Hur vet jag om stoet är homozygot skimmel??

U

U-Two

Har kollat lite här och där och orkar inte leta längre då jag bara blir snurrig.

Har ett skimmel sto varav mamman och pappa är skimmlar, vad jag förstår så blir 3/4 avkommor skimmlar, 1/4 blir homozygot 2/4 blir heterozygot och 1/4 blir tex brun svrat fux..

Men hur vet man vilken av dessa 4 som har blivit homozygot???

blir knäpp..
:confused:

Sv: Hur vet jag om stoet är homozygot skimmel??

Det vet man inte utan att DNA-testa stoet.

Man kan kanske ana det om hon får 10 skimmelavkommor i rad med ickeskimmelhingstar, men det kan också vara slumpen som gör detta.
Får hon en enda avkomma som inte blir skimmel så vet man att hon inte är homozygot.

Hon har ännu inte fått något föl ännu..
Har nämligen 2 skimmel ston med båda föräldrar som skimmel funderar ev på köpa ett till sto som oxå är skimmel.. vilket inte är någon direkt favorit färg.. om man får välja..
Har nu köpt en fin godkänd hingst med läcker färg som jag hoppas han kan ge till sina avkommor, men som sagt då får ju inte stona vara homozygota...

Men det räcker alltså med vanligt DNA prov,, tagel?? eller måste det vara blod??
Och det skickas till SLU antar jag??

Tack för svar

Det vet man inte utan att DNA-testa stoet.

Man kan kanske ana det om hon får 10 skimmelavkommor i rad med ickeskimmelhingstar, men det kan också vara slumpen som gör detta.
Får hon en enda avkomma som inte blir skimmel så vet man att hon inte är homozygot.

Det finns än så länge inget sätt att via DNA testa om de är homozygota på skimmel tyvärr. Inte heller finns det något test för konstantskimmel än.
Det är i alla fall det svar jag fått från de testlabb jag frågat. Väntar ivrigt på att någon skall ha möjlighet att testa detta så att man vet vad som gömmer sig i stallet ;)

Det finns än så länge inget sätt att via DNA testa om de är homozygota på skimmel tyvärr. Inte heller finns det något test för konstantskimmel än.
Det är i alla fall det svar jag fått från de testlabb jag frågat. Väntar ivrigt på att någon skall ha möjlighet att testa detta så att man vet vad som gömmer sig i stallet ;)

Hos Animal Genetics får man enligt hemsidan veta om skimmeln är homozygot. Kostar $45 och det ska vara 20-30 hårstrån från man/svans med rötter. Eftersom de kör samma test som SLU borde man rimligen få veta det även hos dem?

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 311
Senast: ginnies
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 429
Senast: moonstruck
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 834
Senast: Görel
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 232
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka