Hur yttrar sig tandproblem?

Celija

Trådstartare
Alltså hönsmamman är i farten igen. Hur märker man om katten har tandproblem?

Vår hane har alltid varit benig och haft svårt att lägga på sig, ett tag så åt han mycket och det var frid och fröjd, men nu får man återigen truga och pocka för han ska äta ordentligt. Han äter två tre tuggor, sen är han 'nöjd'. Sen kan han komma tillbaka två tre timmar senare och äta lika många tuggor igen. Jag vet inte hur han äter på nätterna. Han är jättelivlig och leker och springer så han behöver ju energin. Nu när jag stod och försökte peta i honom lite mat så märkte jag att han verkade ha svårt att tugga? Han tuggade en köttstrimla på ena sidan, spottade ut den, obetydligt mindre, tuggade på andra sidan, spottade ut en tredjedel som han sen lämnade. Är det ett 'normalt' sätt att äta? Kan det indikera att han har ont? Han äter torrfoder utan problem men jag vill ge barf i så stor utsträckning som möjligt. Jag kollar hans tänder regelbundet och de ser fina ut, inget svullet eller rött i tandköttet eller någon tandsten. Jag borstar sporadiskt men det är ingen höjdare tycker han.

Tidigare har jag inte ens tänkt på det utan bara antagit att det är så katter äter, men Lillan slukar nämnda köttstrimlor hela ungefär, och knaprar gärna i
sig kycklingvingar inklusive ben. Han däremot kan peta i sig köttet men lämnar skinn och ben.

Att han lämnar vissa saker och inte är jätteförtjust i barf är ju en sak, men
att han tuggar så konstigt gör mig orolig. Jag tänkte ringa till vet imorgon och
fråga ifall de tycker vi borde åka in på undersökning av tänderna men tills dess
frågar jag er kattfolk på buke för ni är outstanding :bow::bow:

Eller så kanske han inte tuggar konstigt alls? Igen, jag är hönsmamma utan
dess like :o
 
Sv: Hur yttrar sig tandproblem?

Ta kisse till veterinären och be honom kolla. Vi brukade låta vetten kolla kisses tänder och skrapa tandsten vid behov.
 
Sv: Hur yttrar sig tandproblem?

När jag ringde vet. rådgivning sa hon i telefon att vi ju kunde åka in till veterinären men att det förmodligen inte var någonting så länge han inte
verkade besvärad när han åt och det gör han ju inte. Det känns skönt att
höra.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: netschjen
·
Katthälsa Hej! Söker lite tips om kattmat. Familjen har två 11 åriga syskon blandraskatter. Vi har haft de sedan de var kattungar och har ätit...
Svar
15
· Visningar
1 387
Senast: Tiffany
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 741
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 853
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp