Hur vet man när det är dags att ta bort katten?

Riverside

Trådstartare
Har läst lite i en annan tråd om riktigt gamla katter men känner inte att jag riktigt får svar på min fundering.

Hur ska man veta när det är dags att avliva katten? Min katt är nu om en månad 19 år gammal. Hon sover mycket och är tunn och muskelfattig. Hon har dock alltid varit en liten katt. Hon hoppar glatt upp på bänken (80 cm) och äter med mycket god aptit. Hon har pigga fina ögon och glansig fin päls. Dock är hon döv och numera nog lite senil. Hon glömmer ibland av att man ska sätta sig I lådan och bajsa, inte på källargolvet brevid. Vi har nu börjat tänka att det kanske är dags, har alltid sagt att mina djur aldrig ska behöva leva på "övertid" för min skull. Det svåra är ju att veta hur det står till med de inre organen. Jag skulle ju kunna gå till vet. för att kolla men samtidigt känns det som att om vi går dit och låter henne genomlida massa provtagning för att hon kanske kan få lite mediciner och leva några extra månader, vem gör man det för? Blir hon lyckligare om hon får leva lite till? Eller är det bara för min skull. Ja, det är inte ett lätt beslut. Hon har ju faktiskt funnits i familjen längre än båda barnen. De har ju växt upp med henne, äldsta barnet har hunnit bli 18 år och det kommer att bli som om ett syskon försvinner. Urjobbigt!

När vi tog bort den gamla hunden var det som om hon tog beslutet åt oss. Men hur ska katten kunna tala om för mig att det är dags??? Hur tänker ni? På ett sätt hade det varit lättare om hon blivit akut sjuk, då hade man ju inte haft ett val. Fy vad detta är jobbigt!!!

Sv: Hur vet man när det är dags att ta bort katten?

japp, det är nog så. Det är bara det att det är så svårt att lyfta på luren o ringa o beställa tid....

Jo, beslutet är värst. Tycker jag. När det väl är taget så brukar jag vara "tillfreds". (Nu har jag inte avlivat någon kisse ännu men väl ett "gäng" hästar).

Mitt svar blir väl att det vet man inte alltid
Mina två 18-åringar avlivades förra året.
Jag hade sett att de hade blivit lite tunnare år från år men de åt ju bra och när de kom ut på landet gick de ut en stund då och då.
Jag vet att äldre katter kan få problem med njurarna och därmed minska i vikt. men jag ville inte utsätta mina katter för provtagningar och sen kanske det skulle visa sig att de måste äta dietmat som de inte gillar.
Honkatten började äta sämre och spydde en del då tänkte jag att det var dags för henne att somna in.
Hankatten hade en rutten tand som veterinären inte vågade dra ut.Själva infektionen blev bra med antibiotika men tanden fanns ju där och kunde ställa till med besvär närsomhelst.
Men han åt bra , gick ut och sprang fortfarande korta sträckor.Han var fortfarande kungen bland dom yngre katthonorna.Men han var mager.
På sättochvis ville jag vänta med avlivning tills han inte ville gå ut längre ,men sen tog jag beslutet innan. Jag ville inte vänta tills han mådde riktigt dåligt.Sista tiden blev det mycket favoritmat.
Jag var med hela tiden när katterna avlivades.Vi hade levt så länge ihop så det var viktigt för mig att vara med ända till slutet.

Man vet aldrig när det är dags för att ta bort en älskad vän det enda man kan gå efter är sitt eget hjärta och hjärna.
Nu tycker jag inte det låter som att din katt lider eller så.

*kl*

Sånt är svårt att veta men på alla mina har man liksom märkt att de inte längre "gillar" livet eller vad man ska säga. Åldern har varierat mycket från 7 år upp till 16 år. Men de yngre har blivit sjuka (saker som ej gått att bota).

Samtidigt som jag nu har en 19 åring som går på medicin (mot struma) och som har 2 tänder kvar pga FORL.

MEN hon är i bra hull, äter bra, glansig päls och busar järnet fortfarande.

Så än vill hon uppenbarligen vara kvar och får då vara det.

Man vet aldrig när det är dags för att ta bort en älskad vän det enda man kan gå efter är sitt eget hjärta och hjärna.
Nu tycker jag inte det låter som att din katt lider eller så.

Jag tror inte heller att hon lider, men det svåra är ju att veta att hon verkligen inte gör det. Men jag tänker lite att så länge hon äter och dricker med god aptit och kan ta sig upp till maten och till andra ställen lite högre upp hyfsat smidig så får hon väl hänga med ett litet tag till. Hon skrämmer mig dock lite ibland genom att sova så djupt att jag kan lyfta på hennes huvud och släppa det utan reaktion. Egentligen hade väl det varit det bästa om hon bara somnade....

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 552
Senast: cirkus
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 337
Senast: monster1
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
1
· Visningar
525
Senast: anna85.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama