Hur viktigt med föl kompisar?

nexxa

Trådstartare
Ja, det undrar jag.En tjej som har en häst som ska föla i sommar var lite orolig att hon inte skulle hitta någon/några unghästar att låta sitt föl gå med sommaren -06. Frågan är hur mkt påverkar det fölets utveckling etc om den skulle gå med en häst på 10 år i stället?
Skulle det försämra hästens "framtid" på något sätt?

Undrar lite bara då jag känner en tjej som låtit sina föl/unghästar gå med de äldre shettisarna.Hennes hästar är otroligt lugna.
Så hur mkt påverkar det?

Sv: Hur viktigt med föl kompisar?

Vad jag har märkt så är det betydligt viktigare för en fölunge att ha jämnåriga kompisar, än för en 1-åring.

Föl och unghästar mår bäst av att leka med jämngamla kamrater för att de har ungefär samma behov av både rörelse och vila. Ettåringar t.ex behöver betydligt mer vila än tvååringar och blandar man dem är det inte säkert att de yngre får den vila de behöver för att må bra i kroppen.

Tack för svaren! :)

Det var väl mest en oro för hennes sida, man vill ju trots allt lösa det på bästa sätt för sin häst.Det verkar som om grannstallet en bit bort föder upp en hel del hästar, hon kanske kan fråga om hon kan ha sitt föl där ett tag så den får sina kompisar!

Tänk att folk alltid skall handla först o tänka sen. Man köper inte ett dräktigt sto utan att ha planerat för framtiden. Självklart så SKA ditt föl ha jämnåriga lekkamrater. Har själv stuteri så jag vet hur viktigt det är. Dom måste leka och få stimulans. Det är fölets första levnadsår som präglar det. Hur tror du att ett barn som bara umgås med vuxna blir?

Det var bara en undran då en kompis ska byta stall.
Undra också BARA om hur folk ansåg med att ha hästen med vuxna hästar.
Givetvis vill man ju ha sina föl med jämnåriga.Det vill väl alla?!

Kan berätta att stoet har hon haft länge och att det blev betäckt under tiden stallet var fullt med andra ston som skulle ha föl.Men det ändrar sig, folk flyttar, en del blir kvar.Man kan inte alltid styra över alla situationer.

mitt föl gick själv med sin mamma tills han var 7 månader, då fick han gå med en gammal gubbe som fostra honom, nu går han med en jämnårig då han är 10 månader, ska på hingstbete i sommar.

jag tro inte han har så stora menn att bara ha gått med gammla hästar. men visst finns det möjlighet, är en kompis bäst!!

han är otroligt lätt hanterad och inte böfflig överhuvetaget!! kan göra det mesta med honom som man kan göra med stora hästar!! :D (inte rida :angel: )

lycka till med fölisen i vår!!!

Min unghäst är nu två år gammal, det är en egen uppfödning.

Hon är uppväxt med min valack (som var 8 år när hon föddes). Hon gick med jämnåriga kompisar när mamma var hos hingsten, men annars har hon som föl gått med mamma (upp till ett halvår) och valacken.

Det har fungerat utmärkt, MEN jag har en valack som är 'en på miljonen'. Han är en suverän unghästfostrare OCH han är väldigt aktiv och lekglad. Så han fungerar finfint som lekkompis med, men VIKTIGT är att han hela tiden har anpassat sig efter fölet. Dvs han har inte jagat stackaren runt hea hagen fast hon är trött, utan han har lekt med henne när hon velat det, och när han velat leka så har han inbjudit till lek men har fölis inte velat så har han inte insisterat.

IDEALET är dock alltid jämnåriga lekkompisar, och min mening var att fölis skulle gå på sommarbete med jämnåriga (plus mammorna) men av diverse orsaker så fungerade det inte att skicka iväg henne. Plats var bokad och allt men hon fick problem med för snabb tillväxt som gjorde att det inte fungerade att ha henne annat än hemma (det var för mycket 'pyssel' helt enkelt för att det skulle fungera att skicka henne på ligistbete).

Damen är en fullt fungerande individ, inga problem med hästspråk, inga problem att gå i flock etc. Så det kan funka utmärkt med en äldre lekkompis MEN det är tyvärr ont om idealiska äldre lekkompisar. Problemet brukar vara att de vill leka för lite, eller att de vill leka alldeles för mycket och mer än fölet orkar med.

Men, det är ju ett bra tag kvar till sommaren och nopg hittar hon någonstans där mamam och föl kan gå på bete med jämnåriga i alla fall?

Där hålller jag med dig.

För många år sedan kunde det hända att någon tvåårshingst gick med på betet med ettåringarna.
Det slutade alltid på samma sätt.

I mitten av betet blev tvååringen riktigt dum åt dom mindre och lät dom aldrig vara ifred.

Sårkador uppstod, tvååringen blev knäpp.
Detta hände vid tre olika tillfällen/betes-år.

Tvååringarna skickades tillbaka hem.

Under senare år har vi haft gammal valack och det fungerar klart bäst.Tyvärr så är han borta nu.
(någon som kan lånaut en snäll gammal valack till oss i år?)

Dom små fölen däremot mår bra av jämnåriga små.

Annars blir problemet kanske ett lekfullt föl som springer fram och nafsar, som tack får den sig en stor smäll.

AM

Nafayette skrev:
Under senare år har vi haft gammal valack och det fungerar klart bäst.Tyvärr så är han borta nu.

AM

När vill ni ha honom? :D

Ang att man ska planner om man köper sig ett dräktigt sto... Vi plannerade, vi skaffade oss två dräktiga ston som skulle föla med en veckas mellanrum... Tyvärr var det ena fölet dött vid födseln, men då skulle våran få gå ihop med grannens sto som oxå hade fått föl, men de fastade på hingsstationen då det gick kvarka där, så fölungen blev själv under en ganska lång period ialla fall... När hon var avvand så blev hon kvar hemma, visserligen tillsammans med en annan 1 åring men hingst som det inte fungerade alls med... Så först på sommarbetet fick hon jämnåriga kamrater i samma kön... Men hon fungera ändå och är en riktigt liten ragata som fungerar utmärkt ihop med andra hästar bara hon får bestämma...

Nafayette skrev:

Samma problem här, vi har märkt under de år vi haft föl att de allihop (fölen alltså) "tytt" sej till den gamle valacken vi hade. Han fick ta det stora lasset med att uppfostra telningarna, och duktig var han. Men nu är han borta så i sommar är jag orolig för hur dte ska bli... Så jag säger samma sak, är det någon som har en snäll gammal valack att låna ut så hojta till.

Våra grannar vara riktigt roade över det där att Bandit alltid hade fölungarna runt sej, inte brydde de sej i morsorna, det var ju Bandit som var "lekfarbror". Han blev väldigt trött på det ibland, men då stod de tålmodigt och väntade (eller la sej och sov) tills han hade vilat upp sej lite, han var duktig på att lära dem att förstå när det var nog. Och stona de tyckte det var lika härligt dom, när han tog på sej uppgiften att vakta över fölungarna.

Men som sagt, i sommar blir det två fölston med föl tillsammans och eventuellt nån fler häst. Men en snäll gammal valack, hade verkligen behövts...

Även om du förvisso har rätt så skulle du kanske ha framlagt det på ett bussigare sätt??? :confused:

Märren ska ju inte föla förrän i sommar och trådskaparen bad ju om råd..

Alla vi med fölmärrar i stor skala har egna erfareheter.
Kanske kan vi försöka råda utan att fördömma???

En undran..

AM

Jag kanske ska förtydliga.
Valacken behöver vi till hingstflocken som är ett år.

Fölungar och fölston går alltid för sig själva.
Men vi har så många att där är oftast "dagiset" fullt. :D

AM

Alltså jag är så krass att jag tycker det mest är en bekvämlighetsfråga för mej.
Fölungen kan säkert må lika bra och utvecklas rätt fint av att "bara" gå med äldre hästar, det vet jag inget om. Men för mej som ägare har jag märkt några stora fördelar med fölkompisar.

Dels blir det väldigt enkelt om det är så att man vill träna stoet och ha ut henne ur hagen relativt ofta, om fölungen har lek-kompisar som "tar upp tid". Dvs en lugn avvänjning blir bra mycket lättare ifall de har jämnåriga lek-kompisar. Sista fölet märkte aldrig och brydde sej aldrig när jag tog ut märren och var borta med henne 30 min-1 h. Hon hade ju sin flock och framförallt sin lek-kompis att uppehålla tiden med.
Det andra fölet brukar ju inte heller tas ut ur hagen så ofta. Vårt föl blev väldigt fäst vid min gamle valack, vilket gjorde att hon ibland gärna hade velat följa med honom ut när jag skulle rida - men lärde sej fort att när jag kom för att hämta honom var det bara att nöja sej med fölkompisen...

Fölen blir väldigt självständiga när de är två stycken som kan hjälpas åt och gå på upptäcktsfärder. Ibland kan det ju vara skönt att slippa de återhållsamma åldringarna....
En självständig fölunge = trygg och säker på sej själv, det vinner man på i allt man tar sej för med fölet.

Fler fördelar - går den med bara en äldre häst tycker jag det verkar som om det lättare blir rejäla busturer bara emellanåt. Det är väl ungefär vad de äldre orkar med och har lust med. När de går jämnåriga tillsammans så har de ungefär samma schema, sova, äta, busa. Skönare för de äldre att slippa ständigt pockande.
Men framförallt - går de jämnåriga tillsammans så är de inte hälften så busiga när man själv har med dem att göra.... ;)
Vårt 03-föl gick ju under sommaren med ett föl, och hon var simpel och bra att hantera då. Men under hösten så flyttades det andra fölet så hon fick gå ensam med tre äldre (morsan plus två till "gamlingar"), dels höll hon på att driva de andra hästarna till vansinne med sitt ständiga bus-iver, men framförallt blev hon mer odräglig vid in & uttag - ja, några gånger då tills hon förstod att det inte var särskilt kul att försöka "få igång" människor... Men det "kliade" mer i henne att få busa.

Sen tycker jag iofs att det vore mest idealiskt om man kunde ha sån tur att hitta fölkompisar som är ungefär lika gamla (1 månad kan göra rätt stor skillnad - den äldre har ju ett annat tempo än den yngre, kan ju ställa till det) och av samma kön.
Stofölen verkar ju inte alls ha samma busiver som hingstfölen? De leker ju också lite "olika", hingstarna vill bita mer och stå och stegra och bitas i huvudet, medan stona är mer för annat mindre oralt bus ;).

I sommar ska vi förhoppningsvis ha 2 fölston tillsammans, och jag håller tummarna det blir två lika-könade föl den här gången ;).

åke skrev:
Tänk att folk alltid skall handla först o tänka sen. Man köper inte ett dräktigt sto utan att ha planerat för framtiden. Självklart så SKA ditt föl ha jämnåriga lekkamrater. Har själv stuteri så jag vet hur viktigt det är. Dom måste leka och få stimulans. Det är fölets första levnadsår som präglar det. Hur tror du att ett barn som bara umgås med vuxna blir?

Har fött upp föl/unghästar UTAN jämnåriga lekkamrater...
kan GARANTERA att dessa inte "farit illa" av det eller blivit mer "annorlunda" än andra hästar...

Klart man VILL ha jämnåriga runt sin unghäst men finns det inte så e de ju fakta.. Det FUNGERAR iaf...

evis skrev:
Fölen blir väldigt självständiga när de är två stycken som kan hjälpas åt och gå på upptäcktsfärder. Ibland kan det ju vara skönt att slippa de återhållsamma åldringarna....
En självständig fölunge = trygg och säker på sej själv, det vinner man på i allt man tar sej för med fölet.

Kom och tänk på när jag jobbade på ett stuteri så gick stona med föl tillsammans i stora hagar, där var det ett föl som blev så pass självständigt att det vägrade följa med morsan in när vi skulle kolla henne... Något bökigt blev det... För i vanliga fall tog vi in de ston med föl som var brunstiga och kollade, skulle de betäckas så fick de antingen stå kvar inne eller gå i en mindre hage närmare stallet och sedan semineras när sperman kom. Men eftersom detta föl vägrade följa med, morsan blev lite upprörd så var det bara att hämta, kolla och sen tillbaka, och sen samma visa när det skulle semineras... När stoet och fölet sedan skulle hem var vi tvungna att ta hem hela flocken för att få med fölungen... *suck* Det var många svordommar över detta föl innan det äntligen åkte hem... Och nej ägaren hade inte lärt den att ha grimma och bli ledd...

det optimala är ju att ha alla sorters hästar i ålder..som det ser ut i en normal hästflock ute på vidderna.....jag tror fölen är som barnen...dom behöver ha olika individer..en när man är ledsen, en när man är hungrig, en när man är busig, en att söka trygghet hos osv.....de åren jag haft föl hemma så har dom gått med olika hästar...alltså olika åldrar OCH med jämnåriga....

Snurrfian skrev:
Kom och tänk på när jag jobbade på ett stuteri så gick stona med föl tillsammans i stora hagar, där var det ett föl som blev så pass självständigt att det vägrade följa med morsan in när vi skulle kolla henne... Något bökigt blev det... För i vanliga fall tog vi in de ston med föl som var brunstiga och kollade, skulle de betäckas så fick de antingen stå kvar inne eller gå i en mindre hage närmare stallet och sedan semineras när sperman kom. Men eftersom detta föl vägrade följa med, morsan blev lite upprörd så var det bara att hämta, kolla och sen tillbaka, och sen samma visa när det skulle semineras... När stoet och fölet sedan skulle hem var vi tvungna att ta hem hela flocken för att få med fölungen... *suck* Det var många svordommar över detta föl innan det äntligen åkte hem... Och nej ägaren hade inte lärt den att ha grimma och bli ledd...

*harklar sig lite* De behöver inte ha gått i flock med jämnåriga kompisar för att bli sådär ;)

Jag begåvades med ett från födseln VÄLDIGT självständigt föl. Fick börja leda i grimma dag två eftersom fölet INTE följde mamma vid in och uttag. Jag kunde SPRINGA iväg med mamma, för att sen få lämna ett vilt skrikande sto i hagen, gå in i grannens trädgård och hämta fölet. Som glatt stod och kollade på när grannen lastade ved med traktorn.. :crazy: Eller som den gången då traktorn skulle köra genom hagen, mamma talade om för fölis att 'akta, håll dig ur vägen', fölis tycker 'men spääääännande ju' och stolpar fram helt orädd.

Det där har gått som en röd tråd, mamma var en mjölkbar och fölis 'kunde själv'.

När fölis var ett par månader (har gått med mamma och min äldre valack) var de på station för att stoet skulle ombetäckas. När de tog in stoet så tittade fölet inte ens upp, hon gick kvar och betade. Hon var lätt att fånga och leda när jag lämnade henne (var ju vans en barnsben) men av någon anledning fick de problem med det. Så när sto + föl skulle hem så tog vi in stoet. 'Hejdå' sa fölet. Då tog vi in de andra två stona, och DERAS föl gick snällt tätt intill mamma. Kvar i den stora hagen på främmande plats gick min lilla odåga och åt maskrosor, helt solo och helt lugn. Efter ungefär fem minuter så började hon SAKTA gå upp mot stallet (där de andra var utom synhåll), men inte stressat utan mycket makligt.

(Däremot fick hons tora spelet i början när man tog MAMMA ur boxen och lämnade henne. Gick hon bort från mamma var det inga problem, men motsatsen var ganska läskig i början tyckte hon).

När hon avvandes så åkte jag hem (det var ett lånesto) med stoet, fölet och valacken fick stå inne. När jag kom hem p kvällen släppte jag ut. Fölet sökte inte ens mamma och det var det. Hon var ensam i hagen när jag red valacken redan 6 månader gammal och brydde sig exakt inte ett dugg. Fortfarande idag (två år gammal) absolut inga problem att ha själv varken inne eller ute. Och fortfarande otroligt orädd och kavat (vilket enbart är en fördel, men GISSA om jag slet mitt hår och svor när hon var föl och vägrade följa mamma en enda meter).

Så, vissa kommer så av naturen så att säga.

Jodå ibland är de ena raringar som man skulle kunna skänka bort... ;) Och visste kan de bli självständiga av naturen, men det är inte alltid man uppskattar det som sagt... :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 888
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 373
Senast: mackan
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 089
Hästvård Kompisen har sina hästar i ett stall där stallägaren inte bryr sig om sina hästar o kompisen är inte jätteerfaren hästägare heller. igår...
Svar
7
· Visningar
2 619
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka