hur väljer man hingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare jupiter-judex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 859
J

jupiter-judex

är inte det minsta insatt i hingstar och avel, men har blivit erbjuden att få ta ett föl av en kompis sto. har inte bestämt mig än och kommer väl tidigast att bestämma mig till nästa vår. men nu till saken, ni som kan stammar. mamman är gnistan med pappan gaspadin. pappan är homosassa.

har bara sett hästen en gång, men verkar vara ganska ädel.

vad för typ av häst(dressyr/hopp) kan detta vara och vad för hingst skulle passa mig som vill ha en dressyrhäst? vill ha en ädel och smäcker häst med bra gångarter. och självklart ett bra psyke!

Sv: hur väljer man hingst?

När man ska välja hingst till ett sto så tittar man över stoets svaga och starka sidor.
Till exempel att stoet har bra ben och kropp men dålig hals, OK skritt och galopp men dålig trav. Sedan letar man efter hingstar som ger bra halsar och gångarter med mycket bra trav. Har man tur så finns det hingstar som har samma starka sidor som stoet och även kan förbättra hennes svaga sidor. Då ökar chansen att få ut en avkomma som både är bra och till och med bättre än stoet.
Nu finns det ju mer att titta på än gångarter och exteriör. Saker som storlek, temprament, hoppförmåga härstamning m m men det är lite förenklat beskrivet hur man väljer hingst.

Av hästamingen att dömma så låter det som om stoet är tänkt som åt dressyrhållet och att man försökt lätta upp med fullblod.

Om du tittar på hennes helsyskon så har de presterat i hoppning och fälttävlan upp till medelsvår, medan deras blup indikerar att de rör sig bättre än de hoppar. De uppgifterna kan du söka här http://ihbc.se/app/servlet/ShowRid46ny

Jag skulle ha tittat på en hingst som både rör sig väl och hoppar bra, för att ta tillvara att hon kan vara en dubbeltalang.

ja det sa ägaren något om....att hon hade både dressyr och hopp prestationer i sig typ.
men ska man välja en halvblodshingst eller fullblodshingst då? blir det för mycket med ett fullblod till kanske...kanske bättre med en lätt halvblodshingst??:confused:

tack! det var ju ganska smart, så tänkte ju inte jag även om det lät ganska självklart nät du sa det:)
vet att hon är visad som treåring, kan man se resultatet någonstans? nu tyckte ju inte ägaren att bedömningen blev så rättvis så jag vet inte hur mycket man kan lita på siffrorna....har ju hört mycket snack om treårstesten, så hur pålitliga dom är vet jag inte. men jag menade typ om det går se någon professionell bedömning på hennes styrkor och svagheter för det är nog inte jag så bra på!
känner mig jätte kräsen till den dagen jag ska välja ny häst, är sååå nöjd med min judex avkomma jag har så jag fattar inte hur jag ska bli nöjd med någon annan:crazy:

På den här sidan kan söka på hennes namn och se om resultaten finns registerade. Även om den ska vara officiell så förekommer det en del fel på den.
http://www.ihbc.se/app/servlet/ShowRid46ny

Finns henne resultat med här så kan det i alla fall ge en fingervisnig om hur hon är. Du kan säkert också få hjälp här att tolka resultatet om det behövs.

Om du ska fundera på en ren fullblodshingst eller ett halvblod beror ju enhel del på hur hon ser ut själv och vad du vill ha. Men det kommer nog att bli lättare att få fram dressyregenskaper i avkomman om du väljer en halvblodshingst.

jag provade med hennes namn där men fick bara fram två hästar med det namnet och det verkade stämma dåligt med henne vad jag kunde läsa mig till. melodi heter hon och hitta inget, finns det fler ställen man kan söka på?

åh kolla du är ju suverän! fast jag insåg sen att jag fatta inte något av siffrorna, hahaha! någon som har lust att hjälpa mig tyda? fatta inte ens mankhöjden:o

och varför är det nollat i treårstestet och varifrån kommer då blup siffrorna?

åh, titta där hittade jag ju min egen valack:idea:
ni som är insatta i hästar, vad vet ni om judex xx, bayard som han har bakom sig?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 154
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 642
Senast: Mabuse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 070
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka