Hur varma är era knän?

escodobe

Trådstartare
jämfört med resten än kroppen?

För några år sedan fick jag problem med muskelimflammationer i olika kroppsdelar i underkroppen. Det tog lååång tid innan det läkte, och knäna har varit lite kinkiga sedan dess.

Nu har de börjat "brännas" igen. De känns varma, svullna och det sämsta har blivit rosa (Jag är vitblå i hyn) det är inte bara min upplevelse att det "bränns" utan de hettar så att sambon känner skillnad

Men hur SKA knän kännas egentligen ? Är det kanske normalt att de är varmare än resten av benen?

Jag vet inte hur det ska kännas. Men mina som är utan problem sen några år är rätt kalla. Mer musklade områden typ vader/lår känns varmare.

För några år sedan fick jag problem med muskelimflammationer i olika kroppsdelar i underkroppen. Det tog lååång tid innan det läkte, och knäna har varit lite kinkiga sedan dess.

Nu har de börjat "brännas" igen. De känns varma, svullna och det sämsta har blivit rosa (Jag är vitblå i hyn) det är inte bara min upplevelse att det "bränns" utan de hettar så att sambon känner skillnad

Men hur SKA knän kännas egentligen ? Är det kanske normalt att de är varmare än resten av benen?

Låter inte helt normalt, nej.
Mitt högerknä är alltid rött och svullet - vilket "eventuellt" kan ha något samband med att det gått ur led säkert 50 gånger (eller mer!) under min livstid och att knäskålen numera går att rotera 45 grader utåt... :angel:
Mitt vänsterknä är dock varken varmt eller svullet!

Följdfrågan är om det nu är så att det är en muskelimflammation, kan man få det av stress? Jag tränade inte alls på nästan två veckor innan det började göra ont. Däremot haft ett helvete på jobbet?

Följdfrågan är om det nu är så att det är en muskelimflammation, kan man få det av stress? Jag tränade inte alls på nästan två veckor innan det började göra ont. Däremot haft ett helvete på jobbet?

Jag har ju ingen medicinsk utbildning. Men tycker det låter konstigt. Att man får problem i bröstrygg, axlar, nacke, huvudvärk etc av stress köper jag. Men man spänner väl inte knäna när man blir stressad?

Däremot kanske du behöver träna för att dels få blodgenomströmmning och ev hålla dig stark om du har problem av något slag.
Jag som överrörlig tex bör ju träna för att inte få problem. Men två veckor borde även jag klara vila. Så det känns också lite skumt.

Felbelastar du på något vis? Har du problem i resten av kroppen? Antingen rygg tex eller om du behöver hjälp i form av ilägg i skor etc?

Jag har ju ingen medicinsk utbildning. Men tycker det låter konstigt. Att man får problem i bröstrygg, axlar, nacke, huvudvärk etc av stress köper jag. Men man spänner väl inte knäna när man blir stressad?

Däremot kanske du behöver träna för att dels få blodgenomströmmning och ev hålla dig stark om du har problem av något slag.
Jag som överrörlig tex bör ju träna för att inte få problem. Men två veckor borde även jag klara vila. Så det känns också lite skumt.

Felbelastar du på något vis? Har du problem i resten av kroppen? Antingen rygg tex eller om du behöver hjälp i form av ilägg i skor etc?
Jag har sulor i skorna.
Mina rumpmuskler är l också lite möra och foten jag pajade i våras har börjat ömma lite igen, men inte alls så illa som knäna.

Mina är varma. Båda två. Varmare än låren. Normalt? Dunno...

Har haft problem med broskskador och svullnad efter det. När knät blir svullet och varmt så försöker jag få tummen ur att göra de knäövningar som sjukgymnasten kom med efter operation. Det löser det inte men lugnar ner det.

Låter inte helt normalt, nej.
Mitt högerknä är alltid rött och svullet - vilket "eventuellt" kan ha något samband med att det gått ur led säkert 50 gånger (eller mer!) under min livstid och att knäskålen numera går att rotera 45 grader utåt... :angel:
Mitt vänsterknä är dock varken varmt eller svullet!

Knäet har inte gått ur led, utan knäskålen. Hur menar du att knäskålen kan rotera 45 grader???

Mitt ena knä (som är opererat för korsbandsskada) är alltid lite varmare och fortfarande svullet (1 år sedan skadan, ca 3 månader sedan op.).

När jag tex lagar mat och därmed står nära ugnen och den är på blir mitt skadade knä rött och jättevarmt direkt. Samma om jag gått mycket på en dag. Dock är ju detta inte normalt utan har med min skada att göra :)

Mina knän är nog alltid snäppet varmare än resten av benet men inte så det känns konstigt på något vis. Båda knäna verkar ha samma temperatur ( har dragit av korsbandet på det ena men har inga knäproblem)

Har vanligtvis ingen större skillnad mellan resten av benen och knäna. Ibland om vintrarna kan de däremot bli röda och kännas varma, både på insidan och när man känner utanpå. Detta kommer oftast när knäna varit kalla länge. Svullna har jag aldrig upplevt dem. Ena knäet är dessutom lite knasigt efter att ha fått en ponny över sig en gång i tiden men det andra är friskt (vad jag vet).

Liknande trådar

Kropp & Själ Ska försöka att inte skriva en hel roman. Jag har antagligen haft rls från tonåren men inte förstått vad som var fel och läkaren...
Svar
3
· Visningar
1 587
Senast: Skorpis_8
·
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
1 965
Senast: Líf
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
734
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
800
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix