Hur viktigt är det att förhindra att en häst svullnar i benen?

K

Kalasbruden

Jag har klurat lite över hur jag ska formulera mig utan att det låter som att jag är lat, rider för hårt eller inte bryr mig om min häst tillräckligt men ni får helt enkelt tro mig när jag säger att det är precis tvärtom.

Det finns ju många olika orsaker till att en häst svullnar i benen. Min blir alltid tjock i bakbenen dagen efter ett hårdare träningspass. Jag märker direkt på benen om han har tagits in tidigt från hagen. Den här svullnaden går ned helt om jag leder honom i tio minuter. Om jag lindar på natten så är han jättefin i benen på morgonen även efter hårdare träningar. Vi har brottats med flera lymfangiter under förra året, så han är väl lite känsligare pga det. I övrigt har han en väl balanserad foderstat, går ute mycket i stora fina hagar och är oskodd bak.

Och så själva frågan: Hur viktigt är det att förhindra att han inte blir tjock i benen över natten? Vad händer om han ofta är tjock i benen? Tänjs kärlen ut då? Och vad gör egentligen det för skada? Förresten, VARFÖR blir hästarn tjocka i benen? Om det är kroppens eget försvar så måste det vara något positivt med det också, eller?

Jag skulle helst vilja linda varje dag (inte bara efter träningar) för att hjälpa cirkulationen men det kanske finns nackdelar med det också?

Någon som vet?
/KB

Sv: Hur viktigt är det att förhindra att en häst svullnar i benen?

Det finns många anledningar till att en häst svullnar i benen. För det första måste man ju veta hur den svullnar och var svullnaden sitter. Vissa hästar får t ex gallor medan andra får ödem (vätskeansamlingar) i benen. Det senare kan bero på sk lymfstas och är det som sker vid lymfangit. Hästen får en reaktion i den regionala lymfknutan och borttransporten av lymfa hindras/hämmas. Tillståndet är ofta förknippat med infekterade sår, men kan även bli kroniskt (ärrvävnad?). Andra orsaker till ödem i benen är försämrad cirkulation (lokalt eller försämrad hjärtfunktion), vissa infektioner, för låg proteinkoncentration i blodet (för lite protein i fodret, parasiter, njurläckadge mm), förändringar i blodtryck mm. Som du beskriver ditt (hästens!) problem skulle jag tippa på att anledningen är att cirkulationen försämras då hästen står still (hovmekanismens hjälp uteblir) varpå ödem uppstår. Detta försvinner när hästen rör sig.

Ödem i benen kan inte direkt sägas vara kroppens eget försvar utan snarare en effekt av avståndet till blodpumpen och tyngdlagen - det är inte så lätt för kroppen att transportera upp vätska från de distala delarna. Vad gäller lymfangit så är iofs reaktionen i lymfvävnaden ett fysiologiskt svar på infektion, men själva stasen är en negativ bieffekt av detta och tjänar inget syfte i sig.

Vad göra!? Allra bäst för din häst vore kanske att gå på lösdrift med möjlighet att ta promenader när andan faller på. Det kan ev fungera med lindor som ökar värmen och därmed även cirkulationen, men man måste vara försiktig eftersom effekten kan bli den motsatta om benet svullnar med lindan på och på så sätt stasas än mer. Negativa effekter? Jag tror personligen inte att det är alltför skönt att stå med stasade ben. Gamla tanter med ödem i benen brukar i vart fall inte tycka att det är alltför livat. En försämrad cirkulation i benen leder förstås till sämre syresättning och nutrition av de anatomiska strukturerna i området, t ex skulle en ev sårläkning kunna fördröjas, man skulle i förlängningen kunna tänka sig att den försämrade genomblödningen i t ex hoven skulle kunna leda till sämre hornkvalitet.

Om du kan hålla svullnaden borta med hjälp av lindor tycker jag att du ska fortsätta med det.

Sv: Hur viktigt är det att förhindra att en häst svullnar i benen?

Vilket svar! Tack snälla! :bow:

Jag har en följdfråga...
Du skriver: "...skulle jag tippa på att anledningen är att cirkulationen försämras då hästen står still (hovmekanismens hjälp uteblir) varpå ödem uppstår." vilket verkar stämma perfekt in på honom.

Normalt klarar han att stå inne på natten (efter normal utevistelse) och är då fortfarande jättefin i benen på morgonen. Varför blir han mer svullen i benen efter hårdare träning?

Tack för tips om lösdrift och lindor - jag köper teorin helt! Än så länge är det som jag kallar "svullna ben" bara minimalt, kanske mer normalt än onormalt. Men det är alltid bäst att ligga steget före...
/KB

Liknande trådar

Hästvård Hej ! Behöver tips råd ! För att göra en lång histora kort så i september hade min häst en stor lymfangit på bak benet höger bak. Tog...
Svar
3
· Visningar
1 189
Senast: aramis
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 228
Senast: Hedwig
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
837
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Jag har haft turen att under alla år varit förskonad från lymfangit. Haft någon som svullnat rejält av minsta sår, men ändå aldrig...
Svar
15
· Visningar
2 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka