Hur värma halsen??

Lillsillen

Trådstartare
Eftersom tromboflebiten blivit värre, så behöver jag nu hjälpa till med att värma kärlet i halsen för att flödet ska bli bättre. Och detta bör göras 2 ggr/dag...

Har fått en låååång plasthanske av vet, som hon föreslog att jag kunde fylla med varmvatten och sedan försöka montera fast på hästen och låta den sitta tills den svalnar....Värmen ska alltså ligga emot den stora halsvenen ända från huvudet (strax nedanför örat) ner i bringan, lite på sidan om mitten av halsen..

Men, känner jag min häst rätt, så kommer han ganska snart att ta hål på den:crazy: på ett eller annat sätt...Och jag bara känner att det måste finnas något bättre sätt, nåt smartare som jag kan sätta på och dessutom slippa att stå och bevaka honom i 30 minuter morgon o kväll.

Och jag vet ju att ni bukesar har mycket bra förslag, så nu ber jag om hjälp :)
Har tyvärr ingen lös täckeshals, men ska genast beställa en varm o fodrad sådan, för det känns som att en "strumpa" runt halsen kan hålla fast något som är varmt o värmande...

I övrigt är det helt idétorka :confused:
Please??
 
Sv: Hur värma halsen??

antingen sy en krage med en ficka där det går att stoppa ner vetekudden räcker med en bit tyg som knäpps ihop med kardborband eller om hästen är snäll bensnören runt halsen de går både att knäppa och knäppa upp + reglera längden på.
 
Sv: Hur värma halsen??

Kan du inte skaffa såna där små värmekuddar (som man har i t.ex. fickan när det är kallt) som man trycker på en knapp så blir de varma och när de svalnat kokar man dem så går det att använda dem igen? De borde man ju kunna sy en lång hållare till med fack så de kan vara på rad + att de inte läcker eller går sönder. Det borde ju dessutom gå att fästa i ett halstäcke om man bara syr hållare åt dem.
 
Sv: Hur värma halsen??

En halsstrumpa med fickor för egentillverkade (tunna) vetevärmare? Pyssligt värre, men vad gör man när det är nöd?

Det räcker inte med ett rejält halstäcke då?
 
Sv: Hur värma halsen??

Värmekuddar modell mindre, i små fickor skulle nog kunna funka.
Men var köper man sådana???
De får ju inte var för tunga/stora, för då lägger de sig bara i botten på fickan.

Har nu provat fylla låååång plasthandske med varmvatten, men den vägde ju bly!!
Stått och hållt den emot halsen, liksom kramat hästen med denna emellan,
måttligt road 2-åring kan jag säga...
Finns inte en chans i världen att få den att sitta själv emot halsen...

Halstäcke tänkte jag han skulle kunna ha under dagen, han e ju klippt nu och graderna ligger ner mot -15 rätt vad det är.
Så det behövs en ordentlig värmekälla morgon o kväll...
 
Sv: Hur värma halsen??

Någon som vet en lämplig löstagbar hals till detta ändamål?
Han är inte van att vara täckad, så jag vill inte slänga på ett tjockt vintertäcke,
utan bara hals om det går...
 
Sv: Hur värma halsen??

Kan du inte ta typ en elastisk tröja eller liknande och trä över halsen och sen stoppa in handsken i mellan? så den sitter på plats. Lite tvångströja känsla.
 
Sv: Hur värma halsen??

Tvångströjatypen ja, Det var det som var min tanke...
Men när jag väl fyllt denna med vatten så vägde den ju MASSOR och var hal som en ål.
Det blev en luftbubbla i handsken, varpå allt vatten lade sig som en boll i botten och ingenting upptill. Så vattnet skippar jag, det går helt enkelt inte.
 
Sv: Hur värma halsen??

Köp värmekuddar, såna som aktiveras när man böjer en metallbit i dem. köp stretchigt tyg och sy en "halsstrumpa" dra på den på hästen och märk ut var värmekuddarna ska vara och sy sen fickor till dessa.
 
Sv: Hur värma halsen??

En back on track ryggvärmare, som lindas runt halsen och kanske fästs med silvertejp? De ska ju "återsända" värmen som hästen själv alstrar, säjs det. Och då min pålle har sina b o t benvärmare, blir det ju väldans varmt inunder.
Man kan ju alltid prova.
 
Sv: Hur värma halsen??

ta en vanlig människotröja i kraftigt och elastisk tyg, klipp av armarna och sen fäster du någon form av värmekuddar där det behövs.

vanliga halstäcken MÅSTE fästas i ett täcke, annars åker dom ju över huvudet på hästen....
 
Sv: Hur värma halsen??

Köp et baby dyna med dun fyllning, tag en av dina gamla ulltröyor, klipp av armarna, tag så barntäcket om hästens hals och sätt ulltröjan över,

Baby dynan väger ju nästan ingen ting och det gör ju inte ulltröjan häller:)
 
Sv: Hur värma halsen??

Har du testat hiroduidsalva(osäker på stavningen),det har man till tromboflebiter på människor.
 
Sv: Hur värma halsen??

Jag har ungefär samma förslag som de andra. Endera vetekuddar (gör själv för att få rätt form) eller liknande. Däremot, köp en 'hood' i lycra. Sån där som täcker del av huvudet, hela halsen och bogen och är i 'baddräktsmaterial' och sitter tight runt halsen men ändå elastisk.

Lös halsär väl bra i hage, men du behöver täcke då, men en lös hals kommer inte hålla fast 'värmekällan.

Men om du syr egen vetekudde, och syr kanaler i den så vetet inte kan ramla ner på botten bara, gör den tillräcklig för ett kunna ligga som ett U på undersidan av halsen, och så en lycrahood ovanpå. Då tror jag det fungerar.

Bevakningen kommer du nog inte ifrån dock, det blir nog lite knöligt ha hela natten.

Eller så kanske du kan ha en värmedyna/värmetäcke som du lindar fast, men då måste du ju verkligen stå och passa honom och han måste stå hyfsat stilla, iom sladd osv. Men där kan då få bra värme, som täcker hela halsen och är formbart.
 
Sv: Hur värma halsen??

Har du testat hiroduidsalva(osäker på stavningen),det har man till tromboflebiter på människor.

Svarar lite åt TS. Hästen har behandlats på klinik för tromboflebiten och har stått på receptbelagd behandling som innehåller heparin (compagel). Så troligen räcker inte hirudoidsalva till. Annars håller jag med dig om att den är bra =)
 
Sv: Hur värma halsen??

Oj hade ingen aning om hela bakgrunden,antar att ni även testat värmesalva som komplement?
 
Sv: Hur värma halsen??

Oj hade ingen aning om hela bakgrunden,antar att ni även testat värmesalva som komplement?

Inte min häst =) Men följt TS andra trådar och visste därför lite bakgrund. Värmesalva svarar säkert TS på när hon kommer in i tråden igen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp