Hur verkar cortisonet?

M

Mayara

Hej alla medicinskt kunniga! Jag skulle vilja veta exakt hur cortisonet verkar när det sprutas i en led vid ledinflammation.

Mayara

Det var en bra länk, om än jobbig med många medicinska termer om man inte är insatt i det. :) Tackar dock för länken generellt, massa kul områden att läsa sig igenom.

På svenska kan man väl säga att kortisonets främsta uppgift är antiinflammatorisk, dvs minska svullnad, värme och därmed smärta samt att det är immunosuppressivt, dvs trycker tillbaks immunförsvaret vilket gör att kroppen inte reagerar lika kraftigt vid tex inflammation. Det är därför som man tex är extra mottaglig för andra problem om man äter kortison.
Kortison är bra i många lägen men ett "läkemedel", egentligen ett kroppseget ämne, man ska vara försiktig med i det långa loppet då det kan ge många och mindre trevliga biverkningar om det rubbar kroppens egen produktion av kortison.

Lite kort och enkelt (så enkelt det medicinska nu kan bli :confused: ) på svenska.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 281
Senast: Freazer
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 430
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka