Hur vet man om man är redo att vara fodervärd?

S

Sirocco90

hej! Jag och mina 3 kompisar har funderat på att bli fodervärdar till 2 hästar som vi skulle dela på alla 4. Vi är 13, 14, 15 och jag själv är 15. ang. rid och hästvana så har jag och Fanny (som är äldst) ridit i ungefär 6-7 år, vilket även Linda, (14) har gjort. Min syster Jessica (13) har ridit ungefär 3 år. I början pratade vi lite skämtsamt om det, mer som än dröm. nu har det blivit mkt allvarligare.
Så hur vet man om man klarar av det? Vi har hästkunniga personer i närheten, och angående kostnaden borde det inte bli något problem.

Någon som har några bra "måsten" att kolla innan man bestämmer sig?

Tack på förhand.

MVH Tessi

Sv: Hur vet man om man är redo att vara fodervärd?

Prata med era förräldrar innan ni ger er in i något!
Så att ni vet säkert att dom ställer upp med pengar till stallhyra, hovslagare och veterinär.
Om ni är fyra stycken som delar på det och ni tänker att studiebidraget räcker så är det jättebra, men ni måste försäkra er om att ni får ekonomisk hjälp ifall det skulle krisa ;)

Sedan är inte ridkunskap och hästkunskap samma sak. Jag red på ridskola i 6-7 år och idag vet jag vad jag lärde mig där men framförallt vad jag INTE lärde mig där :cool:
Men det vet ni bättre än jag!

Sedan när ni skriver fodervärdskontrakt så prata med hästägaren och kom fram till något ni alla är överens om. Där kan ni fråga om prövotid och sådant där.

Annars önskar jag er lycka till!
Det är och ska vara ROLIGT att ha häst framför allt annat! :bump:

En liten tanke... Har ni "bara" ridit den här tiden, eller har ni också varit skötare till hästar? Det är ganska stor skillnad också om ni varit skötare till ridskole- eller privathästar. Med en ridskolehäst tror jag inte att man blir lika involverad i skötsel och planering för hästen. ( Men det är ju min erfarenhet bara )
Förhoppningsvis har ni fått varit med om både med och motgångar i hästägandet, sett hur sår och skador behandlas innan veterinären hinner ut, vet skillnaden på olika fodertyper, hur utrustningen sköts och anpassas till hästen vartefter hästen bygger eller förlorar muskler, klarar eller har hjälp med avmaskning och dylikt och en himla massa annat...
Ridningen är en väldigt liten del av att ha häst, och att få hjälp av en tränare är oftast inte så svårt, men när det gäller resten behöver ni bra, pålitliga människor runtomkring er som kan råda gällande det mesta så inte era foderhästar blir lidande.
Har ni det - så lycka till. Att som ni vara fyra på två hästar är väl en väldigt bra idé, att alltid ha någon som sällskap att rida ut med ( jätteviktigt ) och att ha fler att diskutera problem och glädjeämnen med, folk som verkligen förstår vad ni pratar om.
Tänk igenom allt noga och prata med stallägaren om vilken hjälp ni kan få där - då kommer det säkert att gå bra. :D

Ni måste också kolla att ni har tid och ork!! En del av er börjar gymnasiet snart, den andra hälften får snart börja tänka på betygen. Hästen måste ju alltid gå före, även om ni har prov eller är slutkörda efter skolan.

Hur mycket ridvana ni har är egentligen inte lika viktig som hästkunskap. Snälla och trygga hästar kan man alltid hitta, man kan rida lektion. Det är klart att ni ska kunna rida, men sunt förnuft är ännu viktigare för att förebygga skador på hästen. Ni måste kunna ta ev. testperioder eller kunna avgöra om hästen är halt etc.

Sen att ni alla fyra kommer överens om ett sätt på hur ni ska hantera hästarna så ni inte blir osams.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 493
Hästmänniskan Hej! Är en 15-årig tjej som drömmer om en egen häst tillsammans med min 23-åriga storasyster. Jag har ridit i ett år på ridskola...
2
Svar
20
· Visningar
3 414
Hästmänniskan Hej! Jag söker efter rådfrågning av erfarna hästmänniskor kring huruvida jag är redo att skaffa egen foderhäst eller ej. Jag är 13 år...
Svar
5
· Visningar
1 100
Senast: hovtassfot
·
Hästmänniskan hej! Jag och en kompis har bestämt att skaffa en häst på foder. Vi är 14 och 15 år och har ridit i va 9 år, rider LB dressyr och 90...
2
Svar
38
· Visningar
3 420
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar