K

knasenknas

hur används kyllera? vad ska man tänka på? är det någon som kan beskriba hur man gör? :bow:

Sv: hur?

;) Kyllera gör man sålunda med: stryk på ett jämnt lager lera väl fördelat runt om benet - tag ett st tidningspapper och klappa på så att det täcker/ med detta hindrar du leran från att fastna på padden/ lägg på en padd och linda väl, se noga till att du inte får veck och att du inte lindar för hårt, det senare undviker du genom att inte dra i lindan, rulla den runt så att säga :smirk: vilket är lättare sagt än gjort men pröva på ditt eget ben först om du är ovan.. ;) över haser är det ju svårt att lägga bandage men där kan du klappa på ett rejält lager lera bara, det finns speciella haspaddar men de är svåra att få tag på. Min stalltjej som är lite fiffig av sig hade använt sig av transportbandagen vilket inte var så tokigt måste jag medge..hon hade använt dom som paddar oxå fram och det är ju heller inte så tokigt.. ;) ;)

men sen då? hur länge ska det sitta där? ska man skölja bort det?

menar du att man ska ha ett tidingpapper under padden? eller ska man inte ha någon padd under utan bara lindan på tidningspappret?

Man kan ju också använda enbart kyllera, utan att linda uppepå. Stryk på leran såpass tjockt att man inte ser pälsen igenom. Sedan låter man det torka, då går det att borsta bort. Det blir dammigt av leran så om man vill kan man spola bort den istället.

till trolljahn; varför linda? Blir det inte varmt då, det vill man väl inte åstadkoma med kyllera? Då använder man väl liniment eller är jag ute och cyklar? Har bara aldrig hört talas om att linda över.

Jag brukar använda bara lera. Lindar man utanpå blir väl hela effekten av leran förstörd. Benet kyls ju av när vattnet från leran avdunstar och "tar med sig" värme från benet. Lindor över borde hindra vattnet från att avdunsta och då kyls inte benet.

:smirk: Jo men visst ..det finns en finess med kyllera! Först kyler den, sedan /om man lindar/ värmer den och "driver ut" gallan..så! Det fanns förr ngt som hette "antiflog" tror jag, det var riktigt bra det!

;) tidningspapper direkt på leran, sedan padd, sedan linda.
Men om du är ute efter att bara kyla ner rekommenderar jag isbalsam istället, det blir riktigt riktigt kallt det! Eller kyl med kallvatten ca 10 min, men då måste du ju ha en dusch eller möjlighet att spola benen med kylslangar etc. eller en bäck.. eller sjö.. eller riktigt djup snö. och det sistnämnda har vi ju inte sett röken av.. :p

:D Luktade du på det?? Kommer inte ihåg om det luktade alls men du har rätt: Superflog hette det!! Finns det fortfarande? Det var suveränt på ansträngda leder men jag har för mig att det innehöll...sulfa??.. :confused: ..eller nåt..

Superflog är inte samma som kyl lera, kyl lera stryker man på benen utan att göra ngt mer(den smular sönder när det torkat å man kan borsta bort eller skölja, torka bort det).
Superflog är värmelera som man ska sätta plast/folie över, padd å linda.
Det rekommenderas för gaffelbands skador å tex ryggont.Har använt båda å kan rekommendera dom.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 090
Senast: Freazer
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
135
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka