Hur vräker jag myrorna?

tanten

Trådstartare
På torpet jag köper imorgon finns en rejäl myrstack i kanten av trädgården. Inga grannar som jag vill ha! Ska jag uppgradera mig från lägenhet till hus vill jag ha trevligare tomtgrannar.

Jag vill ha alla knep ni har för att få väck dem.
Själv har jag grävt i stackar ibland men inte fått önskat resultat. De brukar bygga upp den igen :mad:

(häftigast var nog den stacken på åkerholmen som såg underlig ut på håll. Vid närmare undersäkning visade det sig att myrorna blivit lyckliga av att vi sått vallfrÖ på åkern intill. De hade idogt släpat hem vallfrö som byggmaterial...)

Så - hur ska jag göra för att få dem att fatta att de borde dra till mer gästvänliga trakter?

Sv: Hur vräker jag myrorna?

Efter lite surfande verkar det finnas två effektiva metoder. Bägge går ut på att döda myrorna, något annat alternativ är tydligen inte att räkna med.

1) slå ner ett järnspett som leder ner vinterkyla i stacken, de dör
2) hälla ut Fun Light i stacken, de dör

Rödcederolja ska vara ett beprövat husmorstips. Man sprayar det helt enkelt på stigarna där man inte vill ha dem.

Var glad om de bara är utomhus!

Jag har myrinvasion i kök o badrum varje vår och har redan dödat mängder.

Fun Light står alltid framme, myrr runt grunden o Mr Muscle Lime & Wineager sprutas på alla myror inomhus.

Jag skulle aldrig få för mig att dricka Fun Light med tanke på alla skriverier. Är nog mer hälsosamt att dricka Ajax än den skiten.

Att slå ner ett eller fler järnspett/järnrör mitt i stacken (En bra bit ner, gärna upp till en meter) är det mest effektiva sättet tycker jag. När vintern kommer leder spettet ner kylan i stacken och myrorna dör och/eller flyttar.

Vi har grävt upp vår 1 meter höga stack (hur långt ner den går vill jag nog inte veta). Myrr av alla de slag verkar eventuellt ha fått död på en del just nu.

Här dricks massor av Fun Light och vi mår jättebra, så jag är lite skeptisk till att det fungerar på myror. Men prova kan aldrig skada (annat än myrorna, och det är ju meningen :)).

Här har jag också en myrinvasion varje år. De bor under stenplattorna utanför min anltandörr och på sensommaren när de nya myrdrottningarna är redo att lämna boet har jag mitt vardagsrum fullt av flygande pissmyror, lagom kul.

Denna sommar ska det bli ändring på't.. Funderar på att gräva upp stenplattorna och peppra med något lämpligt under, frågan är väl bara vad.

Grattis - till husköpet då alltså......

Kan det vara en ide´att helt enkelt (nåja..) flytta på stacken?

Säljaren gjorde ett försök att Myrra och spreja bort dem för några år sedan. Då flyttade de till gäststugans vägg. Föga trevligt.

Men jag antar att ajg måste göra ngot. Nu när de vaknat av våren har de åter börjat söka nya jaktmarker. Och gästhuset ligger illa till igen.

Gästhuset är gårdens nyaste och finaste byggnad så dit får de ABSOLUT inte ta sig på allvar.

Fun får bli ett första anfall. Plus lite terrorgrävning uppepå stacken....

Jag har för mig att det sas på ett trädgårdsprogram i radion att aspartamet täpper igen porerna i myrornas keratinskal. Då kan de inte andas.

Då fungerar alltså aspartam ungefär på samma sätt som en vegetabilisk olja som ju också täpper igen andningsvägarna.

Jag har sprutat vegetabilisk olja på flygmyror en gång och dom dog ... Men mig veterligt är det ingen som har gått ut och varnat för att rapsolja eller annan vegetabilisk olja skulle vara giftig - m a o så är nog hysterin över Fun light något överdriven.

Då fungerar alltså aspartam ungefär på samma sätt som en vegetabilisk olja som ju också täpper igen andningsvägarna.

Jag har sprutat vegetabilisk olja på flygmyror en gång och dom dog ... Men mig veterligt är det ingen som har gått ut och varnat för att rapsolja eller annan vegetabilisk olja skulle vara giftig - m a o så är nog hysterin över Fun light något överdriven.

Jag måste erkänna att jag missat "Fun light hysterin" totalt, som sagt dricker jag inte gärna Fun light ändå. Min sambo däremot dricker gärna Fun light för han gillar inte vatten som det är, nu blir det väl till att döda myror med det om de dyker upp till sommaren.:idea:

Hittade även en artikel om sötningsmedel och enligt den är inte aspartam farligt...

Är sötningsmedel farliga?

Senast ändrad:

Eftersom jag är diabetiker så är Fun den saft jag dricker. (Tillsammans med Robinsons Grape-variant som är farligt god).

Men jag har någon sorts rabarber-Fun som jag köpte och som absolut inte gick att få i sig. Har inte kommit mig för att slänga så det får bli myrdricka :idea:

Idag är det mindre än en månad kvar tills jag får tillträde. :love:

Har också diabetes, men jag föredrar vatten att dricka ändå, dock köper min sambo hem saft och då köper han alltid Fun light så att jag kan dricka om jag skulle vilja, han brukar köpa lemon/lime och den är helt ok. rabarber lät inget vidare, ge du det till myrorna :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka