hur vet man att man tar rätt beslut?

Emmahpemma

Trådstartare
Hailee blir 11år i höst...
Jag sa i vintras att jag inte kommer utsätta henne för en vinter till. Hon har lite pålagringar i haserna och vintern som var var inte schysst mot henne. Fuktigt och regnigt och kallt gjorde att hon blev stel,stelare stelast och blev låg och ville mest bara sova.
Vi har äntligen fått ordning på hennes hudproblem...men det har jag trott många gånger tidigare, och så kommer det bakslag och så står vi på ruta ett igen..

Men nu är hon pigg och glad, visst märks det att hon börjar bli gammal, hon har bättre och sämre dagar. Dom sämre dagarna är jag hyfsat säker på att det är dags för henne att få vandra vidare..men dom bra dagarna när hon hittar på ofog och skuttar omkring som en unghund så känner jag mig som världens hemskaste hundägare som ens överväger avlivning..

Hennes bakben klarar inte långa springturer längre, då blir hon stel och halt.. Men med lugna koppelpromenader som är lagom långa (typ 30min) så funkar det..nu när det är varmt. Men så fort det blir väderomslag så blir hon sämre..

åhhh...vad det är svårt.. min älskade älskade schäfertant. Hon har följt mig som en skugga i nio år. Hon har följt med mig överallt. Hon har tillochmed lärt sig lita på andra hundar.. fina fina tanten :cry:

Vad tycker hon själv om att bara gå koppelpromenader som är 30 min långa? För många hundar av aktiva raser är det inget roligt liv alls och ingen hund förtjänar att förhindras från att göra det den vill göra bara för att kroppen säger ifrån. Framförallt inte när det inte är något som blir bättre.

Vad ger ni annars för foder och fodertillskott? Tex glucosamin kan hjälpa många hundar med pålagringar. Min första saluki hade tex artros i en tå, något som fick henne att halta lite då och då. Efter att jag började ge henne glucosamin försvann problemen och hon levde ett roligt, aktivt(!) liv i flera år till.

Hur många är de dåliga dagarna i förhållande till de bra dagarna? På ett ungefär?

Vad tycker hon själv om att bara gå koppelpromenader som är 30 min långa? För många hundar av aktiva raser är det inget roligt liv alls och ingen hund förtjänar att förhindras från att göra det den vill göra bara för att kroppen säger ifrån. Framförallt inte när det inte är något som blir bättre.

Vad ger ni annars för foder och fodertillskott? Tex glucosamin kan hjälpa många hundar med pålagringar. Min första saluki hade tex artros i en tå, något som fick henne att halta lite då och då. Efter att jag började ge henne glucosamin försvann problemen och hon levde ett roligt, aktivt(!) liv i flera år till.

Hur många är de dåliga dagarna i förhållande till de bra dagarna? På ett ungefär?

hon äter Royal Canin Dermacomfort ("vegetariskt"foder) pga hudproblemen.. och jag är väldigt väldigt försiktig med att experimentera med tillskott o.s.v. nu då hon äntligen mår bra i huden. Hon har alltså gått från att klia sig sårig till att inte klia sig alls! :)

Såhär på sommaren är det 1 dålig dag per månad kanske..så var det då förra sommaren. Här har vi precis haft dom första varma dagarna för i år. i vintras var hon halvskröpplig var och varannan dag, såpass lite att jag såg det men inte maken.

Hailee får mycket hjärngympa och är tillfreds med sina promenader. vi spårar, tränar lite pensionärsanpassade tricks o.s.v.
Visst blir hon lite ledsen när hon inte får följa med ut när jag ska köra hästen, men det blev hon ju som ung också dom gånger hon inte fick följa med..
Men det ska tilläggas att hon aldrig krävt särskillt mycket aktivitet. Hon är ingen arbetsmyra som tur är.. :)

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar