Hur välja lägenhet, uteplats eller anonymt höghus, verkligen hjälp:)

framtidens93

Trådstartare
Valet är så svårt.

Jag väljer mellan en lägenhet i ett höghus, utan balkong, men väldigt fin och fräsh lägenhet och man blir anonym i ett hus med så många människor.

Eller en lägenhet i markplan, i ett tvåvåningshus, alltså en granne över bara och så jag under, i en länga, fyrkantig länga , med en innergård där ytterdörren är.

Jag älskar att ha en uteplats att vara på, är van att ha trädgård att gå ut i, samt har hundar som tycker om att ligga ut.
Men jag avskyr den där intima grannsituationen, och är inte säkert jag skulle koppla av och vilja vara på uteplatsen iaf.
Och är det otrevliga grannar blir det jobbigt i ett sånt litet hus?


Höghuset, kommer sakna uteplats:(
Och hundarna kan inte vara på uteplats.
Däremot blir det mer anonymt antar jag?
Fler grannar, behöver inte uppleva känslan av att vara iaktagen.

HUr skulle ni ha valt?
Behöver verkligen perspektiv på detta innan jag bestämmer mig.:nailbiting:
 
Sv: Hur välja lägenhet, uteplats eller anonymt höghus, verkligen hjälp:)

Hur är uteplatsen belägen? Går den att skärma av med krukväxter eller trädgårdsskärm? Jag skulle välja en uteplats alla dagar i veckan framför att vara balkonglös. Om du har möjlighet så muta in den ordentligt. Kanske du kan sätta en markis över så att det inte blir insyn ovanifrån?

Angående det stora anonyma höghuset: Jag tycker att du tänker lite bakvänt Det blir fler grannar som kan iaktta dig när du kommer och när du går (även om du inte har balkong). Med fler grannar är också risken stor att det alltid finns någon som stör sig på en och ens hundar.
 
Sv: Hur välja lägenhet, uteplats eller anonymt höghus, verkligen hjälp:)

Uteplatsen har häck runt, och grannuteplatsen har högre häck.

Du kanske har rätt, men jag känner att det blir personligare med några få grannar än kanske ett 50 tal.

Känns som höghus blir mer som att "gå på stan", att man bara är en i mängden då=)

Men självklart ,jag vill ha uteplatsen helst, men är rädd och få sura grannar ,sådanna som alltid är hemma och stör sig på hundarna eller iaktar allt man gör:)
 
Sv: Hur välja lägenhet, uteplats eller anonymt höghus, verkligen hjälp:)

Usch, jag hade INTE klarat att bo någon längre tid helt utan möjlighet att enkelt komma ut i friska luften... Lägenheten med uteplats helt klart!!
 
Sv: Hur välja lägenhet, uteplats eller anonymt höghus, verkligen hjälp:)

Haha=)

Ja jo jag har varit mest inställd på den med uteplatsen:)
Men sen kom jag att tänka på att man kan hamna brevid en sån där surkärring som är nyfiken och ska gnälla på allt=)
Då blir det väldigt jobbigt att bo så nära=)
 
Sv: Hur välja lägenhet, uteplats eller anonymt höghus, verkligen hjälp:)

Jag hade aldrig tagit en lägenhet på bottenplan, men jag är lite speciell också :D (mycket insyn, rädd för inbrott osv.). Eftersom du har hundar skulle jag dock rekommendera den med uteplats. Sen är det mycket trevligare med mindre hus!
 
Sv: Hur välja lägenhet, uteplats eller anonymt höghus, verkligen hjälp:)

Haha=)

Ja jo jag har varit mest inställd på den med uteplatsen:)
Men sen kom jag att tänka på att man kan hamna brevid en sån där surkärring som är nyfiken och ska gnälla på allt=)
Då blir det väldigt jobbigt att bo så nära=)

Det är ju större chans att du hamnar nära någon sådan i ett höghus, där har du ju grannar både bredvid, över och under som kan vara gnälliga och sura.

Har bott i höghus med massor av folk, visst blir det lite anonymt men inte med de precis runt om kring en ändå. Jag bor i en mindre fastighet nu (fyra grannar) och trivs så mycket bättre ! Skulle också välja altanen alla gånger i veckan.
 
Sv: Hur välja lägenhet, uteplats eller anonymt höghus, verkligen hjälp:)

uteplatsen

Jag bor i ett 4 familjshus och har en ganska stor uteplats...helt överlägset med hundar och mina grannar är bra allihopa...får använda grannens uteplats också till hundarna :)

182870_4039063984757_1149124068_n.jpg
 
Sv: Hur välja lägenhet, uteplats eller anonymt höghus, verkligen hjälp:)

Enkelt val för mig: lägenheten med uteplats! Ju färre grannar som kan störa desto bättre! Och en möjlighet att komma ut direkt, utan att behöva knalla i trapphuset, är guld värt!
 
Sv: Hur välja lägenhet, uteplats eller anonymt höghus, verkligen hjälp:)

*KL*

Jag bor ungefär i en sådan lägenhet. Uteplats och egen ingång i en länga med tre grannlägenheter (sammanlagt fyra grannar).

Jag har hundar. Det är så vansinnigt, vansinnigt skönt att slippa höra ev gnäll om hundhår/tassavtryck i trapphuset och inte behöva extrastäda där om det är dåligt väder. Likaså är det vansinnigt skönt att kunna släppa ut hundarna på uteplatsen och kissa om jag vill ta sovmorgon någon dag (jag bor själv). Så länge jag har hundarna kan jag inte tänka mig att bo på annat sätt även om jag för egen del är sugen på att flytta närmare Uppsala centrum.

För egen del är det väldigt trevligt att ha uteplats sommartid. Vi firade midsommar på min uteplats, jag och två kompisar. Satt och drack vin, åt gott och tittade på grönskan. Nästan som att ha sommarstuga.
 
Sv: Hur välja lägenhet, uteplats eller anonymt höghus, verkligen hjälp:)

Vi ÄLSKAR vår uteplats! Vilket är lite besvärligt när vi egentligen vill bo större, vi är bortskämda nu och vill aldrig vara utan den. :p Hunden kan vara med ute, det blir lite mer distans till folk utanför än annars när man bor på 1a plan, det blir som ett extra rum på sommaren.

1069860_10153045928840061_1510368443_n.jpg

Vi lyckades klämma in ca 20 pers på grillkväll förra veckan, det hade aldrig gått utan uteplatsen! :p
 
Sv: Hur välja lägenhet, uteplats eller anonymt höghus, verkligen hjälp:)

Av de alternativen du har att välja mellan hade jag valt lägenheten på markplan med uteplats utan tvekan! Speciellt om jag hade haft hund.

Och ang. grannarna så, jag bor i ett litet hus med få grannar och upplever det inte alls som särskilt "intimt". Jag vet ärligt talat inte ens vilka som bor i alla lägenheter (två trappuppgångar förvisso) och har väl ungefär lika mycket (läs: lite) kontakt med mina grannar här, som jag hade haft med de närmaste grannarna i ett större hus. Klart att man kanske smälter in lite mer i ett hus med massvis med lägenheter (vem som kommer och går etc.) men man behöver inte per automatik ha stenkoll på sina grannar bara för att man bor i ett litet hus heller. I alla fall har inte jag det.
 
Sv: Hur välja lägenhet, uteplats eller anonymt höghus, verkligen hjälp:)

Hälsa och var trevlig mot dina nya grannar så blir det svårare för dem att vara griniga;)

Presentera hundarna (?) och be dem tala om direkt om det är något som stör. Det brukar göra de flesta vänligt inställda. Man bråkar sällan med någon man har en relation till (trevlig granne i ditt fall!).
 
Sv: Hur välja lägenhet, uteplats eller anonymt höghus, verkligen hjälp:)

Lägenheten med uteplats helt klart.
Själv flyttade jag och min sambo från en lägenhet som inte hade balkong nyss. Aldrig känt mig på instängd som där. Högst upp i ett hus, visserligen bara 3 våningar, utan hiss och utan balkong..fy.

Och när man har hund måste det vara jättesmidigt med uteplats.
 
Sv: Hur välja lägenhet, uteplats eller anonymt höghus, verkligen hjälp:)

Finns det vara de två alternativen? Jag tycker inget av alternativen låter speciellt lämpade för dig och dina behov.
 
Sv: Hur välja lägenhet, uteplats eller anonymt höghus, verkligen hjälp:)

För mig är valet enkelt. Jag hade självklart valt lägenheten med uteplats. Jag har bott i en lägenhet utan balkong och även om det var den mysigaste och finaste lägenheten jag har bott i så trivdes jag inte med att inte ha balkong. Det kändes så instängt.
För min del har det inte spelat någon roll om jag bott i höghus eller i ett mindre hus om jag har umgåtts med grannarna utan det har berott på grannarna. Jag var mer anonym i ett av de husen jag bodde i som var tvåvånings med egen ingång än vad jag var i det betydligt större huset utan balkong. Där jag har haft mest problem med grannarna har varit i större hus. Ju fler grannar man har desto fler som kan störa en och störa sig på en.

Min dotter bor just nu i en studentlägenhet på ca 35 kvm som hon delar med en kompis. Tack vare att det är en ordentligt stor uteplats som hör till så känns det inte ens litet och de verkligen stormtrivs.
 
Sv: Hur välja lägenhet, uteplats eller anonymt höghus, verkligen hjälp:)

Är det bara dessa två som gäller hade jag valt den med uteplats! Bor nu utan balkong (har visserligen gemensam uteplats) men saknar att bara kunna öppna dörren! :)
 
Sv: Hur välja lägenhet, uteplats eller anonymt höghus, verkligen hjälp:)

Fördelen med lite färre grannar och en mer intim känsla är att de boende tvingas ta mer hänsyn till varandra. Om alla åtminstone känner igen alla så kommer man inte undan med stökiga fester osv på samma sätt som i ett anonymt höghus.
 
Sv: Hur välja lägenhet, uteplats eller anonymt höghus, verkligen hjälp:)

Bor i ungefär en sådan lägenhet som de beskriver. Lägenhet i låghus med uteplats och få grannar. Jag vill också helst vara ifred, men stortrivs i min bostad. Har inga problem med den insyn som finns och måste inte prata med någon granne om jag inte vill.

Bodde tidigare i vanligt lägenhetshus utan balkong. Vill aldrig byta tillbaka
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp