Hur vanligt?

W

Winx

Hejsan!
idag var vi och skulle besiktiga en ponny som vi ev.ska köpa.
Han visade lite hälta vid böjprov på ett ben, men väldigt lite, när han longerades och rakt fram var han ren.
Vetrinären trode detta var något tillfälligt(sträckning i hagen, stel eller dyl.) ´Hon rekomenrade oss att återkomma om 2 ½ vecka. Nu undrar jag, hur vanligt är det att de går igenom vid en andra besiktning, hur har det varit för er?
Tacksam för svar :)

Sv: Hur vanligt?

Var med om nästan exakt samma sak förra veckan! :eek: Har hittat en superfin häst som jag så otroligt gärna skulle vilja ha (:love:), men han visade lite på böjprovet när vi besiktigade... Veterinären trodde inte det skulle vara något allvarligt och misstänkte att han var stel efter vila. Nu ska vi testa igen nästa vecka! Så jag undrar samma sak som Winx: Är det vanligt att dom klarar andra besiktningen?

Till Winx: Massa Lycka Till med ponnyn! Hoppas ni klarar på andra försöket!

Var samma när min kompis skulle köpa häst men vet sa att det kunde vara att den var spänd för den åkt transport och att den hos vet, så den typ sträckte sig på något sätt när dom böjde.

När hästen visar hälta vid longering tycker jag att man ska dra öronen åt sig. En lindrig böjprovsreaktion behöver inte (men kan!) betyda så mycket.

Vad har hästen gjort hittills? Hur är den tränad den senaste tiden? Hur gammal?

När jag sålde min valack reagerade han vid böjprov på ett bakben. Vi misstänkte att det berodde på att han tränats ganska ihärdigt och löste det genom att hästen såldes med reservationen att den skulle köpas tillbaka om den ej gick igenom besiktning på klinik några veckor senare. De nya ägarna körde till kliniken och jag betalade notan. Hästen var helt ren men röntgades för säkerhetsskull. Min kille var 5 år.

hej, det var en liten reakation på böjprov.

ponnyn ifråga är 13 år gammal, i full tävlingskondis, hopptävlat upp till la men bara i år, in dess inga tävlingar alls.
åh, jag vill ha honom! (love)

Hejsan!
idag var vi och skulle besiktiga en ponny som vi ev.ska köpa.
Han visade lite hälta vid böjprov på ett ben, men väldigt lite, när han longerades och rakt fram var han ren.
Vetrinären trode detta var något tillfälligt(sträckning i hagen, stel eller dyl.) ´Hon rekomenrade oss att återkomma om 2 ½ vecka. Nu undrar jag, hur vanligt är det att de går igenom vid en andra besiktning, hur har det varit för er?
Tacksam för svar :)

Var med om nästan exakt samma sak förra veckan! :eek: Har hittat en superfin häst som jag så otroligt gärna skulle vilja ha (:love:), men han visade lite på böjprovet när vi besiktigade... Veterinären trodde inte det skulle vara något allvarligt och misstänkte att han var stel efter vila. Nu ska vi testa igen nästa vecka! Så jag undrar samma sak som Winx: Är det vanligt att dom klarar andra besiktningen?

Till Winx: Massa Lycka Till med ponnyn! Hoppas ni klarar på andra försöket!

jag råkade ut för samma sak, hästen markerade lite, vet tyckte inte det var någon fara och rekomenderade oss inte att komma tillbaka en vecka senare som i era fall.... det slutade med att jag behandlade hästen för hovledsinflammationer i båda framhovarna samt kotledsinflammation i höger fram. DÄREMOT var det båda högerhovarna han visade på, på böjprovet på besiktningen, så högerbak var han ren i när han blev sjuk, däremot sjukast i höger fram.

I vårt fall, förra året, blev en halv grads hälta vid veterinärbesiktningen värre efter någon veckas vila. Det blev inget köp för oss.

Håller tummarna!

När jag om "min" vet kom och skulle kolla min nya häst (innan köp) gick han inte igenom första, haltade han med ena bak.... Men i andra var han helt ren.

Fast jag har en förklaring :angel:
Precis när vi kör upp mot gården så kommer hästen i full kareta i en knögglig hage för att "välkommna" oss, han snubblade och sträckte sig i ena bak... (klumpedunsen!) Så vi gjorde aldrig böjprovet, men 3 veckor senare åkte vi upp igen, å ja, han var helt ren. Ägaren sa även att hältan gått över efter bara några dagar. *pust*

Hoppas att "din" ponny går igenom!

Exakt så var det med hästen jag har köpt när hon besiktades i våras. Hon visade reaktion på böjprov på ena fram, endast svagt och värmde ur efter ett par steg. Alltså ej halt sen på varken rakt eller longering. Veterinären rekomenderade att komma tillbaka efter tre veckor, först skulle hon skrittas i en vecka sedan ridas som vanligt de två sista veckorna innan återbesöket. På återbesöket var hon helt felfri. Veterinären sa att hon förmodligen kunde ha vrickat till sig lite under lastningen eller nått sånt. '

Viktigaste tycker jag är att du ser till att hästen inte blev behandlad vid första besiktningen samt att hon rids ordentligt innan nästa besiktning. Jag skulle dra öronen åt mig om hon behandlas eller vilar helt innan återbesöket. Skulle hon igen visa reaktion så skulle jag nog backa ur eller göra en ny deal, tex prövotid och sänkt pris eller nått i den stilen.

Nej, han rids som vanligt, mn ska ej hoppas sista vackan/dagarna innan återbesöket. Nej, han blir inte behandlad. Bara en vecka kvar nu :O

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 973
Senast: Lutten
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 858
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 935
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka