Hur välter man bäst balar?

Narcissa

Trådstartare
Jag ska snart beställa hem hö till min nya gård och jag skulle gärna vilja ha balar runt 300 kg. Problemet är att jag inte klarar av att välta en sådan bal själv. :D
Någon som har något bra tips? Jag har hört något om några krokar som man kunde fästa i balen och välta med hjälp av dem. Någon som vet vad jag menar och var kan man isf löpa dem? Andra bra tips?

Sv: Hur välter man bäst balar?

Sätt ryggen mot balen. Böj knäna till 90 grader, ta spjärn mot backen och tryck uppåt-bakåt. Så välter jag på ensilage, halm och höbalar.

Annars är ett vanligt spett och ett vedträ en bra början. Hävstångseffekt!

Aha! Det kanske jag ska prova. Jag försökte trycka på med armar och bröst. Fungerar icke alltså.

Det brukar vara smart att använda benen - och som ridtjej har man ytterligare en fördel av att de är vältränade!;)

300 kg är ju inga problem att välta själv om man gör så som migo säger. Det är en fråga om styra och teknik :)

Lägg en lina runt och sätt fast den i dragkroken på bilen... Akta bilen bara! :D

Om man har en ensilagesåg är det jättesmidigt att vända på dem så man kan såga upp dem - extremt mycket lättare fodra då. Men jag tycker att det är lättare att ta fodret med balen vält även om man inte sågar upp den. Man kan göra ett hack med grepen i överkant, vagga balen lite fram och tillbaka så att den faller sönder lager för lager och sen rulla resten av balen från de lager som ramlat ned när man ska ta foder. Lite som att använda sågen fast "manuellt". Enklare än att "gräva" i balen enligt mig.

Jag tycker det är ungefär lika att ta hö/halm/hösilage oberoende på hur balarna ligger. Det kräver bara lite olika arbetssätt.

Om man tar en pall eller liknande och lägger en bräda på så att det går att rulla upp ena kanten först så går de lättare att välta, behövs inte mycket alls. Sen gör man som Migo säger.

Ptr

Eller så gör du som nån annan skrev om, få dem utställda på pall med lagom avstånd liggande på rätt sida så är det bara att ta varteftersom.

Ptr

Varför ska du välta dom?

För att jag måste förvara dem ute men vill ta in dem när jag ska öppna dem. Därför måste jag lägga ner dem så att jag sen kan rulla in dem där de ska vara.

Tack för alla tips!! :)

Jag tycker det är ungefär lika att ta hö/halm/hösilage oberoende på hur balarna ligger. Det kräver bara lite olika arbetssätt.

Då har jag kanske bara inte fått in tekniken på att ta hösilage/halm på stående balar... :D

jag håller med om att det är lättare att hantera om man har balarna liggande.

Till TS - ett alternativ, om du inte fixar att knuffa omkull balarna själv, är att du ber någon med traktor hjälpa dig att putta omkull några i taget.
Den här vintern har jag fått hem 6 balar i stöten och då har bonden fått lägga dem redan när han levererar dem, just för att vi lätt ska kunna knuffa dem dit de ska (till stall eller hage).

Är det silage du har?

Jag skulle vara rädd för att förvara dem liggande. De borde stå så flest möjliga plastlager skyddar mot marken. Och sen hade jag inte velat ändra förvaringsläget på balen med tanke på risk för obalans i mikrofloran där inne.

Men du kanske gör av med dem i ett nafs.

Alltså, jag vet inte om det bara är jag, men skriver folk "hö", så tror jag de menar hö?
Skriver de hösilage så tolkar jag det som hösilage.

Som att folk ber om råd att rida in en häst, men egentligen menar en gris.

Är det silage du har?

Jag skulle vara rädd för att förvara dem liggande. De borde stå så flest möjliga plastlager skyddar mot marken. Och sen hade jag inte velat ändra förvaringsläget på balen med tanke på risk för obalans i mikrofloran där inne.

Men du kanske gör av med dem i ett nafs.
Jag gör av med dem tillräckligt fort för att inte behöva oroa mig för just den biten.

Jo, jag brukar slarva med benämningen på grovfoder men håller på att bättra mig och jag såg ingenstans att ameo skrev vad det var för foder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 917
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama