Hur visste ni? Inridning

M

Meya

Hej! Ni som själva rider in era hästar..hur visste ni att ni klarade av och hade kunskapen att rida in en häst? Var ni med när andra red in eller kändes det som om ni bara kunde? Berätta:)

Ps.Jag skrev en tidigare tråd om en häst jag och en vuxen(Kunnig) ska rida in.Skulle aldrig rida in en häst med den lilla kunskapen jag har;P Ds

Sv: Hur visste ni? Inridning

Jag börjar rida in nu och jag känenr att jag har kunskap (får hjälp av hästkunnig) för att lära in grunderna, skritt trav och galopp samt halt svänga och ställa och böja.
Sedan kan ju annat slinka med på vägen och mn lär sig mer osv.

Det är som med allting annat, dvs det krävs träning innan man blir bra på det! De hästar jag rider in idag får en bättre inridning än de första som jag red in för 25 år sedan..... Att ta hjälp av någon med mer erfarenhet ser jag som en självklarhet när man är orutinerad själv. Inridning tycker jag handlar väldigt mycket om känsla och timing. Att alltid vara uppmärksam på hur hästen reagerar för olika saker. Inte så mycket om teknik.

Jag kan inte påstå att jag har de kunskaperna än,
men jag är faktiskt nöjd med det jag åstakommit med min inridning nu.
Sen kan båda han och jag lära oss mer, men det gäller väl för alla.
Jag skulle aldrig klara av det helt själv utan hjälp av de som ser på marken.
Det jag känner och det dem ser är olika och det jag fått hjälp med har utvecklat
honom enormt och mig själv som ryttare på honom.

Jag skulle tro att alla behöver hjälp med sin inrindning och har inte all den kunskapen att klara det helt själv,
sen att man sitter själv på ryggen och gör jobbet är en annan sak.

Har ridit in mina två första hästar (den 3:e är ännu bara 7 mån) själv.
MEN, jag hade/har inte haft den kunskapen att kunna utbilda dem längre än till att kunna skritt, trav, galopp, stopp, höger/vänster, back. Alltså till skogsmullar ;)

Jag har gått på hästgymnasium och tagit med mig mkt därifårn. Inte jätte haj på unghästar innan skolan, men nu känns det som det inte är några problem med att rida in en till, sen lär man sig otroligt mkt på vägen, både bra och dåliga saker som man kan förbättra osv till nästa häst..
Ridit in min 04 helt själv, är lite hoppad och ska snart tävla sin första cm hoppning. :)

fast jag tycker det mesta är väldigt lätt att lära in, har ridit min unghäst 4 ggr, hon kan skritt och trav, bromsa balanserat från trav till skritt, svänga, stanna, backa, flytta för skänkel, och böja på nacken (jag kallar det inte form än eftersom det enda jag ber om är att hon ska ge efter i nacken nåt steg)

när jag fortsätter mer med riktig inridning i vår/sommar så kommer jag till viss del ta hjäp av tränare, dock är det bara jag som kommer sitta på hästen. möjligtvis när jag ska börja träna mer samling och när jag verkligen ska få hästen att trampa som tränaren kan få hoppa upp.

jag fokuserar mkt på att det ska vara roligt hela tiden, och att hon ska få använda sin nyfikenhet mkt! tex sista gången jag red så stod det en bil parkerad på mötesplatsen, hon tvekade något, så jag la till skänkeln, bara som uppmuntring och inte en tillsägelse, resultatet blev att hon spetsadde öronen och travade mot bilen och sedan la hon mulen på motorhuven :rofl: och sen var det inget mer med det... haha riktigt roligt!

anser inte att jag har tillräkligt med kunskap för att rida in, även om jag gjort det tidigare :p min första sköthäst red jag in va då 11-12 år :p hade absolut inte kunskap då :p men tror att jag kan tillräkligt för att rida in min unghäst med hjälp av tränare :D tar saker heller för sakta än för snabbt, så kommer inte stressa med inridningen utan det får ta sin tid.

Jag kände att jag inte kunde, ville lämna bort till tränare. Men eftersom jag tidigare jobbat mycket med löslongering och "grundarbete" från marken (på inridna hästar), så tänkte jag göra longeringen själv iaf. Och det gick över förväntan, hon svarade superbra! Så plötsligt en dag satt jag där -på ryggen -utan hjälm helt oplanerat eftersom hästen utförde alla lärda uppgifter galant och jag hade slut på ideer. Efter några träningar med att sitta så började jag störa henne med att skänkla och berömma när hon flyttade sig. Sen kom tygeln och vipps så hade jag en ridhäst! Vi red ut på 8-de träningstillfället(hon hade inget framåttänk i paddocken)! Sen blev jag ju osäker igen, när hon kunde skritt, trav, galopp på uteritt -och planerade för att lämna iväg till tränare, datum var satt och två dagar innan avbokar tränaren pga fullt i stallet :mad:. Så då fick jag ta itu med den finare träningen själv och även det gick bra.

För min del så har inridningen fungerat med teorikunskaper och mycket känsla för hästen. Har inte haft någon att fråga direkt (utom här) och inte haft nån medhjälpare. Ibland klarar man mer än man tror!

Jag var en sån där "dum idiot" som tyckte att jag kunde utan att egentligen kanske kunna på riktigt. Tack och lov var det en underbart snäll liten häst :love:, som jag är nästan hundra på att lärde mig egentligen.. Redan då tyckte jag att de metoder jag sett andra använda var onödigt hårda och elaka så jag ville köra på ett "annolunda" sätt och gör så än idag. Att tillägga är väl att jag har hästkunnig människa i släkten (:bow:) som jag skulle ha kunnat fråga om hjälp om jag hade velat, och som jag gärna använder som bollplank idag.

jag har jobbat på ett stall där jag sett arbetsledaren rida in hästar. sen hade jag min lilla så jag tänkte att jag ville i alla fall prova själv å d ehar gått kanon. rider i skritt och trav själv och med sällskap i skogen. jag har dock ridit in henne på mitt lilla sätt inte som min arbetsgivare gjort. jag har tillexempel inte ridit in min i paddock å longerat massor utan vi har tömkört i skogen varit ute å gott å sen tyckte jag att nu e det dax att hoppa upp å då gjorde jag de å efter de har de aldrig varit problem. det var den första pållen jag ridit in. hon e snart 3 å har lov nu =)

Jag ahr adlrig tänkt att jag kan, men jag ska försöka. Än så länge (har bara ridit henne 1 gång) kan hon halt, skritt och svänga. I tömkörningen har vi börjat med trevkommando också, så förhoppningsvis ska det gå smärtfritt. Galoppen har jag inte börjat planera än, utan jag försöker lösa saker efter hand. Hittills har det gått utmärkt, men jag kommer ta hjälp av tränare när hon kan grunderna.

Jag har ridit in 2 ponnyer tidiagre och sen har jag fått mycket beröm över min kunskap med unghästar så när jag fick chansen till min stora häst 05 a så tänkte jag att det bör gå.. Har självklart hjälp om d skulle va så

Hej! Ni som själva rider in era hästar..hur visste ni att ni klarade av och hade kunskapen att rida in en häst? Var ni med när andra red in eller kändes det som om ni bara kunde? Berätta:)

Ps.Jag skrev en tidigare tråd om en häst jag och en vuxen(Kunnig) ska rida in.Skulle aldrig rida in en häst med den lilla kunskapen jag har;P Ds

Dels hade jag ridit på såpass hög nivå så jag visste hur det skulle kännas när olika hästar går i en bra form. Dels så var jag med o red in unghästar hos en uppfödare under några års tid.

Det var av denne uppfödare jag köpte min nuvarande unghäst om kom till mig hösten han var 2. Jag har ridit min killes båda föräldrar o ridit in hel/halvsyskon så jag hade dessutom redan innan lite aning om "hur han skulle bli".

Men i grunden så känner jag mig säker pga att jag har hästen hemma hos mamma som har gett mig enormt mycket sunt förnuft vad gäller hästar. Det är eg det enda som krävs men ack så långt bort för vissa :confused:

Senast ändrad:

Jag har heller aldrig tänkt att jag kan rida in en unghäst, men nu har jag gjort det ändå :eek:.
Har tillsammans med tränare varit med och ridit/utbildat några hästar från grunden upp till LB/LA nivå, men då har de redan varit ridna i alla gångarter och kunde skänkel/tygelhjälper innan jag började rida dem.

Jag har haft min 04 sedan han var nyfödd och gjort allt med honom själv inklusive inridningen, han går nu i rätt så trevlig unghästform i alla gångarter ute i skogen och i skritt och trav i paddocken (den är liten så jag har inte galopperat honom där än). Har dock alltid haft (och har) personer som kan mer om unghästar än jag nära till hands om jag skulle behöva hjälp.
Nu väntar jag bara på trotsåldern hos min bäbis, han har varit så otroligt snäll med allt, speciellt ridningen, men jag vet ju att han kan försöka sätta sig upp mot en om han känner för det ;).

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 741
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
827
Senast: phie
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 367
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama