Hur vanligt är det att föl skadas pga fölning i box? Tänker på klämskador

Toudi

Trådstartare
Det här med fölning inne eller ute beror givetvis på årstid och väder. Men om man räknar med att en fölning sker i maj vad är egentligen bäst, fölning inne eller ute? Fölning ute ger ju givetvis mer utrymme till skillnad från en box där stoet om oturen är framme klämmer fölet mot en vägg. Hur vanligt är det?

Samtidigt så skulle man kanske vilja ha någon form av värmekamera och fölvakt men fungerar det om hästen ska föla ute?

Hur resonerar ni?
 
Jag har inte hört talas om något fall i min närhet under alla långa år som uppfödare.

Känns rätt osannolikt att ett sto skulle lägga sig med rumpan så nära vägg att hon inte får ut fölet. Hon sträcker ju ut sig ordentligt vid värkarbetet.

Dessutom är det ju så att hästförlossningar enligt lag måste övervakas så stoet kan ju ändå inte lämnas utan tillsyn.

Men webkamera är det rätt enkelt att ha full tillsyn över stoet även om man inte är inne i stallet. Jag hade TV i sovrummet :)

Det är säkert en smaksak, men jag föredrar att ha stoet inne. Det kan regna, föl kan ramla ner i dike och drunkna (DET har hänt i min närhet) och skulle något gå på tok måste man ändå släpa in föl och sto inomhus. Jag har helt enkelt tyckt mig ha bättre koll inomhus.
 
Föla inne alla gånger!

Ute kan de lägga sig för nära ett staket, det kan vara natt och mörkt, det kan regna. Säger som ovanstående, det är mycket lättare att ha koll inomhus.
 
Mitt sto fölade inne och la sig med rumpan mot ett hörn. Jag är glad att jag var med för det hade blivit trångt för henne att få ut honom ordentligt. Nu drog jag ut honom bort från hörnet. Mamma var också med om en fölning för många år sedan där stoet lagt sig mot en vägg och fölet dött.

Jag personligen föredrar fölning utomhus vid optimala förhållanden och under övervakning (så klart).
 
Min förra sto fölade ute, för det var "det bästa" hade jag fått höra. Pytt! Det slutade med att stoet var helt slut efter fölningen (förstföderska med enormt stort föl som jag fick hjälpa till att dra ut), medan fölet var überpigg. Inte ett enda vingel när han skulle upp, utan vips på första försöket stod han på alla fyra benen stadigt. Sedan drog han som en avlöning...

Kan säga att det var INTE skoj att jaga föl samtidigt som stoet gnäggar oroligt men är för trött för att kliva upp. Tur i oturen kom busfröet inte så långt (tack och lov att det började ljusna också!) och det blev bums in i stor box med de två...

Så jag kommer att ha mitt nuvarande dräktiga sto på box när hon ska föla, fast hon fölar i slutet på juni. Man får helt enkelt se till att ha tillräckligt stor box. Enligt jv ska hon ha en box på 6,5 kvm men jag har en på 8,5 kvm (och den är i minsta laget, så jag bygger 16 kvm till nästa fölning).
 
Mitt sto fölade inne och la sig med rumpan mot ett hörn. Jag är glad att jag var med för det hade blivit trångt för henne att få ut honom ordentligt. Nu drog jag ut honom bort från hörnet. Mamma var också med om en fölning för många år sedan där stoet lagt sig mot en vägg och fölet dött.

Jag personligen föredrar fölning utomhus vid optimala förhållanden och under övervakning (så klart).
Ledsen om jag låter snusförnuftig men...

Stoförlossningar kan gå galet på en oherrans massa vis.
därför ska man inte "vara glad för att man är med" utan verkligen se till att man är med.
 
Jag vill alltid att stoet fölar inne! Mycket lättare att övervaka och att ingripa.
Visst kan det hända saker, men chansen att det händer saker utomhus ser jag som större. Och som någon sa, man är skyldig att övervaka en fölning.
 
Ledsen om jag låter snusförnuftig men...

Stoförlossningar kan gå galet på en oherrans massa vis.
därför ska man inte "vara glad för att man är med" utan verkligen se till att man är med.
Ja men självklart! Skulle aldrig vilja missa en fölning och vakar stenhårt på dem. Får väl omformulera mig till att jag var extra glad att jag var där när hon fölade då hon behövde min hjälp. För mig är det en självklarhet att vara med, tro inget annat.
 
Om vädret är bra vill jag absolut att de fölar ute, det har alla fördelar - rent, stort och lätt för fölet att resa sig. Problemet är som flera har sagt övervakningen och därför fölar mina nästan alltid inne. Många av dem vill in också ;), de förstår inte sitt eget bästa! Krånglar det efteråt kan det också innebära nackdelar men jag har svårt att se dem överväga.

Jag har varit med många gånger om att man fått flytta ston som lagt sig dumt! Sen vet man såklart inte om de hade löst det ändå, om man inte varit där. Men bara vetskapen gör det osäkert enligt min bedömning. Det finns alldeles för många hörn på en box.
 
Om vädret är bra vill jag absolut att de fölar ute, det har alla fördelar - rent, stort och lätt för fölet att resa sig. Problemet är som flera har sagt övervakningen och därför fölar mina nästan alltid inne. Många av dem vill in också ;), de förstår inte sitt eget bästa! Krånglar det efteråt kan det också innebära nackdelar men jag har svårt att se dem överväga.

Jag har varit med många gånger om att man fått flytta ston som lagt sig dumt! Sen vet man såklart inte om de hade löst det ändå, om man inte varit där. Men bara vetskapen gör det osäkert enligt min bedömning. Det finns alldeles för många hörn på en box.

Men Athena! Vilken smart idé! Jag ska ju bygga två uteboxar till mina fölston. Går det att bygga runda boxar kanske? :)
 
Jag försöker alltid vara med och kolla så det går bra till, föredrar därmed när de fölar i boxen så man kan ha övervakningskamera. Är med när stoet har lagt sig så fölet inte trycks in mot väggen.
 
Efter vad jag läst i denna tråd så känns det som jag kommer att låta henne föla inne. (Ska betäcka nu i maj) Men jag har så mycket funderingar jag söker svar på så bäst att läsa på i tid ;) Har en ligghall på ca 80 kvadrat. Kan det fungera? Kommer nog satsa på både kamera och fölvakt som det känns nu :)
 
Efter vad jag läst i denna tråd så känns det som jag kommer att låta henne föla inne. (Ska betäcka nu i maj) Men jag har så mycket funderingar jag söker svar på så bäst att läsa på i tid ;) Har en ligghall på ca 80 kvadrat. Kan det fungera? Kommer nog satsa på både kamera och fölvakt som det känns nu :)

Kan du tända i ligghallen och stänga ute andra hästar så kan det fungera bra.
 
Kan du tända i ligghallen och stänga ute andra hästar så kan det fungera bra.
Ja visst belysning finns. Är det stressande för dom att ha hästar precis utanför? Är det lugnare om övriga hästar går en bit bort så hon bara kan se dom? Antar att de även är individuellt.
 
Ja visst belysning finns. Är det stressande för dom att ha hästar precis utanför? Är det lugnare om övriga hästar går en bit bort så hon bara kan se dom? Antar att de även är individuellt.

Det beror helt på stoet. Mitt sto fölade på lödriften förra året, hennes hästkompisar fanns då precis bredvid. Tror de flesta ston skulle bli mer stressade av att vara alldeles själv, de är trots allt flockdjur och det naturliga för dom är att vara tillsammans med sin flock när fölet kommer.
Min kompis' sto fölade ute på betet året innan, då stod ett av de andra stona och vakade över henne och fölet.
 
Om vädret är bra vill jag absolut att de fölar ute, det har alla fördelar - rent, stort och lätt för fölet att resa sig. Problemet är som flera har sagt övervakningen och därför fölar mina nästan alltid inne. Många av dem vill in också ;), de förstår inte sitt eget bästa! Krånglar det efteråt kan det också innebära nackdelar men jag har svårt att se dem överväga.

Jag har varit med många gånger om att man fått flytta ston som lagt sig dumt! Sen vet man såklart inte om de hade löst det ändå, om man inte varit där. Men bara vetskapen gör det osäkert enligt min bedömning. Det finns alldeles för många hörn på en box.
Hur har du då flyttat på dem?
 
På hittills fyrtiotre födda föl har ingen skadat sig på grund av att de legat i box.

Tre föl har jag fått ute, alla på dagtid i vackert väder och torr (Liten!) hage där det är lätt att ha koll och med fölvakt på. Två av dessa föl är födda av samma mamma och hon hade för sig att hon promt ville föla ute och stod nästan med benen i kors tills man släppte ut henne, så när omständigheterna så medgav så fick hon som hon ville.

Ett sto till har fått föla ute för att förhållandena den dagen var perfekta och det inte fanns någon anledning att hålla henne inne. I alla de övriga fyrtiotre fallen har de som sagt alltid fått föla inne.
 
Intressant att många skriver att det är en skyldighet att vara med vid fölningen men i samma stund skriver att man själv missat en del fölningar...

Det är inte alltid så lätt att hinna vara med. Hade ett sto som PROMPT skulle föla i sin ensamhet... hon knep in i det sista bara för att få vara ifred... hennes två sista fölningar skedde utomhus... tillsammans med hennes äldre barn och såklart UTAN en endaste människa i närheten. Detta var dessutom ett sto som haft mycket svåra förlossningar från början... men för varje fölning blev det lättare och lättare. Hon har som sagt fölat utan människor utomhus dom två sista gångerna... absolut ingen brist på bevakning... hon har väntat ut oss istället och klarat det absolut galant!

Sen undrar jag lite över er som säger att mina ska föla inne... hur kan ni bestämma det? Står hästarna uppstallade hela tiden då en månad innan beräknad fölning och tills fölet kommer? Eller står dom inne extra mycket? Och är ute enbart under bevakning av någon? Är dom ensam? Utan sin flock? Hur sunt är det? Eller står flocken inne med stoet som ska föla?

Jag har varit med om fölningar inomhus som kunnat gå riktigt illa om man inte varit där... just pga av hörnen i boxarna... men jag säger inte heller att det är bäst att föla utomhus... jag vet faktiskt inte... det är nog olika från individ till individ.
 

Liknande trådar

Avel Hur vanligt är det egentligen med lunginflammation pga regn och dåligt väder på föl? Vi får ju alltid höra att vi ska ta in vid dåligt...
Svar
12
· Visningar
3 482
Senast: Ramona
·
Avel Jag har ju ett sto som ska föla i juni. Fölet ska sedan tillbaka till stoets förra ägare och hon kan komma till henne för att föla där...
Svar
7
· Visningar
1 454
Senast: carinaso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp