Hur vanligt är det med komplikationer vid fölning egentligen?

Intejag

Trådstartare
Hej!
Jag undrar hur vanligt det är att något går fel vid fölning?
Själv har jag på 4 fölningar haft ett dödfött föl, som antagligen varit dött i magen ett litet tag innan fölningen, det var lite underutvecklat. :(

Vilken metod är bäst vid övervakning , kamera eller fölvakt, eller kanske båda?

Vid förra årets fölning så kunde det ha gått illa om inte hela stallet råkat närvara, då stoet lade sig för nära väggen + att fosterhinnan var intakt....

Så, vad är den vanligaste komplikationen, eller är de kanske rätt ovanliga egentligen?

Enligt våra erfarenheter är den vanligaste komplikationen felslagna framben.
Och av tio frambensfall så är det 8 med ett framben slaget bakåt och övriga 2 med båda frambenen fastkilade i bäckenet.

Att fölungen dör i förtid, som i ditt fall kan ju bero på flera saker.
En inte så ovanlig orsak är att stoet i andra halvan av dräktigheten får kolikkänningar och börjar rulla runt i boxen.
Fölungen kan då rotera runt sin egen axel och på så sätt snörs navelsträngen ihop. Ungen dör då i syrebrist.

Eftersom vi alltid övervakar ston så har vi inte blivit drabbade av dödsfall i säcken.
Detta måste väl ändå vara den mest onödiga dödsorsaken tycker jag.

Angående fölvakssystem så anväder vi svettsele, och den har fungerat utmärkt på våren.
Sommartid har den en tendens att falsklarma trots att man ställer ner känsligheten.
Kameror använder vi inte för tillfället.

Fast nu för tiden har vi så många som fölar så vi skiftar hemma.
Oftast är det jag som vakar hela nätterna och sedan får min gubbe ta hand om stall och mockning dagtid.
Selen prioriteras på alla första gångsmärrar.

Om man slår ut det totalt alla fölkomplikationer så är det väl i snitt en på tio som behöver ha hjälp.

AM

;) ;)
Nu början Lisas matte bli nervös??
Det kommer att gå jättebra ska du se.

Och det var inte meningen att göra vare sig dig eller övriga sömnlösa.
Men man kan inte invagga fölstoägare i nån falsk säkerhet att, minsann, märrar klarar det där själva.

För det gör dom inte alltid.
Det är därför, som vi måste se till att finnas hos stoet när hon fölar Det är våran skyldighet, eller hur?
Alla dom, som har ston som väntar föl, SKA se till att finnas till hands, utifall att...

AM

Jag var nervös redan innan hon vart dräktig... Just därför har jag överlämnat henne i kunniga händer... hade hon varit hemma hade hon inte fått en lugn stund de sista 2 månaderna innan fölning... :angel: ;) :p

Hahahaha!!
Därför att vissa är morgontrötta, men trots det så måste dom upp och svara, ifall att märra har fölat!!
:D :D

Men det verkar ju så himla onödigt att ringa, du måste ju ändå ner till Lisa och kolla om hon fölat... och då kan du ju ruska liv i mig när du ändå är där...
Jag hade planerat att flytta in i slutet på April början på Maj... För det var väl då Lisa skulle få större box?! :idea: :p :angel:

Det vanligaste är utan tvekan att fölen föds levande men drunknar i fölsäcken, eller att de andas in fostervatten och dör av lunginflammation senare.. detta händer vid oövervakade födslar, man kan inte ta för givet att stona SKA ta sig upp på *två röda* och bita sönder säcken om inte fölet sparkat hål på den innan :(

Av 12 inackorderade fölston: 1 dödfödd (moderkakan släppte innan fölningen och kom ut först, fölet en ½-timme senare), 1 född 6 veckor för tidigt.. levde ca 1 dygn (mamma i dåligt skick p.g.a. misskötsel samt 2 lunginfl. under dräktigheten, hon kom till mig 3 v. innan hon fölade).. dessa kunde inte räddas trots övervakning.

Av 55 totalt: Några behövde draghjälp ut (1 kom baklänges) och ett flertal räddades från att drunkna i fölsäcken, hur dessa skulle överlevt om jag ej varit där.. törs jag inte spekulera i!

Många ston kanske blir bortskämda med att människan är där och hjälper till (?) så de kan ju lugnt ligga kvar och vila efter fölningen även nästa år.. då vi kanske inte är där!?

Den bästa övervakningen är absolut med kamera tycker jag :)

Tack för ett bra svar, alltid bra med lite fakta från de som varit med!
Otäckt det där med rullande ston som gör att fölungen kvävs :eek: Den hade jag inte hört förut....
Mycket hagvistelse och kanske betfor som håller tarmarna igång är nog bra att tänka på i slutet av dräktigheten.
kanske är därför som så många ston matvägrar en period under dräktigheten? Det blir för jobbigt i trånga magen att ta hand om allt kraftfoder vi vill peta i dem? Mitt sto matvägrar just nu, eller ja hon äter höt ,men inte mer än kanske en fjärdedel av kraftgivan som är uträknad efter konstens alla regler och inte särskilt stor heller. Hon gjorde likadant ifjol med, vid samma tidpunkt i dräktigheten, hon har ca 9 veckor kvar.

Jag håller på och letar efter en beg fölvakt, men det verkar vara svårt att hitta? Tycker att en helt ny är rackarns dyrt, men det får väl bli en sådan om det inte dyker upp nåt snart på begmarknaden....
:crazy:

Tack för ännu ett bra svar!
Både du och Nafayette har svarat om det som jag ville veta :bow:
Ja det där ned hela fosterhinnor är en otäcking.... det var det som hade kunnat gått illa ifjol, mitt sto låg gott och väl kvar i 20 minuter efter förlossningen innan hon brydde sig om fölisen så där är det tveksamt hur det hade gått....
Kamera har jag också funderat på, skulle ju vara lugnare för stoet som slipper bli störd av att man tittar in stup i kvarten hela dygnet :smirk:
Men vi har lite dumt med avstånd och så, stallet ligger för sig. Närmaste hus ligger ca 250 m bort på andra sidan vägen och dessutom i en uppförsbacke, är lite osäker på hur mottagningen skulle fungera?
Jag är nog mest inne på en fölvakt som har uppringning till mobilen, då jag själv bor 1 1/2 mil från stalllet. I så fall kan jag direkt ringa till de som bor på andra sidan vägen så de kan gå ner ,så hastar jag dit så fort bilen går... :D
Jaja, det lär väl bli som i fjol, hela stallet såg fölningen utom jag som inte hann ut( hon fölade kl 19 på kvällen precis efter intag för kvällen) :p

Förresten, det där med felslagna framben?
Är det "bara" att försöka rätta till det med ren handkraft, eller får man hjälpa till vid krystningarna genom att dra i det ben som är framme?
Det låter inte som någon barnlek precis vilket som :crazy:
Och vad gör man när det blir sätesbjudning, ringer jourhavande eller...?

Du får absolut INTE dra i det ben som är framme, därför att då kilar sig den andra ännu mer fast.
Man måste gå in och känna hur det andra benet ligger.
Är den bara lite krökt så går det ganska lätt att dra upp det FÖRSIKTIGT.
Är det helt slaget bakåt så får man mellan verkarna putta in den fot som är ute och sedan försöka fixa fram det andra.
Stoet bör stå på benen.

Detta är inget jobb för små flickor eftersom det krävs en del både teknik och kraft att hålla emot krystverkarna.

Ett bra sätt är att försöka resa på stoet och ställa henne i ett dike eller slänt med frambenen.
Då kan ungen halka tillbas in igen och man får mer "arbetsyta"

Sätesbjudning har vi haft enbart en gång.
Det gick att få ut ungen den vägen men, åter en gång så krävs det att man är några stycken.

Att vända en sådan är i stort sett omöjligt när väl krystningarna har satt igång.
Och ja. man bör ringa veterinär då.

Ett råd till alla är att prata med någon bonde.
Dom har ju kalvningar titt som tätt.
Fråga om ni får vara med några gånger.
Kor har nu rena "dubbelgaraget" där bak vid kalvning.
man ser ju rätt in.
Men ni kanske ändå kan få gå in och känna på ben och klövar??
Och när du väl nu ändå har kontakt med bonden så kan du ju fråga om han ställer upp som jour ifall det trasslar med fölningen.
En veterinär hinner sällan ut.

AM

Jag har betäckt mitt sto tre år i rad.
Första året fick hon ett hingstföl, men spräckte sig själv där bak riktigt rejält och syddes ihop.
Andra året blev hon aldrig dräktig.
Tredje året blev hon dräktigt med tvillingar och kastade.

Kommer antagligen betäcka mitt andra sto i vår men vi får se hittils har det aldrig gått särskilt bra även om vi inte haft något "levande" föl som dött så har den enda hon fått inte alls upplevt förväntningarna. :(

Jobbar i ett stall med en mindre uppfödning. Har varit med om att vi fått stå och dragit ut föl med kedjor i flera timmar föl som inte blivit accepterade av mamman och ett föl som föddes utan sista biten tarm.

Vårt arabsto fick en som kom med bakbenen först, förra våren.
Fick ut vet relativt snabbt, men det gick inte lika lätt att få ut fölisen. Hade hjälp av en sk " domkraft" som man använder till kossor bl a. det tog 1 ½ h innan han äntligen " lossnade". satt fastkilad med sina höfter i hennes bäcken. Var klart död vid framkomst. Stoet själv blev MKT sjukt efter & klarade sig med " nöd & näppe. Tillbringade över 2 v på djursjukhus. * Bukhinneinfl, * livmodersinfl, * förlossningsfång, & förstoppning. + alla men hon har kvar fortfarande. Bl a förlamad svans, nerv& muskelskador på v bakdel. Ständigt svettig på ena låret pga det. Svansen skadades troligen av allt vi fick dra i den, för att få henne att ligga " rätt". Hon hade det mkt jobbigt under själva fölningen, tuppade av ett par gånger, då hon tog i & krystade så mkt så hon " tuppade av" för hon hann inte andas. Ramlade på krubbor & dyl & vi fick ha väck henne, för annars hade hon kvävt sig, för halsen " hängde" över. Ingen rolig upplevelse, men det är väl så att ngn drabbar det.

hu va hemskt!
där skrämde du mig ordentligt... Det kan absolut inte vara roligt att ha varit med om det!

Jag vakade bara den natten fölis föddes! Gick på hur mjölken såg ut...

Lite panik hann jag få då jag bara såg en hov och så nosen! Telefonkontakt med vet som satt i bilen på väg. Men det var "bara" så att benet var vikt vid knät, underarmen låg rätt, så stoet fixade det hela själv och vet vände 2 min bort! Jag var alltså in och kände hur benet låt. Läskigt!

Liknande trådar

Avel Det här med fölning inne eller ute beror givetvis på årstid och väder. Men om man räknar med att en fölning sker i maj vad är egentligen...
2
Svar
20
· Visningar
3 258
Senast: Habina
·
Avel Jag undrar hur stor hingsten kan vara i förhållande till stoet vid naturlig betäckning. Hur pass anpassar sig fölet i magen efter...
Svar
3
· Visningar
789
Senast: Bewelinn
·
Avel Igår kväll fölade vårt sto, uträknad till 14 mars, på dag 296. Hon hade fyllt juver väldigt snabbt, framförallt sista veckan o igår...
2
Svar
36
· Visningar
4 240
Senast: Vinga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar