Hur väljer ni hingst?

TheRedLightning

Trådstartare
Hallå där,

Jag blir nyfiken på hur ni hittar hingstar till era ston? Då jag tycker det där med hingstar verkar vara en ren djungel. :p

Söker efter lite tips och idéer på hur jag kan söka för att hitta den "rätta" när den dagen kommer när det väl är dags att betäcka (några år framåt i tiden). Gillar dock att vara ute i god tid och spana runt lite och lära mig mer om hur det går till osv.

Försökte även hitta en tidigare tråd om detta, men fann ingen, så jag hoppas det inte blir en dubbel tråd, i så fall ber jag om ursäkt. :crazy:
 
Sv: Hur väljer ni hingst?

Jag går på bruksprov, hingstvisningar, treårtest/kvalitetstävlan och på championat/breeders samt om jag känner någon som har en avkomma från en hingst jag intressserat mig för så pratar jag gärna med den.
För mig är det helt avgörande att se så mycket häst som möjligt. Att bara sitta på nätet eller läsa i stamböcker tycker jag är en nödlösning som inte är så särskilt bra. Fast i år så valde jag ändå en hingst som jag inte sett live (ha ha) men jag har pratat med folk som har avkommor och sett ett par fölungar.
 
Sv: Hur väljer ni hingst?

Hur hittar man bruksprov osv? Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig så att det ska bli rätt.

Fast man kan väl titta på nätet först och sen live för att få idéer eller?
 
Sv: Hur väljer ni hingst?

Bruksprovet är en gång om året på Flyinge. Nästa år är det vecka 11.
Unghästevenemang anordnas av de lokala avelsföreningarna. Kolla på nätet när din förening har sina så kan du åka dit och titta och se vilka hingstar som lämnar hästar du gillar.
Det kan också vara en fördel att lära sig om vad olika blodslinjer ger, vilka som hoppar och vilka som är gångartshästar. Att ha ett hoppstammat sto och betäcka med en gångartshingst eller tvärtom är inte alltid så lyckat. Ska man generalisera kan många hopphingstar röra sig men få gångartshingstar kan hoppa.

På sprangrulla.se kan man hitta de SWB-hingstar som löst licens för säsongen. Den är över för i år och man kan aldrig vara säker på att de som löst licens i år också gör det nästa år. Säsongen brukar börja efter bruksprovet och hålla på till i augusti.

Sen ska man titta på sitt sto och vara självkritisk. Vilka egenskaper har hon som man vill behålla och vilka vill man försöka förbättra. Är det alltför mycket man vill förbättra ska man fundera en gång till om stoet verkligen ska betäckas, en hingst kan inte göra underverk. Men har man kommit fram till att man t ex vill föra vidare sitt stos typ och rörelsemekanik men förbättra halsansättningen så försöker man hitta en hingst som har det. Det är bra att ha lite framförhållning så att man kan titta på avkommor till de olika intressanta hingstarna.
Och hittar men flera hingstar som man tror kan ge de önskvärda egenskaperna ska man välja med hjärtat.
 
Sv: Hur väljer ni hingst?

Visst kan man titta på nätet men för mig räcker det inte, jag tycker att mycket av vad som visas på nätet är ganska subjektivt och "utvalt" i marknadsföringsyfte.
 
Sv: Hur väljer ni hingst?

Hur vet du att TS avlar SWB?

Tycker det ständigt påminns om att Avelsforumet är till för alla raser...
 
Sv: Hur väljer ni hingst?

Görel: Avelsföreningar? Vad är det och vad går de ut på? Samlar kanske all information på ett ställe? Är de bara inriktade på en ras eller tar de alla raser osv?

Vad händer om en hingst inte löst licens?

cirkus: vad jag menade var att titta på nätet först och sen kolla in hästen man hittade på nätet i verkligheten också. :)

athena: avlar ingenting för tillfället då jag fiskar information för framtiden. ^^
 
Sv: Hur väljer ni hingst?

Efter som jag då inte vet ras kan jag väl lite mer allmänt beskriva hur jag gör.
Först så går jag igenom stoet och ser efter vad hon för egenskaper som gör att jag vill ta föl på henne. Det är dessa egenskaper som jag sedan har som focus när jag börjar leta hingst.
Sedan tittar jag efter vad det är hos stoet som jag inte vill ha i avkomman. Det är ju sällan en häst är perfekt.

När jag då har detta klart för mig, vad som är bra och dåligt med stoet. Börjar jag leta efter hingstar som har allt det som är bra hos stoet och så lite som möjligt av det som jag inte vill ha.
 
Sv: Hur väljer ni hingst?

Avelsföreningar kan vara olika, nationella och lokala, rasbundna eller mer allmänna som ponnyavelsförningar.
 
Sv: Hur väljer ni hingst?

Jag förstår.
Jag gör nog helst tvärt om, eller skippar nätet.
Ser avkommor först; helst så många som möjligt och det är då det är bra att försöka vara med på så många unghästevenemang som möjligt
 
Sv: Hur väljer ni hingst?

Masse: rasen spelar ingen roll just nu, var mest nyfiken på hur folk går tillväga osv. Kan vara bra att känna till lite allmänt inför framtiden och sen specificera sig på rasen. :)

Hur ser man vilka egenskaper det är man vill föra vidare alternativt förbättra eller som man inte vill ha osv?

Görel: Aha, då tror jag har lite bättre koll nu.

cirkus: Ja, alla är väl olika men alla tips om hur man kan göra är bra. För då hittar man tillslut det som passar bäst till sig själv.
Vart brukar oftast de där evenemangen hållas (både hingst och avkommor)? Skåne?
Är bosatt i Småland och helst vill jag inte åka för långt med tanke på bensinkostnader osv. ^^
 
Sv: Hur väljer ni hingst?

Det beror som sagt på rasen :)

Bruksprov för SWB är på Flyinge i Skåne så det är ju inte så långt för dig. Championaten är också där. Treårstest/kvalitetstävlan är regional och brukar finnas en eller ett par i de flesta län söder om Stockholm, sen blir det tunnare och tunnare norröver.

Sen kan man ju åka ut på vanliga tävlingar och bara titta.
 
Sv: Hur väljer ni hingst?

Säger också att det beror på rasen men också på målet med aveln vilka egenskaper som man vill föra vidare.
Är det en ridhäst så bör ju målet vara en bra ridhäst. Då får man titta på stoets ridegenskaper för att se om hon är lämpligt. Är målet en travhäst så blir det ju helt andra egenskaper som man får leta efter.

För alla ston gäller ju att man ska leta efter ett sto som är så exteriört korrekt som möjligt (åter igen, för rasen) och som verkligen har egenskaper man vill föra vidare. Då menas inte saker som att hon är snäll och söt. Utan sådan som ens avelsmål kräver. Saker som bra gång eller hoppförmåga, starka ben o s v
 
Sv: Hur väljer ni hingst?

Hur ser man vilken exteriör som är korrekt då? Jag har noll koll oavsett ras.
Eller finns det kanske någon man kan anlita som hjälper till att se det där när man själv inte har någon aning?
 
Sv: Hur väljer ni hingst?

Man brukar kunna åka på utställningar/bedömningar med sitt sto, då får man ett omdöme från erfarna domare! Och för hingstarnas del bruka det finnas tillgängligt via den avelsförening där de godkänts för avel.

Jag vet inte hur gammal du är, men jag är med i något som heter "Unga Uppfödare", vi brukar ordna kurser i bl.a. exteriörbedömning och andra avelsrelaterade frågor, till förmånligt pris! Man kan också tävla, men då är det max 25 som gäller. Men utbildningarna brukar vara öppna för äldre också!
Vi är mest inriktade på SWB men man är välkommen oavsett vilken ras man är intresserad av.

Svenska Hästavelsförbundet har också ett liknande projekt, "Avelsbiten".
 
Sv: Hur väljer ni hingst?

Jag avlar bara på hingstar som presterat på toppnivå eller har lämnat bra tävlingshästar så på halvblodssidan blir det äldre hingstar men på travarna kan det vara yngre hingstar. Jag avlar bara på talang på travsidan och ratar träningsprodukter på hingstsidan då dessa sällan eller aldrig blir bra avelshingstar. Jag tittar på mödernet på hingstarna och det ska vara ett gedigen stolinje som lämnat bra tävlingshästar i generationer.
 
Sv: Hur väljer ni hingst?

En annan sak som jag tycker kan vara bra att tänka på om man vill få en avkomma som är mer korrekt än stoet är att inte leta efter motsatsen hos en hingst.
T ex om stoet har lång rygg så bör man inte välja en hingst med extremt kort rygg. Avel fungerar ju inte alltid precis som man har tänkt sig. ;) För att då inte riskera att få en avkomma som också likt hingsten får en kort rygg bör man leta efter en så korrekt hingst som möjligt.
 

Liknande trådar

Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 395
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
656
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 290
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 670
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp