hur vet man när det är dax att avliva?

catya

Trådstartare
Jag har kvar min gamla ponny som bara går o skrotar, har haft henne utlånad som sällskap under ett år och precis fått tillbaka henne. Men nu tycker jag att hon ser väldigt risig ut, vet inte om hon lider? men jag gör det när jag ser hur mager hon är. Kan de ha gett henne fel foder och jag kan fodra upp henne igen? Eller är det bara pga åldern?
Hon är pigg på ögonen, äter för hållandevis bra- får lättuggad mat pga tänderna. Men pälsen är väldigt lång o raggig, och står liksom åt alla håll. Hon är enormt toppig över ryggen, och liksom insjunken över rumpan, men rund mage (protein brist?)
Hon är arab, 32 år.
Att hon är så mager, är det vanligt för en såpass gammal ponny? eller tecken på att hon inte mår bra?

Sv: hur vet man när det är dax att avliva?

måste erkänna att hästen är inte min....
Jag undrar om det är normalt att en gammal häst blir såhär otroligt mager och om det är ok att hålla den i livet? Verkar inte som den lider

Låter som proteinbrist. Men det kan ju vara ålderskrämpor också, problem med matsmältningen eller någon sjukdom som gör att musklerna börjar brytas ner. Man lever inte för alltid. :(

Jag hade bara haft kvar en häst i den ådern som är frisk, pigg och håller hullet, vilket är ovanligt så långt upp i åldern. För även om åldern bara är en siffra så vet mán ju att det bara går nerför hädanefter. Tycker det verkar som den hästen levt klart sitt långa fina hästliv nu och gå medan livet fortafarande är värdigt. Varför vänta på att den ska må ännu sämre när man har chansen att slippa det?

Du skriver först min gamla ponny och sedan att hästen inte är min? Vem är ägaren och vad tycker ägaren?

Om hon är pigg och äter skulle jag fodra med lucern, så mycket hon vill ha. Snart är det förhoppningsvis vår och gräs (längtar...) Om hästen inte går på sig under sommaren så är det kanske dags att säga farväl

Du skriver först min gamla ponny och sedan att hästen inte är min? Vem är ägaren och vad tycker ägaren?

Om hon är pigg och äter skulle jag fodra med lucern, så mycket hon vill ha. Snart är det förhoppningsvis vår och gräs (längtar...) Om hästen inte går på sig under sommaren så är det kanske dags att säga farväl

Jag vill eg inte lägga mig i pga andra orsaker och försökte hitta på en story om egen häst, men ångrade mig, kan inte ljuga och det var därför jag gick in och skrev som det var.
Jag har kontaktat ägaren och sagt vad jag tycker, men då jag inte har kunskap om så gamla hästar så undrar jag helt enkelt om det är normalt, eller ok för hästen att få bli så mager?
Gör jag rätt eller fel som säger till ägaren att det är dax att ta farväl?

Har ägaren gjort allt som går för att få upp hullet utan att det hjälpt?

Låter som proteinbrist. Men det kan ju vara ålderskrämpor också, problem med matsmältningen eller någon sjukdom som gör att musklerna börjar brytas ner. Man lever inte för alltid. :(

Jag hade bara haft kvar en häst i den ådern som är frisk, pigg och håller hullet, vilket är ovanligt så långt upp i åldern. För även om åldern bara är en siffra så vet mán ju att det bara går nerför hädanefter. Tycker det verkar som den hästen levt klart sitt långa fina hästliv nu och gå medan livet fortafarande är värdigt. Varför vänta på att den ska må ännu sämre när man har chansen att slippa det?

Absolut protein brist, och såklart ålder. Den borde fått mkt mer protein sen länge tillbaka( men det är ju inte säkert att det hade hjälpt pga att hon är såpass gammal.)

Jag vill inte på något sätt påtala att hästen är vanvårdad, eller blivit illa behandlad, jag undrar bara om det inte är så att de som sköter henne bara har svårt att inse sanningen, att det är dax?

Kan en såpass gammal häst lägga på hullet igen? Jag har alltid en önskan om att en häst ska tas bort under sommaren, liksom få uppleva en sista härlig sommar (men i detta fall kanske det borde varit i somras)

Hästen "mår bra" i övrigt

Senast ändrad:

Har man inte kunskapen själv, så tar man väl hjälp av någon som har? Jag menar inget illa men det torde vara självklart.

Vi kan ju inte sitta här och bedöma att hästen borde vandra vidare utan se till att få ut en vet. som kollar upp hästen, fråga den om lämpligt foder (vet. torde kunna kolla om hästen har brist på något) och så vidare.

Är den avmaskad och vaccinerad som den ska?

Nej, inte full kunskap om rätt sorts foder

Föreslå ägaren att ge lucern och se om det blir någon förbättring. Om hästen mår bra och ser pigg ut i ögonen så behöver det inte vara dags riktigt än. Det är ju snart sommar trots att vädret är nog så vintrigt men vi är redan inne i mars, det är inte långt till maj

Har man inte kunskapen själv, så tar man väl hjälp av någon som har? Jag menar inget illa men det torde vara självklart.

Vi kan ju inte sitta här och bedöma att hästen borde vandra vidare utan se till att få ut en vet. som kollar upp hästen, fråga den om lämpligt foder (vet. torde kunna kolla om hästen har brist på något) och så vidare.

Är den avmaskad och vaccinerad som den ska?

Absolut så är det ju bara vet som kan avgöra hur den mår, min fråga är bara gör jag rätt som säger till ägaren att det är dax, eller är det faktiskt så att det är helt ok för en gammal häst att se ut så och att den kanske inte alls lider?

Föreslå ägaren att ge lucern och se om det blir någon förbättring. Om hästen mår bra och ser pigg ut i ögonen så behöver det inte vara dags riktigt än. Det är ju snart sommar trots att vädret är nog så vintrigt men vi är redan inne i mars, det är inte långt till maj

OK, ska prata med ägaren om jag kanske bara sade så i panik över att hon är såpass mager, ska kolla med foder, avmask, vacc och jag vet att ägaren skulle ringa vet idag.

Jag hade en arab/welsh korsning som jag beslutade att avliva i slutet av sommaren då hon var 31 år. Hon var lagom rund, pigg och glad men jag visste att hon tacklade av under vintern, inte i hull men dåliga luftrör och stela ben. Hon hade säkert kunnat leva flera år till utan att det klassats som djurplågeri eller lidande men jag tycker verkligen att djuren ska få vandra vidare innan de förfaller helt. Om man tvingas avliva akut för att hästen inte kan resa sig i boxen (hände en jag känner) då har man misslyckats tycker jag. Ett fint farväl kan man leva länge på. OCH en häst blir inte mager pga ålder utan pga fel foder/skötsel/mask/sjukdom. En gammal häst har andra behov än unga hästar när det gäller foder men de gamlingar jag har träffat har inte varit särskilt svårfödda eftersom de är mer stilla än de yngre. Musklerna är dock svåra att bibehålla på samma sätt som en yngre även om man rider regelbundet. De har mycket lättare för att tappa muskler och hull än att bygga upp. Så det gäller att hålla det på rätt nivå ;)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 651
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 961
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
903
Senast: Gimlan
·
Hästvård Jag har en valack som är 19 år gammal och som har börjat bete sig märkligt. Han har problem med tarminflammationer så motion är väldigt...
2
Svar
26
· Visningar
5 745
Senast: Etienne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar