Hur vet man om de har ont???

giowanna

Trådstartare
Jag börjar misstänka, även om jag inte vill se det, att Arne har ont i benen. Han har ju överrörliga leder, vilket framförallt syns på frambenen, han bäjer nästan 90 grader vid tassen.
Senaste månaden vill han inte sitta kvar, utan lägger sig. Han sitter i allämnhet väldigt lite. Antingen drar han upp frambenen i luften som om han "satt fint", eller så lägger han sig.

Han blir trött mkt fortare på promenader, och är inte alls lika mkt på hugget. Lite av detta beror ju såklart på värmen, men det brukar inte märkas så här mkt...

Hjälp mig, är det lönt att kontakta veterinären och se vad de tror?

Sv: Hur vet man om de har ont???

Min Tant är kraftigt överrörlig hon också,förutom att vara asgammal.
Det finsn ortoser att köpa till frambenen som lindrar symptomen avsevärt.
Hon har ju karpalledssproblem o artroser fram o bak.

Kontakta närmaste större sjukhus med sjukgymnaster så kan de hjälpa dig.

en annan sak med överrörlighet är att man -måste-ha rejält med muskler påd em.
Tant åker mycket vagn för att spara lederna,men simmar desto mer nu,gärna 2 ggr/dag.

Min Tant är kraftigt överrörlig hon också,förutom att vara asgammal.
Det finsn ortoser att köpa till frambenen som lindrar symptomen avsevärt.
Hon har ju karpalledssproblem o artroser fram o bak.

Kontakta närmaste större sjukhus med sjukgymnaster så kan de hjälpa dig.

en annan sak med överrörlighet är att man -måste-ha rejält med muskler påd em.
Tant åker mycket vagn för att spara lederna,men simmar desto mer nu,gärna 2 ggr/dag.

Ja, Arne är 3 år o 4 månader.... Ingen ålder ju!
Han har ett par mjuka ledstöd till frambenen, men delvis tycker jag inte de stöder så mkt, och delvis hatar han dem.
Hur skaffar man rejält med muskler på en redan överrörlig hund?? Simma bara eller? Han är liten, och har knappt ngn päls, så det får va varmt då. Promenaderna håller vi ganska sparsamt på nu när det är varmt, precis som om han orkar mindre sen lederna blev kassa.
Han får glukosamin var morgon.

Han är inte glad i vatten, men har skaffat en flytväst till honom, så nu snart ska vi ut i nån sjö o se om vi inte han få honom att simma lite.

enklaste sättet att se om de har ont borde vara att provbehandla med smärtstillande. börjar hunden plötsligt bete sig annorlunda då så kan man nog misstänka att han har ont annars. men jag håller tummarna för att han får vara smärtfri i många år till! passa på att åka och simma i sjöarna nu, det borde vara tillräckligt varmt nu även för din lille jycke.

Simma simma simma!:laugh:
Har du ingen sjö i närheten, köp en pool, funkar ju hela sommaren,han är ju inte så stor, så det krävs ju ingen jätte pool.
Även att han är Dp, så klarar han halvkallt vatten, han rör ju sig hela tiden och så så vid håller sig varm.
Viktigare är efer badet, sätt på honom stöden för frambenen direkt, så han slipper belasta så mycket. och håll honom varm, han får inte kylas ner efter simmningen!
(ha stölden på jämt, så han vänjer sig, lär honom via positiv förstärkning att de är roliga att få på sig och att bära. )
Du vet väl själv hur det är att simma mycket och snabbt ta sig upp för stegen och springa några meter, man blir trött som satan. :D

När vattnet är för kallt ute, fixa ett badkar där du kan simma med honom, tar tid inna de lärt sig att simma i badkar, men har man väl kommig till den punkten, är det super duper..

Lycka till med din pälskling.

KL:För att få effekt så behöver man faktiskt inte ens simma i badkaret!
Det räcker att gåmed vatten sommotstånd.

Och lilla djuret fr väl tycka vad han vill om sina ortoser-han måste ju ha dem så vill han gå ut=ortoser på.

Tycker han dte är kallt så ta med handduk o frottera honom o så täcke på med en gång.
Men motionera skal han o simam skal han!

Köp Falkenbergs bok om hundrehab eller åk dit så du kan få hjälp

Men hur fixar man "gå med vatten som motstånd" mitt i vintern?
Jag hade då inte låtit en hund med ledproblen gå i isvatten på vintern bara för att det är nyttig muskel träning... :(
hur fixar man gå i vatten ljummet då?
Förutom att ta dem till klinik där utrustning finns?

BTW, jag vet om flera som har chihuahua, som simmar regelbundet med dem i badkar, just för att öka upp muskelstyrkan och leder osv.
Jo, jag har sett resultat, de blir riktigt stabila och fina.
(minimuskelpaket :D)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
462
Senast: Redfox
·
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 509
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 857
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka