Hur viktig är magkänslan för er?

Ackio

Trådstartare
När ni gör saker, hur mycket litar ni på er magkänsla?

Kom tänka på det igår. Vårt stall ska ta ut en tandläkare från trakten och skulle ringa honom för att höra om betalningen. Dvs hur mycket och hur han ville ha betalt. Fick en så negativ känsla över personen på andra änden så ville inte att han rör vid min unghäst :( Så valde avboka min plats och tar hans tänder på kliniken när jag ändå ska in på återbesök.

Fler som går på sin magkänsla?
 
När ni gör saker, hur mycket litar ni på er magkänsla?

Kom tänka på det igår. Vårt stall ska ta ut en tandläkare från trakten och skulle ringa honom för att höra om betalningen. Dvs hur mycket och hur han ville ha betalt. Fick en så negativ känsla över personen på andra änden så ville inte att han rör vid min unghäst :( Så valde avboka min plats och tar hans tänder på kliniken när jag ändå ska in på återbesök.

Fler som går på sin magkänsla?

För mig är den nog i princip avgörande i alla situationer där jag har ett val. Säger magkänslan att något inte är bra, så brukar det vara något som inte är bra. Oavsett om det handlar om hälsa, personer eller huruvida jag ska sitta upp på unghästen just den dagen etc.
 
För mig är den nog i princip avgörande i alla situationer där jag har ett val. Säger magkänslan att något inte är bra, så brukar det vara något som inte är bra. Oavsett om det handlar om hälsa, personer eller huruvida jag ska sitta upp på unghästen just den dagen etc.

Som mig då. Jag har litat på den även vid hästköp mm. En gång ignorerade jag den. Då slutade det med att jag stod med en spatthäst som var triangelmärkt men märkningen syntes inte och den var inte ens ridbar.
 
Som mig då. Jag har litat på den även vid hästköp mm. En gång ignorerade jag den. Då slutade det med att jag stod med en spatthäst som var triangelmärkt men märkningen syntes inte och den var inte ens ridbar.

Nu är det inte hästigt, men jag tackade nej till ett jobb en gång för magkänslan sa nej. Det fanns inget egentligen att hänga upp det på, på pappret var allt perfekt, det var inga uttalanden eller liknande som väckte misstanke om att nåt inte var som det ska osv. Utan bara magkänslan.

Två månader senare figurerade företaget med braskade rubriker i pressen ang deras interna arbetsmetoder vilka var allt annat än trevliga, och allt annat än lagliga.

Så, jag brukar hävda att magkänslan alltid har rätt. Sen har även jag kört över den ibland, och stått där efteråt. När jag tog in en inackordering t ex... Men ju äldre jag blir ju mer får den styra. Gäller det hästhälsa får den alltid styra, jag har lärt mig att säger den ifrån då ÄR når fel även om en första anblick säger emot.
 
Om jag får en negativ magkänsla kollar jag upp personen/företaget etc. som det gäller. Oftast får jag bekräftelse på att det jag känt är rätt, men det har hänt att jag inte haft det.

Jag tor att det som kallas magkänsla är vibbar som man uppfattar med sitt undermedvetna men inte kan sätta ord på. Jag träffar många människor i mitt jobb som socialsekreterare och nu för tiden är det sällan jag har fel. Låter det för bra för att vara sant är det oftast också det.
 
Litar på min magkänsla! Den finns där av en anledning!.
Skulle det vara så att jag misstänker något och magkänslan säger detsamma, men det visar sig att vi båda hade fel, så känns det ändå bra att ha kollat/rett upp det som kändes fel.
 
Skönt att man inte är den enda. Märks att man är "äldre" nu för går stort sett bara på den nu. Oavsett.

Han kändes bara inte seriös. Sett många skriva positivt om honom men det skrev man om hovslagaren jag hade ute med som inte verkade hovarna ett skit, slängde på skorna som flög av på 2 dagar för de sattes i tunna väggarna längst ut på C formade hovar :o
 
Senast ändrad:
Tycker det är svårt att definiera magkänsla, men jag försöker ta in så mycket jag kan i alla beslut, hör med folk jag litar på, googlar, kollar upp och absolut känner av, sedan tar jag beslut utifrån det. Har flera gånger avstått från större saker för att det känns "fel". Tror inte att man ska negligera det som en magkänsla enbart utan vi människor är ju trots allt djur och har instinkter och läser av varandra :)
 
Kl

Jag tycker nog magkänsla är bra ofta men ibland inte för ibland har magkänsla att göra med annat motstånd till saker som är jobbiga osv att ta itu med och för den skull betyder den då inte att man har rätt ...

Magkänsla i sak kan ju i sig vara fel beroende på individens referens och kunskapsramar i sammanhanget och allmänt utöver det .
 
När ni gör saker, hur mycket litar ni på er magkänsla?

Kom tänka på det igår. Vårt stall ska ta ut en tandläkare från trakten och skulle ringa honom för att höra om betalningen. Dvs hur mycket och hur han ville ha betalt. Fick en så negativ känsla över personen på andra änden så ville inte att han rör vid min unghäst :( Så valde avboka min plats och tar hans tänder på kliniken när jag ändå ska in på återbesök.

Fler som går på sin magkänsla?
Ja fast det var väl inte "magkänsla" . Det är väl fakta. Du ringde till en som tillhandahåller en tjänst och du är inte nöjd med svaren hen ger eller tonfallet du blir bemött med eller attityden hos den som du pratade med?

Magkänsla kan vara farlig eller inte bra jag tror att en måste jobba på fakta så långt som möjligt. kan du förtydliga, intellektualisera , vad hen sa, tonfall? Kompetens? Attityd? Vad var problemet? Man behöver inte köpa en tjänst om man blir otrevligt bemött, eller hur?
 
Har inte alltid varit bra på att lyssna på magkänslan men blir bättre o bättre.
O som någon annan skrev, lyssnar man inte på den...så skiter det sig alltid på något sätt.
 
Ja fast det var väl inte "magkänsla" . Det är väl fakta. Du ringde till en som tillhandahåller en tjänst och du är inte nöjd med svaren hen ger eller tonfallet du blir bemött med eller attityden hos den som du pratade med?

Magkänsla kan vara farlig eller inte bra jag tror att en måste jobba på fakta så långt som möjligt. kan du förtydliga, intellektualisera , vad hen sa, tonfall? Kompetens? Attityd? Vad var problemet? Man behöver inte köpa en tjänst om man blir otrevligt bemött, eller hur?

Jag kan inte sätta fingret på det. Jag ringde för att fråga vad det går på inkl hans resa ut. Han sa 1000 kr per häst. Men var något i tonen och känslan. Han lät inte intresserad av att samtala eller ge information. Frågade om man får faktura eller kontant betalning. Han svara då lite i stil med att bekvämast för honom var kontant. Jag försökte säga att jag skulle behöva faktura då hästen tillhörde företaget och man kunde höra hans suck följt av ett "Jag kan ge kvitto". KAN GE? Han är företag. Klart man ska få kvitto när man köper en tjänst av ett företag. Får jag alltid av hovslagaren utan ens be om :o Nej.. fick bara dålig vibb av hela hans attityd. Nonchalant.
 
Jag brukar lita på min magkänsla oavsett vad det gäller. Dom få gånger jag här ignorerat magkänslan är också dom gånger precis allt har gått fel och då brukar jag svära över att jag inte lyssnade på mig själv.
 
Just nu sitter jag och har en ännu värre magkänsla än jag hade i början. Undrar om jag får träffa mitt barnbarn så mycket mer. Jag hade i vilket fall som helst inte kunnat göra nånting.
 
Fast har det här verkligen så mycket med magkänsla att göra? Om man ringer till någon som ska utföra en tjänst och personen verkar mer eller mindre ointresserad så är det väl inte konstigt om man själv inte blir speciellt intresserad av att anlita personen?
 
Jag tror det är viktigt att lära känna sin magkänsla. Ibland måste man gå emot den och lära sig att sortera. Jag litar väldigt ofta på min magkänsla i mitt jobb, och när jag möter personer, eller när jag kan få en "aning". Samtidigt så måste jag skilja på vad som är vad. Skulle jag ex tolka min "noja" för att åka med häst i transport som att min magkänsla säger mig att något kommer att hända. Skulle jag bli väldigt isolerad med min häst.
Däremot har jag likt TS fått en dålig känsla för en ny hovslagare jag ringde då min flyttat. Tyckte hen var tråkig och kort i tonen, en ung person som lite skulle "sätta mig på plats" med sin kunskap och var lite ifrågasättande varför ex en gammal ponny gick med ringsko mm. Jag gav det en chans, då jag fått hen rekommenderad som skicklig, vilket jag idag är glad över då vi har ett mycket gott sammarbete hittills. Så lita på magkänslan, men låt det inte styra livet. :D
 
Är nog inte tillräckligt inituitiv för att lita på magen. Jag tänker med huvudet, och resterande kroppsdelar är rätt så avstängda.

Det har hänt att jag känt ett oreflekterat obehag i vissa situationer. men då brukar jag inte låta den känsla ta över utan försöker konkretisera den.

Men visst - jag borde kanske lita mer på "känslan".
 
Jag litar på min magkänsla. När jag har gjort det så har det blivit bra och när jag har ignorerat känslan så har det hänt/blivit tråkigheter.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 089
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 523
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 571
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 17
  • hästens kroppshållning

Omröstningar

Tillbaka
Upp