Hur vill ni att det skall vara på tävlingsplatsen...

Z

Zeena

Är aktiv i en klubb i hoppsektionen på västkusten som ordnar hopptävlingar då och då. Själv har jag inte varit ute och tävlat så mkt så jag tänkte passa på att fråga er tävingsryttare vad ni tycker är viktigt på en tävlingsplats, tips emottages tacksamt.
Allt ifrån val av bana/hinder, service, kafeteria etc..
Ni har säkert varit på tävling någonstans och fått/sett bra ideér.

Sv: Hur vill ni att det skall vara på tävlingsplatsen...

viktigast är att funktionärer mfl är trevliga!!!
annars tycker jag att det är bra när man slipper stå å vänta i tex sekretariet

gärna "riktig" mat i kafeterian, tex köttfärssås....är rätt utled på hamburgare....

något som fungerar väldigt bra på en klubb som jag e ga ofta å tävlar hos är "öppen framhoppning", dvs ingen begränsning hur många som får vara på framhoppningen. blir faktiskt inte rörigt alls!

Viktigast är trevliga och glada funktionärer! Det gör så otroligt mycket att mötas med ett leende vid ankomst till en tävlingsplats!

Ett bra tips till arrangörer av främst lokala tävlingar är att det ropas ut tydligt vilket ekipage som är välkommen in till framhoppning/collecting ring. Det underlättar betydligt för oss orutinerade ekipage (och orutinerade "medföljare")!

//Alice

Jag tycker att det är viktigt att man får klara besked. Är prisutdelningen mellan avdelning A och B; viktigt när man rider fram sin unghäst? När ska nästa klass starta? Hur är ställningen i klassen så här långt (ffa viktigt i slutet av klassen så man vet om man måste lasta ut sin häst alt. låna en häst till prisutdelning)?

Sedan är det ju alltid bra om det flyter på bra. Om domaren är snabb och ger startsignal innan föregående ryttares resultat läses upp till exempel. Är det inte så stora startfält behövs ju inte det förstås.

Sedan är det ju trevligt med separat framridning/framhoppning, men det kanske kan vara svårt att ordna ibland. En bra banbyggare är ju naturligtvis också viktigt.

jag vårde sätter mycket att det är bra funtionärer och det är klara puckar då funkar det bäst, var på en tävling i söndags (visserligen dressyr) där skulle dom ha prisutdelning för lagen medans klassen fortfarande höll på åsså var det en tjej som skulle rida sin andra ponny individuelt så helt plötligt fick dom som skulle till prisutdelning vänta med sina ponnies 20 minuter och det var vel hit och dit

Klara direktiv, tydlig information (startlistor, banskisser mm)och trevliga funktionärer. Vattnade banor m bra underlag!
Och ingen kö i sekretariatet kan man ju önska sig.

Inga onödigt långa pauser, veta när det är prisutdelning då det ofta är ett problem för mig som rider avd B, att de inte alltid vet när de ska ha prisutdelning för avd A, som i helgen var det 40min paus mellan varje klass :crazy: vet inte varför, och i deras tidsprogram stod det att prisutdelningen skulle vara mellan avd A och B men i själva verket var det efter hela klassens slut, så det blev lite körigt att hoppa fram. (de hade beräknat 10 min paus emellan)

En bra grej vad gäller uppvisande av vacc. intyg är att det uppvisas för parkeringspersonalen. (står såklart i ryttarmeddelandet, som förövrigt ska komma ut i TID) innan man kör in på anläggningen...

Samt ja startlistor och meddelande till ryttare i god tid, inte 2dar innan utan mer. (enligt TR är det ju 1 vecka..)

Och efteråt, snabb resultat rapportering som kommer in på internet!

Senast ändrad:

Som ovanstående. Trevliga funktionärer och att banskisser/startlistor kommer upp i god tid tycker jag är viktigt

Att de rullar på är otroligt viktigt.

Inga 12 timmar tävlingsdagar...

Sen som alla andra skrivit, trevligt bemötande osv.

Självklart ett tevligt bemötande. Sen att funktionärerna vet vad de ska göra (är inte alltid självklart).
MAT! Riktig mat och inte bara hamburgare, man blir väldigt less på det efter några helger. Glöm inte bort vegetarianerna. Man kan t.ex. göra pastasallad och lämna skinka e.d. på sidan och ha nötter eller liknande för vegetarianerna. Är inte vegetarian själv, men de vill också äta.

trevligt bemötande, väl utvisat var framridning, veterinär osv är, banskisser och prel startlistor kommer upp i tid, försöka hålla tiderna som är uppsatta så gott det går (har varit med flertalet gånger på senaste tiden när man sagt att en klass skall starta tex 11.00 och sedan får man först gå banan 11.20. Inte så kul att då ha behövt ta ut hästen så långt i förväg).

Allmänt är väl att dagen ska flyta på. Om man får klara besked om prisutdelningar och tider och det hålls till största möjliga mån(självklart kan oförutsatta saker hända).

I Cafetrian bör väl finnas riktig lagad mat, men även mackor. Toast är väldigt populärt också. Och jag som är vegeterian måste ju slå ett slag för att ha bra vegetariska alternativ. Mycket uppskattat från min sida (och det är jag nog inte ensam om).

Lycka till med anordnandet av tävlingar!

Jag tycker att det är bra om det finns en bana, där alla kan värma upp utan hinder, sedan en med hinder, där högst ca 5 hästar får vara samtidigt, blir lätt rörigt annars!

Förutom alla andra bra förslag om trevlig personal och bra mat så tycker jag detta är viktigt:

Om ni har längre meeting med uppstallning, så ha personal tillgänglig för personer som kommer sent eller extra tidigt. Underlättar för trötta hästar och skötare. Har många gånger yrat omkring mitt i natten och fått väcka någon annan skötare som kan visa var allt är.

/Timsetim

Etoile skrev:
Jag tycker att det är bra om det finns en bana, där alla kan värma upp utan hinder, sedan en med hinder, där högst ca 5 hästar får vara samtidigt, blir lätt rörigt annars!

*skriver under* :bow: :bow:

/Timsetim

Att de som aragerar VET vad det gör, inte massa felaktiga svar vid frågor, att de har koll helt enkelt (vilket uppenbar är väldigt svårt för många klubbar), att tidsprogrammet håll någrolunda, att banan är byggd av en BRA banbyggare, det är tyvärr inte automatiskt för att någon har gått banbyggarutbildningen att det därför bygger bra banor, att domaren/speakern kör på i ett bra tempo och inte sitter och såsar i domartornet (det ska tex inte ta 80 starter uppdelat på tre klasser 7 timmar). Ta bara in de sex främst plaserade till pristudelning (hur prisutdelningen ska gå till båör så med i ryttarmeddeandet), resten får hämta i sekretariatet.

Sekretariatspersonalen bör inte springa runt som yra höns och inte veta vilken klass som pågår, startlistor SKA komma ut i tid, likaså banskisser. Resultatet ska upp omgående efter klassens slut.

Om man lägger ut startlistor och ryttarmedelandet på nätet så bör dessa inte komma ut fredagkväll 21.30 när tävlingens första start är lördagmorgon 09.00. utan senast på onsdagen, sen kan man göra uppdateringar på startlistan efter hand.

Vägbeskriningen ska vara tydlig, även öm det fnns en väg som är någon km närmare ta den som är bäst att köra med hästtransport öven om den är något längre, tänk på att skriva ut avstånd, tex kör mot Bråtorp sväng därefter höger mot Kohult... (jaha?? hur långt är det mellan dessa skyltar då, 500 m? 4 mil?) med ett avstånd där så vet man om man har missat skylten och kört fel och ungefär när det är dax att vända så det bör stå "kör mot Bråtorp kör 7 km sväng därefter höger mot Kohult....". Det kan ju faktiskt komma folk som aldrig har varit i närheten av eran tävlingsplats. Skylta väl med "Ryttartävling" och ha inte för små skyltar så man ser så sent att man redan har kört förbi dem när man väl ser dem.

Skylta väl på tävlingsplatsen, var är vet.bes. var är sekretariatet, var är cafeterian, var är framhoppningen, var är toaletterna, ha en parkeringavakt som håller kolla så folk inte ställer sig för lång ifrån varandra så fler får plats, det är inte alls ovanligt att det 1.5 m mellan varje bil, helt onödligt och de som kommer lite senrare får står långt bort för det finns inga plaster kvar, ha också ett specieltl ställe för de som har sidoutlastning (vilket blir allt vanligare), personligen tycker jag att de tar lite för stor plats på den "vanliga parkering", det finns även klubbar som inte har plats för att ta emot transporter och lastbilar med sidoutlastning då ska detta så i proppen att de inte har möjligthet för detta.

Ha inte några 10-åringar som insläppare till framhoppingen (speciellt inte på ponnytävling) de blir överkörda direkt (av ponnyföräldrar) och det blir kaos inne på framhoppningen. Se till att ha tillräckligt stor framhoppningen, om den är "liten" så måste annan plats för framridng finnas så men kan rida fram tillräckligt länge.

Underlaget är en annan viktig del, har ni dåligt underlag som ni har tänkt att bättre på lite senare, gör det INNAN, om man kommer till en tävlingsplats där underlaget är dåligt så drar man sig för och åker förmodligen inte dit igen och klubben får dåligt rykte, det tar ett bra tag att i efterhand förbättra ryktet om det kassa underlaget och få folk att komma tillbaka.

Som andra har skrivit här MAT i kafeterian, inte bara mos och varmkorv, det blir dödens tråkigt för de som tävlar lite mer och mätt blir man inte heller, rimliga priser och gärna hembakt om det är möjligt (vet tävlingsplatser där det bakas bullar och annat under tävlingens gång, jag lovar att det är rykande åtgång på dessa när de sprider sin doft över hela fiket).

Det här lite LIITE vad man behöver tänka på, har du några undringar så är det väl bara att fråga på mera.

Lånar knapp.

Många bra råd och här kommer ett till fast inte direkt till arrangörer kanske utan mer till aktiva tävlingsryttare. Se till att engagera er när era klubbar ordnar tävlingar, ni vet ju vad som är viktigt att tänka på och vad man absolut inte får glömma och ni är vana att befinna er på tävlingsplatser. Då slipper man 10-årngar som inte kan stå emot ponnyföräldrar på framhoppningen och förvirrad personal i sekretariatet. Ni vet också vilen väg som är bra at köra transport till coh från tävlingsplatsen, vilket kan vara svårt att tänka på om man själv aldrig körtransport.

Ett tips till om du vill ha mer ideer hur man arrangerar en tävling på bästa sätt, ta kontkat med någon närliggande klubb som har bra rykte om sig att vara bra tävlingsarrangörer och hjälp till på en tävling, ta kontakt med tex tävlingsledare så får du säkert vara med redan från planeringen för tävlingen och se hur de gör, var med på "de olika stationerna" under tävlingen, allt från veterninär besikting, sekretariat, domartorn, framhoppning och banbyggnaden.

Min klubb arrangerar mycket tävlingar, jag är inte så aktiv längre men när jag var det så tävlade jag också en del, på flera tävlingsplatser snappade jag upp både det ena och andra som vår klubb kunde göra bättre/på ett annat sätt, alltså jag plockade "godbitarna" från andra ställen för att underlätta för oss, oftast funkade det väldigt bra, trots att det bara var småsaker som man egentligen inte tänker på, det man märker och kommer ihåg det är det som inte funkar, det finns flera klubbar som jag inte åker till någon mer gång trots att banan var bra, underlaget var bra men inget runt omkring verkade funka.

Sen får man ju inte vara hur gnällig som helst heller som ryttare, jag har ex fått klagomål att det regnar ute, det är liksom ingen arrangör i världen som kan göra något åt det..:crazy:

Nämen Olinda har du ingen makt över vädergudarna :rofl: ?

Nej, jag följer din uppmaning om att inte vara gnällig och även Tulips uppmaning att vi ska engagera oss när vår egen klubb arrangerar tävlingar.

Men det som ofta fungerar sämst är framridningen - kaos, kaos och åter kaos samt all missvisande information.
Förseningar kan drabba alla, men när de beror på dålig organisation hos arrangören blir jag sur. Det ska inte finnas femtioelva olika bud om när prisutdelningar äger rum och banor kan gås och vatten hämtas.

Mitt största råd är som flera andras - vuxna på nyckelpositioner.
Vuxen parkeringsvakt som till skillnad från småtjejer kan framföra en bil, vet hur mycket plats den tar och har lite organisationsförmåga.
Vettiga människor i sekritariatet som inte blir hispiga så fort de inte hittar ett papper och som aldrig läst TR.
Vuxen i insläppet till framridning/framhoppning samt en separat uppvärmingsbana inte alltid möjligt men eftersträvansvärt. En som skrittar fram/av är definitivt ivägen för de som ska hoppa fram.
Detta är tre ställen som ofta bommas.

I början ler man åt dessa tjejer som ska dirigera trafik och sköta framridning, man ler åt vimsiga damer som strular i sekretariatet, men en dag inser man att nu har man hållt på med hästar i 20 år och inget har förändrats och då har man också slutat att le sedan länge och börjat se allt som irritationsmoment.

Fast vädergudarna klagar jag direkt till inte till arrangerande förening

Apo :D

Liknande trådar

L
Tävling Finns det egentligen? Efter första tävlingssäsongen på lokal nivå i hoppning och dressyr, blir jag förvånad över att vissa klubbbar...
2
Svar
24
· Visningar
2 503
Senast: tictac
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat