hur viktigt?

J

-jossan-

hur viktigt är det tycker du att föl ska få ha "lekkamrater" alltså föl i deras egen ålder..?

Mitt föl går med mina andra hästar, som är mamman som är 11 år, och en new forest valack som är 16...
 
Sv: hur viktigt?

Jag ser det inte som nödvändigt men sällskap förutom mamman till fölet ser jag som bra dock.
 
Sv: hur viktigt?

Jag är ingen uppfödare men jag tänker svara ändå :D
Det beror väl lite grand på hur benägna de andra hästarna är att leka? Men rent allmänt skulle jag inte vilja ha en fölunge utan fölkompisar att leka av sig med, de lär så mkt om livet av varandra, uppfostrar varann och så får mamman pusta lite också.
När/om min dam får föl kommer jag flytta henne till något ställe där det finns fler mammor och föl.

Det finns säkert dem som haft ensamma föl som blivit toppenhästar, hållt länge och fått bra psyke men jag vete sjutton om jag skulle vilja chansa... En hingstfölis kan bli bra jäkla farlig om han har lite skarpt psyke och aldrig får leka av sig som liten... :crazy:
På nåt sätt är de väl ändå värda att ha någon lika leksugen kompis att busa järnet med sin första tid i livet. Tänk barn som aldrig fick leka med andra barn?
 
Sv: hur viktigt?

aa jag tycker också att dom ska få ha "lekkamrater", ja har funderat på om man kanske typ kan hyra nån i samma ålder nästa sommar..

men min new forest är ganska busig av sig i hagen så dom brukar "leka" ibland...men det är ju ändå inte samma sak..
 
Sv: hur viktigt?

Jag tycker det är viktigt att fölis har någon att leka och busa med.
Så frågan är ju hur mycket Sällskapet det har nu vill leka.
Min medis på 9 år vill ofta leka, men har ofta svårt att få med hagkompisarna i leken.

Så ja, jag tycker fölis ska ha någon lekvillig kompis i hagen :) Sannolikheten för lek är kanske större med en i närmare ålder?! :idea:
 
Sv: hur viktigt?

jag tycker dom ska ha en lekkamrat, och oftast leker de bättre med dom i sin egen ålder. hade i sommar 2 ston med för här på bete som sällskap till mitt föl och sån fart det va i hagen! det var full fart , och mammorna höll sig på avstånd och njöt nog av att få vara ifred och äta i lugn och ro...
 
Sv: hur viktigt?

min gick med jämåriga hela tiden tom 1½-2 års ålder, sedan med unghäst, och sedan med äldre hästar.
 
Sv: hur viktigt?

våran ett åriga islandshäst hingst har vi skaffat 3 kompisar till ( dom har dom bara hos oss) och dom har det såååå roligt! underbat söta är dom :) det har vartit väldigt bra då han behövde någon att kaxa med då dom snälla islandshäst valackerna tror jag vart ganska läss på lille garpur:rofl:

4639930.jpg
 

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 230
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 498
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp