Hur vet man om det är eksem eller 'bara' kli?

Sv: Hur vet man om det är eksem eller 'bara' kli?

Kan det inte vara "vanligt" solexem nu när det varit så soligt?
Min får i svansroten varje solig sommar. Och han är ju fux, så inte ens så ljus, men ljusare just vid svansroten. din kille är väl på g att bli skimmel, - borde vara rätt ljus han med i man/svans?

Svart man och svans, dessvärre. Mörk hud under.

Och han har ju bott i sin UFO-utstyrsel sen tidig vår.

Så tyvärr tror jag inte det här är soleksem. Han började ju klia sig i höstas dessutom, sista knottsvängen.

Att tänka på som orsak till klåda är även beten med mycket klöver. Klöver innehåller histamin som ju är ett ämne som "ingår" i den allergiska reaktionen. Det har gjorts studier om detta.

Går ju 7 h per dygn på klöver, med munkorg. Skulle kanske kunna förklara - högst eventuellt och lite långsökt men ändock - försämringen nu, trots avsaknaden av biten i övrigt.

Men kliet kom innan klövern tyvärr, så grunden är 'något annat', däremot kan det ju förvärrats av klövern, även om han gått på den längre än försämringen nu, och gick på det när han var/blev symptomfri.

KL

Min "klihäst" har haft sin klåda sen han var 2 år. Vi har gått igenom de flesta "kurer" som finns och detta är det som hjälper honom sen 2 år:
Tvätta man och svans med Hexocil minst 1 gång i veckan. Låt schampot sitta kvar i 10-15 minuter innan du sköljer bort. Ju smutsigare man och svans desto mer klåda.

Dagen efter tvätt häller jag Horsol i man och svans men när klådan är riktigt illa är Nylanders hästkräm det enda som hjälper. Har även haft goda resultat med Nylanders olja men endast om det inte är illa.

Har provat både Boett täcke och vanliga flugtäcken typ Bucas och det funkar lika bra med vilket som. Däremot står Boett bättre emot när hästen kliar sig mot träden.

Har ALLTID täcke inne då jag märkt att han kliar sig helt klart mindre då, däremot kan han gå ute utan täcke regniga dagar bara han får täcket på sig när han kommer in.

Han får dessutom linfröolja året runt, ca 2 dl om dagen men då är han en stor häst, 170 cm o 600 kg.

Förra året kliade han sig knappt nånting och i år har jag lyckats hålla det till minimalt längst upp i manen och inget i svansen. Och då har han alltså gått från det akuta stadiet som 2-åringen med noll man och svans och elefanthud till detta stadie som 6-åring.

Så jag hade börjat med att schamponera, sen på med Nylanders och täcke. Glöm inte att tvätta täcket ofta så det håller sig hyfsat rent.

PM:a om du vill veta mer om vilka "kurer" jag provat!:D

Herrn badades igår, och vatteskräcken tycks ha dämpats. Dock får jag nog vidhålla att hinkbad på den inte lär gå, elände. (Jag shamponerade två ggr och spolade tre, fortfarande inte rent vatten. Fbl fick en shamponering och en spolning och gnistrade sen)

Täckena tvättas 1 gång i veckan oavsett, iom att båda herrarna är rullomaner och det är så himla dammigt, så det tvättades ju med.Ny switchning, i övrigt inget. Tänkte prova köpa horsol idag.

Allt 'flagigt' i mankammen försvann iaf av tvätten. Hade slut på Hexocil (och dum nog ställt tillbaka en flaska med typ 3 ml kvar) så fick bli descinficerande och återfuktande tvål. Den fungerade iaf bättre än hexocil på arabvalackens hudinfektion på benet, så jag trorden fungerar som tänkt här med.

Idag ösregnar det. Jag blir galen.. (eller bra med regn, men så typiskt det kom NU :crazy:)

Jag är inte med på vad du menar här?

Antihistamin, som teldanex är, verkar som så att det dämpar den allergiska reaktionen i kroppen. Oavsett typ av allergi alltså. En allergisk reaktion i kroppen frisätter mängder med histamin, antihistamin motverkar det.

Så oavsett om det är pollen, gräs eller knott hästen är allergisk av, minskar antihistamin symptomen genom att minska den allergiska reaktionen.

Ska man behandla specifik allergi måste man immunisera, dvs i små doser ge hästen ämnet den är allergisk emot, och upprepat. Om det fungerar bildar kroppen antikroppar själv och immunförsvaret lär sig hantera det.

Köpt två flaskor horsol idag, så får vi se om det hjälper.

Ah, Ok. Jo det är sant. Menade mer att visa att vissa hästar klarar tex knott OK men när det blir pollen också blir det för mycket. Och att det finns receptfria medel som kanske kan vara värt att prova om du vill innan du får recept. Det är dock bara citrizin vad jag vet som är testad på häst utan kända biverkningar.

Droppa inte på mer än vad som sägs på flaskan. Jag har gjort det och det blev katastrof, stora köttiga sår... Droppar jag som det står eller lite mindre fungerar horsol utmärkt.

Ja, det står ju 80 (i manen) droppar max, men antar det är för stor häst, så tänkte väl prova ta typ 50?

Finns det info om det där citrizin på nätet? =)

Jag har en shire, som kliar en liten aning. På hösten brukar manen se riktigt trist ut, men aldrig sår eller dylimt. jag håller på o testa nu... Jag tvätter henne en gång i veckan med ÖBs, alltså sjöbolgårdens aloe vera-schampo. Första schaponeringen med det, var hon helt klådfrå i en vecka, tvättade då igen, ich hon har bara kliar en gång, och det var knappt märkbart. Så jag hoppas att det här ska vara grejen för oss. Hon går otäckad, inte lönt att sätta på nåt. Trasade sönder boett-täcket för 2700 kr på en månad så det var bortom all räddning.
Annars är hon välbehandlad med switch och även den här svarta flaskan, vad den nu heter..
Så jag hoppas at vi i år har kommit på nåt bra.. tar även in henne kvällstid ett par timmar för att minska utsattheten för insekter..

Låter som en bra plan.

http://www.apoteket.se/rd/d/4220

Finns flera olika sorter. Ta de som är billigast. (1,63kr / dygn)

Jag håller på och testar vad som är bäst och gav 7 tabletter första gången och 5 tabletter nu. Så får han bli utan, och se hur det är igen. Sedan ge en omgång 7 tabletter igen tänkte jag, uppehåll och sedan 5 igen. För att se vad som stämmer. Det är ju en massa annat som påverkar, högtryck/lågtryck, knott, mygg, regn, sol osv.

Har en kliare själv. Blir helt galen o sätter sej på väggar o dyl. Har fått det mycke mycke bättre med horsol, täcke och Eggersmanns foder för kli hästar. trodde inte alls på de men de fungerar verkligen. Använder även dämpa en ört blandning för eksem. Smörjer i bland med en "örtsalva" Blombalsam. :bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka