Hur vanligt är det med tappsko?

A

Anneli 07

Min pålle har idag tappat sin allra första sko i min ägo (sex år), de andra två hästarna i vårt lilla stall går barfota.
Hur vanligt är det egentligen med tappsko?

Vet inte vad min pålle haft för sig i hagen, men jag blev väldigt paff när ena skon var borta, inga skador på hoven, hittade skon sedan i hagen med hjälp av pannlampan :)

Sv: Hur vanligt är det med tappsko?

Min häst har mycket sällan tappskor, har väl hänt två gånger på sex år. Båda gångerna har han varit gammelskodd och gått på dåligt underlag (ena gången djupsnö, andra gången lera).
Detta att jämföra med min gamla medryttarhäst som tappade minst en sko i veckan:angel:.

Sv: Hur vanligt är det med tappsko?

Det är väldigt olika och beror på hovens kvalité. Sämre gör att skon inte sitter lika bra.

Det kan även bero på hov och bens anatomi hos den individuella hästen - alltså även hur hästen rör sig, trång benställning leder lättare till avtramp osv.

Det kan även bero på hovslagarens förmåga - att lägga ut skon lagom mycket så att hästen inte trampar av sig, utan att för den delen äventyra en bra skoning och inte sko för trångt. För trång skoning kan leda till ändrad/deformerad hovform. Trångskor gör givetvis hovslagare som vill slippa tappskor.

Och sist men inte minst beror tappskor på hästens vana att ha på sig skor. Unghästar trampar lättare av, då de inte vet var de har skorna. Då behöver man ofta sko trångt i början och lägga ut skorna bit för bit, när hästen vänjer sig. Eller sätta på flappskor.

Så hästar som är vana vid skor, med god hovkvalité och bra benställning bör skorna inte tappas i förtid. Men det kan också bero på att hovslagaren skor för trångt.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 375
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 364
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden