Hur viktigt är det med en exakt uträknad foderstat?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare FJ_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 910
F

FJ_

Vissa är vill ju ge sin häst en exakt uträknad foderstat som stämmer till 100% Men är det så viktigt? Det är ju bra att veta vad sin häst får i sig. Men vi människor äter ju olika av allt varje dag. Det är ju elitidrottare som har koll på exakt vad de äter. Så jag antar att det är bra för en elithäst att ha samma regler. Men hurpass viktigt är det att ha en exakt foderstat till hobbyridna hästar? Räcker det med en någorlunda foderstat då..? För det andra så vet jag inte hur man räknar ut foderstater. Man måste ju kolla på hösilagets analys. När jag kollar på den så fattar jag ingenting :confused:

De andra i stallet säger att hösilaget inehåller alldeles för lite protein.. Jag har köpt krafft protein pellets för att ersätta de dåliga värdena av hösilaget. Jag ger 2 dl per dag.

Sen får han 1kg korn och 1kg havre, 1dl mineraler och 2dl granngårdens havrefria müsli.

Jag och min häst hopptränar en gång i veckan och varierar resten av dagarna med dressyrjobb i ridhuset och uteritter. I vår så tänkte vi komma ut på lite tävlingar då och då. Jag har bara haft honom i två vekckor, så jag får se vad han går för.

Tacksam för svar! :laugh:

Sv: Hur viktigt är det med en exakt uträknad foderstat?

Vi och många med oss i travvärlden har inte uträknade foderstater, och man får väl ändå kalla det att travhästar högpresterar:D

Ta och sök på hippocampus och foderstater. Då kommer du till ett foderuträkningsprogram där du kan lägga in dina värden och se vad som fattas etc.

Det pågår en tråd här där en person fått analyssvar på sitt hösilage, det innehåller 9 g smältbart protein/kg. Ge 10 kg av detta hösilage till en normal häst och den har inte ens fått i sig en fjärdedel av det protein den behöver. Vad händer då, jo hästen måste ta av sina förråd och den kommer att tappa i muskelmassa. Att träna sin häst på ett sånt foder är som att be en idrottare leva på geléhallon. Ett praktexempel på hur fel det kan bli om man inte analyserar sitt grovfoder och har ett hum om vad en häst behöver få i sig. Det kan ju gå utmärkt i åratal att inte bry sig om att analysera men har man otur får man ett hö som i exemplet ovan, och det är väl rätt onödigt att chansa när en analys kostar 3-400 kr.

Men du har det ju väl förspänt för det finns tydligen redan analys på ert hö. Läs lite foderlära så slipper du famla i blindo, brukar dessutom bli billigare i längden för man behöver inte fodra extra "för säkerhets skull".

Grejen är ju att vi människor mår bäst av en varierat kost, medans hästarna mår bäst av att alltid äta samma.
Äter man samma under en längre tid, då kommer bristerna till slut synas, jämfört med att äta lite av det ena dagen och lite av annat nästa dag.
Om det råkar bli för mycket så är risken för obalanser större, och att hästen blir överviktig. Dessutom riskerar man att göra magen orolig av för mycket kraftfoder och att man slänger ut en massa pengar i onödan.
Om det blir för lite så blir den undernärd på ett eller annat sätt.

De andra i stallet säger att hösilaget inehåller alldeles för lite protein.. Jag har köpt krafft protein pellets för att ersätta de dåliga värdena av hösilaget. Jag ger 2 dl per dag.

Sen får han 1kg korn och 1kg havre, 1dl mineraler och 2dl granngårdens havrefria müsli.

Alltså, om det FINNS en analys och det är protein brist i grovfodret så är det ju jättedumt att inte räkna på foderstaten.
att fodra x dl protein tillskott är ju som att kasta bort pengar och försök att åtgärda utan att veta VAD som behöver åtgärdas - som att spela på lotto, helt bortkastat. Protein underskott, om sådant finns, är ju jätteviktigt att få koll på och inget som man kan ignorera utan att det får påföljder.

Jag räknar på mina foderstater för att han en grund. sen måste individen avgöra om man gör avsteg från räkningen, men som sagt, jag tycker det är en bra grund att utgå från helt klart.

Även en häst som bara dräller i hagen har ett underhållsbehov för att kunna må bra.
Får de för lite av nått så tar de från sina reserver. För lite protein = musklerna förtvinar. För lite Ca = skelettet urkalkas.

Att analysera grovfodret o räkna foderstat behöver inte innebära att man räknar på exakt varje MJ o g. Man behöver inte väga fodret på exakta grammet.

Men att fodra hästen med foder som man inte vet hur det påverkar hästens hållbarhet o hälsa är inte smart.

Förstår du inte hur du tolkar analysvärden? Inga problem, vad vill du veta? Här på Buke kan man lära sig massor.
// Linda

Grejen är ju att vi människor mår bäst av en varierat kost, medans hästarna mår bäst av att alltid äta samma.
Äter man samma under en längre tid, då kommer bristerna till slut synas, jämfört med att äta lite av det ena dagen och lite av annat nästa dag.
Om det råkar bli för mycket så är risken för obalanser större, och att hästen blir överviktig. Dessutom riskerar man att göra magen orolig av för mycket kraftfoder och att man slänger ut en massa pengar i onödan.
Om det blir för lite så blir den undernärd på ett eller annat sätt.

Fast här blev det väl lite konstigt ändå. Hästen mår absolut bra av varierad kost (olika gräs, blad, tistlar, bark osv) men vi kan inte tillhandahålla det. Det är ensidigheten som är den största risken att det blir fel och det är där analyserat foder kommer in i bilden.

Människor och hästar är båda gjorda för att klara perioder av mycket mat och perioder av svält. I modern tid kan människan bestämma vad och när den vill äta men det finns fortfarande riktvärden för vad vi behöver få i oss. Skillnaden mellan oss och hästar är att vi ger dom mat, och de får kanske hö som är skördat från en enda vall under hela vinterhalvåret vilket gör att värdena på just det höet är så mycket viktigare. Vi måste också förse dem med vitaminer och mineraler som kompenserar för att vi har utarmade jordar och att lagring gör att vissa vitaminer minskar i fodret.
Dessutom använder vi hästen i vår tjänst och för att den ska hålla behöver vi tex se till att den hela tiden kan laga muskelfibrer som brutits ner, att den inte får för mycket fosfor för då urkalkas skelettet och att den inte blir överviktiga vilket sliter på lederna.

Det jag menar är att magarna inte pallar med hastiga foderbyten, behöver vänjas in på nytt.
De variationer du pratar om är väl att hästen får olika men "samma" olika och återkommande hela tiden (att hästen själv vänjer in magen på det om möjlighet finnes) vilket ju eg. skulle kunna översättas till tillskott som ges kontinuerligt var 3:e dag. Som exempel, ändå inte jämförbart i variation givetvis.

Det mesta går att fördjupa eller utveckla, själv var jag stolt över att jag gav ett kort svar för en gångs skull! ;)

Senast ändrad:

tack så mycket allihopa :laugh:
Nu har jag lite mer klart för mig varför det är så viktigt med en uträknad foderstat! Jag ska lära mig att läsa en analys så ska jag fixa det här. :bump:

Fast här blev det väl lite konstigt ändå. Hästen mår absolut bra av varierad kost (olika gräs, blad, tistlar, bark osv) men vi kan inte tillhandahålla det. Det är ensidigheten som är den största risken att det blir fel och det är där analyserat foder kommer in i bilden.

Tack Hanna för dina kloka ord. Hoppas bara det är någon som lyssnar på dig!

Jag har nu fått analysen på vårat hösilage och skulle försöka räkna ut en bra foderstat.

Såhär ser den ut:

Torrsubstans , % 76,5 /kg
Omsätrtningsbar energi NIR för häst , MJ 6,4 /kg
Råprotein , gram 45,1 /kg
Smältbart råprotein för häst , gram 18,1 /kg
NDF , gram 493,4 /kg
Aska , gram 35,3 /kg

Jag skrev in värdena på hippocampus foderstats-sidan. Men vad metyder "NDF" och "Aska" Någon som vet?

Jag ger krafft protein-pellets som proteintillskott. Men jag kunde inte fylla i det på foderstaten..

Någon duktig som kan hjälpa mig? ;)

Vissa är vill ju ge sin häst en exakt uträknad foderstat som stämmer till 100% Men är det så viktigt? Det är ju bra att veta vad sin häst får i sig. Men vi människor äter ju olika av allt varje dag. Det är ju elitidrottare som har koll på exakt vad de äter. Så jag antar att det är bra för en elithäst att ha samma regler. Men hurpass viktigt är det att ha en exakt foderstat till hobbyridna hästar?

Ja, och hur mår vi människor? Ta en titt omkring dig så kommer du se en hel mängd hälsorelaterade sjukdomar som skulle ha kunnat undvikas med hjälp av en bra kost. Vi kanske borde ha lika noggrant utträknade "foderstater" till oss själva som vi har till våra djur.

Jo men jag förstår det nu. Ville bara veta om det var viktigt eller inte. Men era kloka ord så fattar jag varför det är viktigt!

Det var ju tur att du hade stallkompisar som förstod sig på analysen. Energin är helt ok, men proteinet max hälften av vad man hade önskat. Tyvärr blir det inte en helt billig vinter med ett sådant hö.

Det finns en rad i foderberäkningsprogrammet där man kan skriva in sitt eget foder, de har ju som du märkt inte med alla foder på marknaden, där får du mata in värdena för krafft protein.

Dock kan man ju också räkna för hand.

Torrsubstansen måste man veta för att hästen ska få tillräckligt med fibrer att tugga på. Ett hö ligger på över 80 % i torrsubstans medan ett blöt ensilage kan gå neråt 30 % och det säger ju då sig själv att man måste ge mkt mer av ensilaget för att täcka tuggbehov och fiberbehov. Ni verkar ha ett ganska torrt hösilage vilket är bra.

Regeln är att en häst behöver allra minst 1 kg torrsubstans per 100 kg häst.

En 500 kg häst som äter ert hösilage behöver alltså MINST 6,5kg av det för att täcka tuggbehovet, dock är det absolut minimibehov och hästar mår absolut bättre om de kan få längre tuggtid. 5 / 0,76,5 = 6,53

Ang. energi och protein så behöver en häst i normal träning ett visst förhållande mellan energi och protein per MJ och det räknar man ut genoom att dela proteinvärdet med antal MJ. I ert fall är kvoten ca 2,8, vilket är hälften av rekommenderat värde. Ni måste alltså komplettera med foder med mkt protein i för att hästarna inte ska behöva ta av sina förråd för att täcka behovet, vilket ger sämre prestation eftersom kroppen inte kan bygga muskler ordentligt. 6 är ett riktvärde man brukkar använda för hur många gram protein som behövs per MJ.

Säg att din häst behöver ca 75 MJ om den väger 500 kg och går lätt träning, vilket är vad de flesta av våra hobbyhästar gör även om vi ägare gärna vill tro att iallafall tränas medelhårt... ;) 75 MJ ger ett proteinbehov på 450 g.

Om man börjar med höet vad gäller energi/protein så höftar jag och börjar räkna på 9 kg.

6,4 MJ x 9kg = MJ 57,6, smältbarr råprotein (smrp) 163 g

Då har du knappt 20 MJ kvar upp till 75 men du har bara skrapat ihop drygt en tredjedel av proteinet...

Okej, 450 - 163 = 287.

Krafft protein har du använt innan, det innehåller 330 g protein/kg.

Om vi då lägger på 0,5 kg Krafft protein så får vi 6 MJ och 165 g smrp.

57,6 + 6 = 63,6 MJ
163 + 165 = 328 g smrp

Eftersom man så långt det är möjligt vill fodra med grovfoder så tycker jag att man ska försöka med lucern i första hand.

En variant på Lucern-hack är AlfaAlfa från Dangrönt, det innehåller även sojaolja och ligger lite högre i protein än vanligt lucern.

1 kg alfaalfa-hack ger 7,5 MJ + 116 g smrp

63,6 + 7,5 = 71,1
328 + 116 = 444 g smrp

Kvot ca 6,25

Alltså:
9 kg hösilage
1 kg alfaalfa-hack
0,5 kg Krafft protein

Det här skulle kunna utgöra basen för din häst. Sen måste man vara uppmärksam på hullet, blir den fet är den uppenbarligen mer lättfödd än "tabellhästen", sätter den inte riktgt muskler behöver den kanske en högre kvot på proteinet eller mer av både energi och protein.
Utrymme finns antagligen både vad gäller MJ och proein för att du kan "krydda" maten med ett halvkilo av nått gott utan att det stör balansen nämnvärt.

Mineralerna behöver också ses över. Finns ingen analys på dessa (ffa calcium och fosfor som är viktiga att veta) så kan man skicka det separat. Annars kan du nog med de fodersorter jag rekommenderat utgå ifrån att du ligger rätt högt i calcium och du får då välja ett mineraltillskott för betesgående hästar/hästar som främst får sin energi från calciumrikt grovfoder (ex krafft miner vit).

Ang aska så är det ett mått på hur mycket mineraler (obrännbart) som finns i fodret men det säger inget om förhållandet mellan de olika mineralerna.

Senast ändrad:

Du kan aldrig få en 100% säker foderstat för analyserna är inte 100 procentiga. Det varierar från bal till bal och från säck till säck. Men med analys så kan man då ett hum om att en foderstat ligger rätt och att inget saknas eller blir så fel att det blir farligt.

Fyll i värdena proteinpelletsen du ger på eget kraftfoder på samma sätt som du gjort med värdena för grovfodret så kommer det att fungera.

Liknande trådar

Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 243
Senast: Moa092
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan... 2
Svar
35
· Visningar
6 289
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 490
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 874
Senast: gloiredor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31