Hur vet man...

Sv: Hur vet man...

Beteendet ändras ju, endel honor blir lite sura och försvarar reviret mer än vanligt. Några dagar efter parningen börjar honan gräva i buren. Andra mer synliga tecken är att spenarna blir större, buken ser svälld ut och man kan känna ungarna i magen efter två-tre veckor (tidigare om man är van). Ca en vecka innan ungarna föds börjar honan att bygga bo och klär boet med ull från magen.

Väntar du smått? :)

Rätt på allt, men honan kan oxå blir snällare, keligare o lugnare. Ocg drar päls gör de oftast inte förrän de får värkar.

Ja, det har du rätt i! Min gamla hona var skendräktig flera gånger både innan och efter hon fick sin kull. Man visste att det inte var på riktigt dels för att hon inte träffat ngn hane och dels för att hon började dra päls tidigt i "dräktigheten". Hon levde även upp till sitt namn (Milda Matilda) under skendräktigheterna, så om hon plötsligt ville bli upplyft var det lätt att konstatera "Jahapp, nu är Tildo skendräktig igen...".

Japp, jag väntar smått.
Mina 2 kaninhonor skall bli mammor, förhoppningsvis, om ca 1 månad!!

Hahaha, jag är just rätt person att berätta om hur man vet att ens kanin är dräktig!

Sent igår på kvällen höll jag i min kaninhona och nosade lite på henne, men inte misstänkte jag några ungar (tyckte hon var tung men hon äter massor av mat). Likt förbannat har kaninen byggt ett bo och fått ungar i natt! Och jag som verkligen hoppades att hon inte skulle vara dräktig igen. Hon skildes från hanen samma dag som hon fick sin första kull, men tydligen kan de bli dräktiga direkt efter "förlossning"?? :confused:
Känns inte ett dugg kul eftersom att hanen och honan är syskon, den förra kullen var inte heller planerad utan jag trodde då att de var honor båda två (men skiljde på dem illa kvickt). Trodde inte att det fanns en chans att hon kunde vara dräktig igen! :crazy:

Vad jobbigt!

Speciellt det faktum att kaninerna är syskon. Men detta är planerat, den ena honan är min och hon har parats med en jättefin :love: madagaskarfärgad löwenhanne med stamtavla...
Längtar så mycket och hoppas på bebisar :bump:

Liknande trådar

Däggdjur I min del av landet finns det inte vilda kaniner. Tydligen så har dock en del tamkaniner lyckats överleva i det vilda och blivit...
Svar
13
· Visningar
1 431
Senast: hastflicka
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 158
Senast: Efwa
·
Lantbruksdjur Kan kaniner äta körsbärskvistar?
Svar
2
· Visningar
487
Senast: Krålus
·
Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mysig/romantisk restaurang i Stockholm
  • Black Friday
  • Avstå jobbresor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17