Sv: Hur vill ni att det skall vara på tävlingsplatsen...
Att de som aragerar VET vad det gör, inte massa felaktiga svar vid frågor, att de har koll helt enkelt (vilket uppenbar är väldigt svårt för många klubbar), att tidsprogrammet håll någrolunda, att banan är byggd av en BRA banbyggare, det är tyvärr inte automatiskt för att någon har gått banbyggarutbildningen att det därför bygger bra banor, att domaren/speakern kör på i ett bra tempo och inte sitter och såsar i domartornet (det ska tex inte ta 80 starter uppdelat på tre klasser 7 timmar). Ta bara in de sex främst plaserade till pristudelning (hur prisutdelningen ska gå till båör så med i ryttarmeddeandet), resten får hämta i sekretariatet.
Sekretariatspersonalen bör inte springa runt som yra höns och inte veta vilken klass som pågår, startlistor SKA komma ut i tid, likaså banskisser. Resultatet ska upp omgående efter klassens slut.
Om man lägger ut startlistor och ryttarmedelandet på nätet så bör dessa inte komma ut fredagkväll 21.30 när tävlingens första start är lördagmorgon 09.00. utan senast på onsdagen, sen kan man göra uppdateringar på startlistan efter hand.
Vägbeskriningen ska vara tydlig, även öm det fnns en väg som är någon km närmare ta den som är bäst att köra med hästtransport öven om den är något längre, tänk på att skriva ut avstånd, tex kör mot Bråtorp sväng därefter höger mot Kohult... (jaha?? hur långt är det mellan dessa skyltar då, 500 m? 4 mil?) med ett avstånd där så vet man om man har missat skylten och kört fel och ungefär när det är dax att vända så det bör stå "kör mot Bråtorp kör 7 km sväng därefter höger mot Kohult....". Det kan ju faktiskt komma folk som aldrig har varit i närheten av eran tävlingsplats. Skylta väl med "Ryttartävling" och ha inte för små skyltar så man ser så sent att man redan har kört förbi dem när man väl ser dem.
Skylta väl på tävlingsplatsen, var är vet.bes. var är sekretariatet, var är cafeterian, var är framhoppningen, var är toaletterna, ha en parkeringavakt som håller kolla så folk inte ställer sig för lång ifrån varandra så fler får plats, det är inte alls ovanligt att det 1.5 m mellan varje bil, helt onödligt och de som kommer lite senrare får står långt bort för det finns inga plaster kvar, ha också ett specieltl ställe för de som har sidoutlastning (vilket blir allt vanligare), personligen tycker jag att de tar lite för stor plats på den "vanliga parkering", det finns även klubbar som inte har plats för att ta emot transporter och lastbilar med sidoutlastning då ska detta så i proppen att de inte har möjligthet för detta.
Ha inte några 10-åringar som insläppare till framhoppingen (speciellt inte på ponnytävling) de blir överkörda direkt (av ponnyföräldrar) och det blir kaos inne på framhoppningen. Se till att ha tillräckligt stor framhoppningen, om den är "liten" så måste annan plats för framridng finnas så men kan rida fram tillräckligt länge.
Underlaget är en annan viktig del, har ni dåligt underlag som ni har tänkt att bättre på lite senare, gör det INNAN, om man kommer till en tävlingsplats där underlaget är dåligt så drar man sig för och åker förmodligen inte dit igen och klubben får dåligt rykte, det tar ett bra tag att i efterhand förbättra ryktet om det kassa underlaget och få folk att komma tillbaka.
Som andra har skrivit här MAT i kafeterian, inte bara mos och varmkorv, det blir dödens tråkigt för de som tävlar lite mer och mätt blir man inte heller, rimliga priser och gärna hembakt om det är möjligt (vet tävlingsplatser där det bakas bullar och annat under tävlingens gång, jag lovar att det är rykande åtgång på dessa när de sprider sin doft över hela fiket).
Det här lite LIITE vad man behöver tänka på, har du några undringar så är det väl bara att fråga på mera.