Hur viktigt är det att hästen ser "snygg" ut när man "tränar" NH?

Va f*n babbla du över. Jag behöver inte ger dig en anleding till varför den har de på. Bara på står att det finns andra anledningar än bara den du gav.

Och sen att jag personligen tycker inte om de typer av hästar (varav en still bild kan vara snygg men inte i motion) är en annan sak.

Sv: Re: Hur viktigt är det att hästen ser "snygg" ut när man "tränar" NH?

Så du menar att du inte har några bättre argument utan det bara var för att kunna komma med en negativ kommentar?

Det finns ingen ursäkt för att ta in en häst i en rundcorall med sådan utrustning.
Eller fel av mig, det finns faktist En orsak, om den skulle behöva det av veteräriska skäl.
Och det finns ingen veterinärisk orsak till att en häst ska behöva gå sådär.

Om det nu skulle vara för att hästens muskler inte mår bra av att den gick utan så har de redan från början gjort ett stort fel, eftersom det innebär att hästen har på sig tyngderna för länge. (24 timmar per dag)

En häst ska vara så fri från utrustning som möjligt när den är i en rundcorall.

Ska någon ha utrustning så är det personen i mitten.

Varför? För att NH går ut på naturlig kommunikation, inte på konstgjord.

Och en rundcoralls syfte är ju trotts allt att arbeta en häst i frihet utan att behöva springa sig själv trött.
Det är därför människan står i mitten. Men det vet du givetvis.

Sv: Hur viktigt är det att hästen ser "snygg" ut när man "tränar" NH?

Ännu en av Monty Robert´s knasiga ideer

Jag tänker ändå fram och tillbaka över varför MR låter dem ha tyngderna på hästen. Eller rättare sagt varför han tar emot hästen, det finns väl såå många andra hästar med liknande "problem" som de inte har några tyngder på.

Fast jag kan väl grubbla ihjäl mig på det.. Han kände väl att han inte hade någonting med någon annans häst tyngder att göra. Fast det är ändå hans föreläsning.

Det här är det första som verkligen förvånat mig mot det negativa med MR.

Jag gillar att hästen ser välvårdad ut (på tal om "Hur viktigt är det att hästen ser "snygg" ut när man "tränar" NH?") men tyngder är FULT - enligt mig!

Javisst ska hästen vara åtminstånde borstad, den behöver ju inte se ut som om den just kom in från hagen...

Jag skulle själv tycka det var lite pinsamt att komma med en smuttsig häst (läs extremt smuttsig då jag är allergisk och inte kan ryckta för mycket).

Men det här med tyngderna är ju lite överdrift.

Sedan säger jag inte att det är montys fel, nog för att jag tycker tat han borde satt stopp på det hela men jag undrar vad ägarna tänker med?

(sammet inloggad på fel konto)

Tja det gor ju det i USA atminstonde. (Sorry engelskt tangentbord).

Jag kan inte se nagot snyggt i att hasten gar sadar men det ar ju jag det...

Usch, det där var ju inte roligt att se. Jag fattar inte heller varför inte MR tar bort skräpet- det är ju hans kurs och på så sätt reklam för honom.

Det ser ju fan gräsligt ut!

jag kan inte fatta hur publiken kunde sitta och skratta? han knäcker ju hästen och ifall staketet hade varit lite lägre hade han nog testat hoppa över. Och vill man ha den där hästen lugn så ska man nog börja med att ta av vikterna.
och jaga runt en häst i en liten ring men massa folk utanför tycker jag inte verkar vara en avslappnad plats för hästen.
Visst hästen följer säkert efter han jättesnällt sen, men jag tror inte han kommer vara avslappnad..

Jag blir bara arg av att se sånt här.

Hej alla på Forumet,

Jag vill bara titta in och kanske hjälpa Er förstå Tennesse Walkern på You Tube och Monty Roberts.
Monty har själv skrivit om just detta med förhoppning att ingenting ska behöva vara på hästens bekostnad oavsett det är tävling/utställning eller inte. Det största ansvaret ligger hos uppfödarna, de som ska bevara och föra rasen vidare.
Alla är hjärtligt välkomna att ställa frågor till Monty om Ni undrar något och läs gärna hans brev om "gated" hästar.
http://www.montyroberts.com/documents/wff.pdf

Lycka till med allt hästvärlden.
A Lindberg

Liknande trådar

R
Träning Som jag fattat det är NH-träning mer ett samlingsnamn. Sen finns det ju olika olika ideologier och tekniker,eller hur man ska uttrycka...
Svar
11
· Visningar
2 008
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama