Hur vet man om sadeln passar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sinnsyk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 5 413
S

Sinnsyk

Hur ser man det? några råd o tips att gå efter? Om man har en bomlös passar den alla storlekar då?

Sv: Hur vet man om sadeln passar?

Det bästa tips jag kan ge dig är att ta hjälp av en kunnig person att prova ut en sadel, det finns utbildade sadelutprovare och till vissa ridsportaffärer kan du ta med din häst och få hjälp av personalen där att prova ut en sadel. Det är otroligt viktigt att sadeln sitter helt rätt för att hästen inte ska få ont i ryggen.

Kortfattat om hur sadeln ska sitta: När den ligger i rätt läge på hästen ska den inte trycka på bogbladet eller ligga utanför det bakersta revbenet. Det ska bildas en luftkanal längs hela ryggraden, alltså om du tittar mellan bossorna bakifrån ska du kunna se hela vägen till manken. När du sitter i sadeln ska du kunna få in 2-3 fingrar mellan manke och framvalv utan att klämma dig. Sitsen på sadeln ska ligga i balans, dvs sadeln ska inte luta varken framåt eller bakåt när du tittar från sidan. Den ska ligga an med jämnt tryck längs ryggen och ner mot bogarna, ett sätt att kontrollera detta är att rida med ett lakan eller nåt annat ljust tyg under sadeln och se så att smuts/svettavtrycket är jämnt, det ska inte vara fläckvis. Ett tecken på att sadeln inte passar är att pälsen blir uppruggad fläckvis. Viktigt är också att sadel ligger an jämnt längs med ryggraden, ligger den som en "bro" (dvs ligger emot fram o bak men ej i mitten) passar den inte. Det blev visst inte så kort :D Men som sagt, det bästa tipset är ändå att ta hjälp av någon kunnig även om det förstås aldrig skadar att ha ett hum själv :)

Sv: Hur vet man om sadeln passar?

Bara för att en sadel är bomlös betyder inte det att den passar alla ryggar. Knights bareback ligger tex i bakvikt på min ena häst, och är på tok för lång för min andra.

Jag rider bomlöst och har provat några olika modeller innan jag hittade rätt.
Jag har en Masterback dressyr som ligger riktigt bra på min islandshäst men på mitt varmblod ligger den som en brygga, dvs den ligger bara an längst fram och längst bak. Just masterbacken kan man iof byta paneler och den ska då, enligt tillverkaren, gå att anpassa till i princip alla olika ryggtyper. Jag köpte dock min begagnad och fick med de paneler som satt på. Eftersom den passar på islandshästen och jag har en annan sadel, StarTrekk Island, till varmblodet så har jag inte engagerat mig i att prova ut paneler så att den skulle passa varmblodet också.

Kolla in tråden "sadellistan 2.0" den tycker jag är bra. Annars finns det en tråd om bomlösa sadlar där du kan få mer specifik hjälp om det är något du funderar över. Lycka till =)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
517
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
530
Senast: iNHALE
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
16
· Visningar
806
Senast: BoYo
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 658
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka