga vintertäcke och tycker att det räcker gott och väl. Jag har bara på täcket på pauser i träningen, eller i bilen om hon ska sitta där en stund, inte annars. Vi är ute oavsett temperatur, i vintras brukade vi vara ute och gå i 1 timme - även i -25...

Hmm, vilken ras? Tänker att inte ens mina släthåriga hade haft så stor nytta av ett så tjockt täcke.

Lite svårt att ha erfarenheter av det täcket då det är nytt för säsongen. Jag tyckte det verkade bra men det passade inte min hund (som är jätteliten och fryser lätt). Sen gillar jag inte att man var tvungen att trä igenom ena benet på det.

Jag har Hurttas vanliga vintertäcke och tycker att det räcker gott och väl. Jag har bara på täcket på pauser i träningen, eller i bilen om hon ska sitta där en stund, inte annars. Vi är ute oavsett temperatur, i vintras brukade vi vara ute och gå i 1 timme - även i -25...

Kanske ska tillägga att jag har rottis som saknar underull...

Har inte du en Schäfermix (långhårig) ?

Då är det nog definitivt att överdriva om hunden inte är sjuk.

Det här har diskuterats i en annan tråd. Ts menar att hunden fryser så den skakar, och därför behöver ett tjockt täcke.

Dock tror jag vilket vintertäcke som helst räcker. Också de billigaste märkena

Eller var det inte tal om att sy själv?

Det här har diskuterats i en annan tråd. Ts menar att hunden fryser så den skakar, och därför behöver ett tjockt täcke.

OK. Den har jag missat... Men har reagerat över alla täckade hundar. Känns som det börjar bli lika hysteriskt som inom hästvärlden... men nu ska jag inte vara OT längre. :p

Kanske ska tillägga att jag har rottis som saknar underull...

Min rottis kan vara så vissa dagar. Det har för min del räckt med ett regntätt täcke fodrat med teddy och magplatta. Dock har han "vuxit" ifrån det med åren nu är han 4½ och har knappt täcke alls!

Jag har ju en boxer, men hon har bara täcke om det regnar, eller om det är massor av minusgrader och vi ska vara ute länge. Samma sak gäller om hon måste vänta i bilen på träning. Då har hon täcke eller fleece

Samtidigt tror jag att hon egentligen skulle klara sig fint utan.

Det ser ju väldigt, väldigt varmt ut. Jag hade kunnat tänka mig att ha ett sådant täcke om hundarna har utfört rätt hårt arbete och (efter nedvarvning) behöver sitta en stund i bilen eller stå ute och vänta. Då kan det vara bra att ha något riktigt varmt som håller de stora muskelgrupperna varma. Men för promenader och dylikt är den kanske lite onödigt varm.

Jag har kört med Back-on-tracks fodrade täcke i rätt många år nu. Först till min italienska vinthund och nu till mina whippar. Är det kallare än -10/-15 grader så sätter jag på en snood. Det klarar de sig med ner till -20 grader. Det som är värst på vintern för mina är kölden från marken (kramp i tassarna) och kall blåst. Så länge täcket är vindtätt samt inte blir blött av ett rikligt snöfall så klarar sig mina med ett rätt tunt täcke, samt en snood för att inte öronen ska förfrysas.

Min hund blev förkyld (dåsig, sover hela tiden och nyser typ hela tiden) av att gå ute i regn det var lite kallare typ 10-15 grader eller något och det blåste lite, det var 2ggr på samma vecka, efter första rundan så nös hon bara lite och andra gången så blev hon riktigt förkyld så nu är det täcke på henne såfort det regnar det minsta (brukar ha det för hon fryser otroligt lätt men det regnade inte när vi gick ut) eller ett annat när det bara blåser eller är allmänt kallt. Jag tar av täcket när hon springer lös och då får hon "lufta sig lite" om det inte ösregnar. Vi går ca 1½h-2h rundor 1-2ggr om dagen, de mindre rundorna brukar hon slippa täcke utom sista rundan för då är det kallt så jag fryser i min vinterjacka.
Hon har inte alls så tjock päls som Schäfrar utan väldigt tunn päls, hon är inte strävhårig men inte lika långhårig som Schäfrar brukar vara. Hon har mycket underull på halsen men inte på resten av kroppen.
Jag kände på täcket i en affär och tyckte att det nog är lagom varmt. Jag föredrar att hunden är för varm än fryser. Hon kommer bara ha täcket när det är som kallast eller typ snölek så inte varenda runda i vinter utan bara när det är som kallast.
Jag har i nuläget ett fleecefodrat regntäcke och ett fleecefodrat annat täcke, vet inte vad det är för material men det blåser lite igenom det och det tål lite vatten men inte så mycket. Köpte det sistnämnda på Hööks rea för 49kr (kunde lika bra slå till liksom) och det har visat sig vara riktigt bra.

Nu får du tänka dig för för nu blandar du dina olika nick. Det var ditt andra användarnamn som hade en förkyld hund.

Svårt det där.....

Hon har inte alls så tjock päls som Schäfrar utan väldigt tunn päls, hon är inte strävhårig men inte lika långhårig som Schäfrar brukar vara. Hon har mycket underull på halsen men inte på resten av kroppen.

Jo, du har ju visat bilder hur hon ser ut. Det är klart att även hundar med en del päls men inte så mycket underull kan frysa. Framförallt är det nog fukt och vind som de påverkas av, så kolla att det står emot fukt. För över 700 kr är ju mycket för ett täcke. Men det är klart att du välja det täcket om du vill ha det och känner att det är lagom varmt för henne. :)

Sedan tycker jag att du ska använda dig av ditt vanliga nick. Alla andra använder ett nick som är dem själva, inte två, tre eller för påhittade personer. Så använd ditt vanliga nick och ge folk här en chans med det.

Jag har ett vanligt värmetäcke från hurtta och är det riktigt kallt fryser faktiskt min hund. Dock händer det rätt sällan.

Liknande trådar

Hundhälsa Ska raka min hund i helgen och vet då att hon lär behöva ett tjockt täcke till den värsta vintern. Har i nuläget en fleeceoverall (lite...
2
Svar
39
· Visningar
2 758
Övr. Hund Jag får 500kr i månadspeng och minst 400kr av dem går varje månad till nya halsband, selar, koppel eller godis till min hund. Jag har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 753
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Jag ska till Hööks om någon vecka och shoppa lite och tänkte köpa ett vintertäcke. När det är snö så brukar min hund frysa när man går...
Svar
3
· Visningar
1 422
Senast: Hagstadius
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka