Hur vet man vilket bett man behöver egentligen?????

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare makejo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 336
M

makejo

jag tycker det är så svårt och veta vilka funktioner olika bett har vilka skillnader och vad man behöver.

Jag har en tinker som är rätt stark och tung att rida ibland särskillt på uteritter med andra då är han väldigt pigg och urstark. Nu har jag ett pessoabett på honom delat, vanligt?!

det finns ju flera olika modeller typ som heter pessoa oxå? med och utan gummi delade o raka.

vad är skillnaden mellan kandar, pessoa, pellham??? dom ser ju rätt lika ut vilka är skarpast?

jag vill inte ha skarpare bett än nödvändigt ,jag har ett tredelat vanligt tränsbett som jag har när jag rider ut ensam och det funkar rätt bra han är såklart stark men det går.

en sa till mig att det kunde vara bättre med ett delat gummi pelham är pessoat? dom kostar ju en del oxå så har ju inte råd att köpa massa olika och pröva mig fram utan att veta ungefär iallafall.

vad är det för skillnad på runda och D formade ringar ??

Sv: Hur vet man vilket bett man behöver egentligen?????

Har tyvärr inga svar o ge direkt. Jag rider min på ett rakt tränsbett med fasta ringar eftersom hon har svårt att våga ta stöd på bettet och detta är det som funkat bäst....

Däremot lägger jag till en fråga, så ifall nån bettexpert tittar in kan den personen kanske svara på den också:)

Vad är det för skillnad på fasta och vanliga bettringar? (Vet inte om det är det du menar med D-formade ringar kanske?) Är de skarpare eller snällare? Ligger bettet stadigare eller vad gör det för skillnad eg?

:D

finns det inga bett experter här???:angel:

Tycker att du ska byta bett, Sorbe här på Buke har en jättebra förklaring på hur pessoabett funkar, du kan se den HÄR.

Kandar är när du rider på påde en kandarstång (det är den jag tror att du menar då den är ganska likt ett pelham) och ett bridongbett, som är som ett vanligt tränsbett fast smalare. Pelham-bettet är mycket bätte än pessoabettet då pelham har en kindkedja som gör att bettet inte 'faller igenom' som ett pessoabett gör.

Är inte nån expert på det här, men som sagt, kolla länken till Sorbes förklaring om pessoabettet.

Kung Bob: Har för mej att bett med fasta ringar är stabilare och ligger stadigare än de med rörliga ringar och att hästar som är känsliga i munnen brukar funka bättre på dessa. Tror inte att de är varken snällare eller skarpare än de med rörliga ringar.

tack för svaret, kollade in sidan men undrar fortfarnade vad jag ska byta till,.. om man ska prova pelham ska man ta med eller utan gummi? och rakt eller delat??

dom som hade honom innan mig red han på en rak metallstång men det tycker jag verkar för skarpt o onödigt därför bytte jag till tre delat men det är han för stark i ute med andra framförallt,
då bytte jag till pessoat som jag fick med oxå, det har funkat bra men inte nu längre. och är det nu inte bra o rida med det så vill jag verkogen byta till något bättre.

Börja med att ta reda på hur hästen ser ut i munnen. Hög eller grund gom? Hur mycket plats är det för bettet? Pullskador?

Utifrån detta är det sedan lättare att utesluta en del bett och se om vissa kanske är att föredra. Det är minst lika svårt att prova ut ett bett som en sadel, men jag skulle nog vilja säga att man snabbare gör stor skada med fel bett än med en illapassande sadel. Det är ett skarpt uttalande, men det är hästens känsliga mun man påverkar.

Mitt tips är alltså att börja med en bra munundersökning.

Jag föredrar raka eller tredelade bett, tvådelade kan lätt vika sej så de gör illa hästen i gommen, men vad för slags bett din häst gillar kan bara du lista ut genom att prova. Håller med Lovisaleonora_ för övrigt!

ok ska kolla imorgon , men finns det någon särskilld man kan få hjälp utav med att kolla det? dum fråga kankse men jag menar om man inte kan så mycket själv om det här?
dom andra i stallet vet nog inte mer än mig så där kan jag nog inte få hjälp med det här.
vad e pullskador ? hur ser jag det?

En rejäl munstege är ett MÅSTE. En hästtandläkare eller en bra veterinär på en bra klinik kan hjälpa dig att titta i munnen. Samtidigt passar man på att göra vid tänderna. Jag tycker att man MINST en gång om året ska låta se över hästens tänder. Ibland behövs det göras något ingrepp, vissa gånger inga justeringar.

Min erfarenhet är att det kan vara betydligt bättre att kolla en gång om året och hitta skador/påverkan innan det hunnit bli så illa att det tar tid för hästen att återhämta sig.

Använd det bett som hästen trivs med och träna upp er kommunikation därifrån.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 197
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 226
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23
  • Stora shoppingtråden III
Tillbaka