Hur vänjer ni era hästar till andra hästar/djur?

H

hammarn_2

En tjej kom till mig idag med sin åsna och hälsade på, och min häst (Smirre) och hennes åsna har aldrig träffats förut men det var bara Smirre som var rädd och uppspelt över det. Vi skulle ta in dem i stallet så jag kunde sadla Smirre men då jag skulle vända honom (hade inte hunnit stänga dörren än) så kutade han ut i världens fart upp på vägen och stannade där och gjorde en massa "hotfulla" ljud (om det är så man kallar det). Så jag tog honom till hagen igen eftersom jag då märkte att han inte var "redo" för att ridas ut på med åsnan.
Så jag undrar hur man ska vänja honom till åsnan eller andra hästar på ett bra sätt?

Sv: Hur vänjer ni era hästar till andra hästar/djur?

Många hästar blir normalt rädda för åsnar, spec. när de skriar. Men det går över, vi har 7-8 hästar och 1 åsna hos grannen och alla hästar i byn har vant sig. Ge Din häst lugnande smekningar och lite distraherande foder när åsnan kommer på besök nästa gång. Men låt allt ta sin tid.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 645
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 755
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Tjatter DET GÅR FORTFARANDE ATT ANMÄLA SIG FÖR DE SOM ÄR SUGNA! The story: Harald och hans vänner bor på en gård i landet Långt Långt...
46 47 48
Svar
958
· Visningar
43 864
Senast: LindgrenV
·
Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 575
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar