Hur viktigt är det med rika föräldrar för att lyckas?

B

black pearl

När Rolf-Göran Bengtsson fick sitt silver sa kommentatorn att det var extra roligt pga att han aldrig fått allt serverat på guldfat. Han har aldrig kunnat köpa sig framgång via en färdig häst utan ridit alla sorters hästar och arbetat hårt för att nå dit han kommit. Nu är hans namn etablerat och han erbjuds bra hästar men vägen dit har varit lång.

Nyligen kom en rapport som undersökte hur ryttare tagit sig fram och väldigt många av dem som kommit långt hade inte fått allt av sina föräldrar eller via stora pengar (ursprungligen).

Vad tror ni? Har det betydelse att familjen bistår, stöttar, driver och hjälper med dyra hästar eller handlar det om ett eget initiativ för att lyckas inom ridsporten? Curlar vi bort drivkraften eller är det just föräldrarnas (eller andras) förtjänst att det går bra för vissa och sämre för andra?

Sv: Hur viktigt är det med rika föräldrar för att lyckas?

Naturligtvis spelar hästmaterialet stor roll, både på ponny och stor häst. Numera tror jag det är svårt att komma "från ingenstans" och ta sig till toppen (ex på SM). Och bra hästar/ponnyer kostar pengar!

Så ja, jag tror nog att en del har det gått snabbare för eftersom de haft föräldrar som ställt upp med bra ponnyer/hästar, betalar träningar, betalar stallhyra på stora anläggningar, har råd att ha ponnyerna på tillridning i långa perioder.

Dock är jag inte så säker på att de som är i topp som ponnyryttare kommer lika långt på stor häst alla gånger.

Som förälder önskar jag ibland att jag också hade mer pengar att lägga på hästinköp, lastbil etc.

Jag tror att det är lättare att klättra i klasserna om man får allt serverat men om man vill ha riktigt stor framgång så måste man kämpa hårt oavsett om man har gott om pengar eller inte.

Om man redan från början får jobba hårt för att komma någonstans så blir man nog inte lika lätt avskräckt av motgångarna som när man är van att få vad man pekar på och så helt plötsligt hjälper det inte längre att be pappa om att bli wc-ryttare.:crazy:

Jag tror att det är drivkraften som är det viktiga. Jag har själv aldrig varit mycket för att tävla utan mest jobbat med unghästar och problemhästar, men min lillasyster rider ponny och vann lag sm-guld 2006 och var uttagen till landslaget nu i sommar och vann nm-guldet. Vi har inte råd att köpa massa dyra hästar utan hon köper unghästar och rider in dom själv. Och det är inga hästar med stor stam utan hon väljer ut dom på känsla och formar dom till vad hon vill ha. Ska tilläggas att hon nu är 15 år och har inte misslyckats med någon av sina hästar. Hon är rankad junior sexa nu. Så jag tror inte att man behöver ha massa pengar för att ta sig till toppen, det är nog snarare en nackdel eftersom man byter ut hästar man inte klarar av ist för att lära sig rida den. Det är iaf min erfarenhet.

Jo, det är lätt att dras med som förälder. Speciellt om man själv brinner för hästar. Vi har två hästar på egen gård och betalar det mesta utom träningar mm till vår hästgalna dotter som ändå hunnit bli 22 år. För min del handlar det även om ett eget intresse som vi alltid delat så därför gör vi det av glädje (vi äger dem tillsammans. Dock inga urdyra pållar utan ordinära).

Ändå har jag en känsla av att det kanske går bäst för dem som verkligen genomdriver sin livsdröm på envishet och hårt arbete. Framgångarna kanske upplevs som MER då man verkligen kämpat sig fram. Eller?

Senast ändrad av en moderator:

Precis! Det måste vara bästa sättet att lära. Genväg blir ofta senväg.

jag tror att de betyder väldigt mycket om man har rika föräldrar som ställer upp o betalar. man måste ha en bra ponny när man börjar tävla och dom kostar mycket pengar. föräldrarna måste ställa upp o köra till tävlingar o de kostar pengar, all utrustning o de är dyrt. mina föräldrar skulle aldrig ha råd med allt det där när jag var yngre. dom köpte en ponny till mig men de va ingen dyr tävlingsponny. just nu har jag köpt en egen häst, men de är ingen tävlings häst de skulle jag aldrig ha råd med. men jag ska inte säga att pengar alltid är de viktigaste. om man är jätte duktig o bor på de rätta stället, då kan man ha tur o få bra hästar att rida. o på de sättet kan man också komma långt. ;)

Just ponnytiden är ju kort, speciellt om man går efter de internationella åldersreglerna - det är nog därför man gärna vill ha "bra" ponnyer under sin ponnyperiod.

Pengar spelar nog en stor roll, även om man hittar en billig ponny som visar sig ha enorma dolda talanger så behöver man kapital.
Har man inte pengar, kan man heller inte komma ut så ofta som är önskvärt till tävlingar, runt om i landet.

Har man inte pengar så kan man ju inte visa vad man går för så att säga, för man blir inte världsmästare på att hoppa på de lokala tävlingarna direkt..
Så tyvärr spelar det nog in..

Och sen när man blivit äldre och rider häst, så kan man fortfarande hitta en riktig stjärna i låga prisklasser, men samma sak där,
-man måste ha råd att fara på tävlingar, man kommer ju inte till OS bara för man är über duktig i ridhuset hemma.. :(

Mer sponsorer till de som sticker ut på tävlingar, stora som små, hade nog gjort att svenska ridsporten hade ökat enormt i kvalité och storlek.
Så de som har piotencial får visa vad de går för.

Nu vill jag inte genom det här frånta RGB någon som helst credit för vad han gjorde igår, han är bara bäst helt enkelt.

Men att påstå att han inte har haft några förutsättningar för att bli bäst är nog att ta i. Han har nog haft bättre förutsättningar än de flesta som rider.

Han är född och uppväxt straxt utanför Flyinge i en familj som i generationer har fött upp Svenska Halvblod med inriktning hoppning. Jag tror nog att både RGB och PE har haft ungefär samma förutsättningar att nå toppen.

Båda dessa ryttare har jobbat oerhört hårt och målmedvetet i många, många år och har dessutom en otrolig talang som är få förunat.

Av de ryttare som idag finns i toppen så är det inte många som har haft obegränsade tillgångar i ryggen genom hela sin karriär. Med framgång kommer även pengarna/sponsorerna.
Många har ju arbetat upp sina verksamheter från början utan stort kapital utan de har helt enkelt haft förmågan att göra bra affärer. Jag tänker på tex Jan Brink, Royne Zetterman mfl.

Det finns en idé om att man bör vara i tredje generationen av hästintresserade för att kunna komma någonvart. Det kan jag nog hålla med om är en bra början. Sedan är naturligtvis hästsporten aldrig en billig sysselsättning, men det finns ju ändå gränser för vad man kan betala.

Sannolikt är det även via arbeten inom hästnäringen man kan få tillgång till riktigt bra hästar om man visar framfötterna och har talang eller kan få hästarna att gå riktigt bra. Men då får man inte vara rädd för att ta i ordentligt med sk skitjobb heller.

Ja, hästsport är en förmånssport... helt klart... Det fråntar inte dessa otroligt duktiga ryttare vad de har gjort och att de är fruktansvärt duktiga och arbetar hårt.

Däremot är det inte säkert att om man har allt förspänt att man lyckas nå toppen. Det finns det väl också exempel på.

Nej, det är sant att han kommer från en hästfamilj och det är nog en ypperlig början.

Undersökningen jag nämnde tidigare (fanns presenterad i förra Ridsport) menade på att det framförallt var individer som kom från familjer med lantbruk som tyckte det var en grej att satsa på det här med hästar.

Så även om man inte har så överväldigande mycket pengar kanske man ändå tycker det är idé att satsa på det här med hästar just för att man kommer från en "bonnasläkt" som har för vana att satsa på djur och natur. Bönder har under årens lopp blivit mer vana att satsa stort på relativt osäkra kort eftersom marknaden och förutsättningarna ändras relativt fort.

Kanske har detta färgat av sig så att det även bidrar till att man vill ge järnet även då man vill tävla på hästar om man kommer från dessa familjer?

Det finns en idé om att man bör vara i tredje generationen av hästintresserade för att kunna komma någonvart. Det kan jag nog hålla med om är en bra början. Sedan är naturligtvis hästsporten aldrig en billig sysselsättning, men det finns ju ändå gränser för vad man kan betala.

Sannolikt är det även via arbeten inom hästnäringen man kan få tillgång till riktigt bra hästar om man visar framfötterna och har talang eller kan få hästarna att gå riktigt bra. Men då får man inte vara rädd för att ta i ordentligt med sk skitjobb heller.

Att man måste komma från en viss generation tror jag tyvärr inte ett dyft på..

Min sambo skor åt en kille som är adopterad, han är femton idag, en riktig hästkille.
Dock är hans föräldrar inte alls interesserade, de bara betalar hästen typ.. Killen i fråga har ett handlag som är helt famtastiskt, tyvärr så har han (försäldrarna) inte råd med den hästen han skulle ha, för han är många nivåer över de hästarna han får rida.
Hans föräldrar betalar hästariet, de tycker det är bättre än att han ska ränna på stan, vilket jag tycker är super.
Men om de verkligen förstod vilken underbar son de hade, så kanske kanske de kunde ta lån eller whatever för att sonen skulle få en pålle i hans kaliber och få komma ut på tävlingar förutom de lokala.

Jag hoppas i framtiden att han får visa framfötterna och får han det, kommer vi alla få se honom i de stora tävlingarna, det är jag helt övertygad om.
Men som sagt han kommer inte komma dit, utan pengar..
Tyvärr..
Och han behöver en bra pålle redan idag, för att kunna utvecklas framåt.
Hade jag haft pållen, hade han fått den på studs!
För förstå vilken bra reklam för ens egna stuteri!
Med en sån super kille på ryggen, i den åldern..

Han försöker visa framfötterna sa han sist jag träffade honom, för större stallar, få se vad som händer i framtiden, jag önskar honom all lycka iaf. :bump:

Jo, det finns ju alltid naturbegåvningar som bara är skapade för att göra vissa saker. Föräldrarna fattar nog inte vilken nivå som krävs på häst och tycker säkert det är en bra häst de gett honom tillgång till. Hoppas han hittar ett bra stall!

Undersökningen jag nämnt några gånger presenterade även att det fanns en kategori av denna medfödda talangryttare som kom vidare. Mycket beror naturligtvis på hur envísa de är samt hur mycket tur de har på vägen i att träffa på rätt personer som kan bidra med hästmaterial.

Hos dem som kommer från en gedigen hästfamilj går nog däremot ingen talang till spillo eftersom man har kontakter mm(egen slutledning).

Jo, det finns ju alltid naturbegåvningar som bara är skapade för att göra vissa saker. Föräldrarna fattar nog inte vilken nivå som krävs på häst och tycker säkert det är en bra häst de gett honom tillgång till. Hoppas han hittar ett bra stall!

Undersökningen jag nämnt några gånger presenterade även att det fanns en kategori av denna medfödda talangryttare som kom vidare. Mycket beror naturligtvis på hur envísa de är samt hur mycket tur de har på vägen i att träffa på rätt personer som kan bidra med hästmaterial.

Hos dem som kommer från en gedigen hästfamilj går nog däremot ingen talang till spillo eftersom man har kontakter mm(egen slutledning).

Kontakter är ju allt, i allt.
Häromkring där jag bor går det inte hitta ett jobb, för dom annonseras inte, utan de frågar någon som redan jobba där om de vet om någon som söker jobb, bara som ett exempel.

Denna killen hoppas jag alla lycka i världen, tyvärr är han lite blyg, vilket kommer vara en rejäl nackdel, ska man vara i ridsporten för man klättra över lik. :crazy:
Han har ett hjärta av guld, talang utan dess like och hoppas innerligt att han får just den där stora chansen att visa vad han går för!

*hoppar innerligt och djupt, trots att jag knappt känner människan*

Undersökningarna du hänvisar till, har jag inte läst...

Klart att man måste ha en ordentlig inkomst för att kunna ta sig någonstans.
Det är Dyrt att tävla på de högre nivåerna (speciellt på häst..) och för någon med lägre inkomst så har man inte råd med det efter alla omkostnader. (Stallplats, bra tränare, foder etc)

Har man däremot eget stall så blir det ju självklart (oftast iaf) billigare och då kan man ju istället säkert lägga pengar på tävlingar istället, men det är ju ändå inte säkert att man får råd att tävla i högre klasser för det. Det är ju som sagt dyrt :p

Att inte kunna köpa in dyra hästar tror jag däremot inte har någon större betydelse, även fast det självklart underlättar.
Om man köper en färdig häst så kan man ju tävla direkt, om man köper en outbildad kan det ju ta flera år innan man kommer till de högre klasserna.

Sen måste det vara jättesvårt att komma någonstans utan mkt pengar nu för tiden, för det finns ju så himla mkt duktiga ryttare därute. :)

Vad man har i ryggen spelar nog STOR roll för hur det kommer gå som tävlingsryttare. Säg ett par föräldrar som aldrig skjutsar... då kan det inte gå speciellt bra. Det är långt tills man är 18 o kan köra själv...

Sen är det ju som alltid. Det hänger i slutändan på vilken motivation o även talang man har. Träna, träna, träna o visa att du vill nåt så kan man nå mycket mer än man ibland vågar tro... oväntade ögon kan öppna sig o med det nya vägar:)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 807
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar