Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Brun-utan-tvål är väl den korrekta benämningen?Jag tror aldrig att jag i hela mitt liv hört brunkräm heller. Då hade jag nog trott att det var brun-utan-sol.
Utan ordet "body" framför så säger jag låttschoon, men i samband med "body" så blir det ett engelskt uttal för min del.Häromdagen hörde jag ngn på Apoteket som uttalade lotion (alltså typ bodylotion) som "låttschooon". Och alltså inte som "louschen", det engelska uttalet. Jag har aldrig hört en enda människa uttala det som "låttschooon" Seriöst, är det en grej? Är ni fler där ute som uttalar lotion så??? I så fall blir jag knäckt Rösta gärna i omröstningen så att jag får veta!
(Hoppas ni fattar mina försök till att förklara uttalen haha )
1: Nej, det är samma ord - men på två olika språk.Det är inte så konstigt för det är ju olika ord. Bodylotion är ett främmande ord. Lotion är ett försvenskat.
Bodylotion är inte en sammansättning på svensk grund med svenskt efterled, så därför håller inte din argumentation.
3. Man får bestämma sig om det är ett engelskt eller svenskt ord man vill uttala, och sedan hantera talet efter det, vilket jag gör i fallet Bodylotion.Hur får man till uttalet av lotionerna om man ska ha engelskt uttal?
Fast Lotion är ett svenskt ord, dvs helt korrekt att uttala med svenskt uttalDen enda jag vet som säger det med svenskt uttal är min mormor. Hon är 98.
Ok! Jag var helt övertygad om att det var ett låneord från engelskan.Fast Lotion är ett svenskt ord, dvs helt korrekt att uttala med svenskt uttal
Ok! Jag var helt övertygad om att det var ett låneord från engelskan.
Men sedan länge, har dvs ett svenskt uttal. Till skillnad från Foundation tex.Det är ett låneord från engelskan.
Men sedan länge, har dvs ett svenskt uttal. Till skillnad från Foundation tex.
Häromdagen hörde jag ngn på Apoteket som uttalade lotion (alltså typ bodylotion) som "låttschooon". Och alltså inte som "louschen", det engelska uttalet. Jag har aldrig hört en enda människa uttala det som "låttschooon" Seriöst, är det en grej? Är ni fler där ute som uttalar lotion så??? I så fall blir jag knäckt Rösta gärna i omröstningen så att jag får veta!
(Hoppas ni fattar mina försök till att förklara uttalen haha )
... men ... även om det kommit till svenskan via engelskan så är det väl i grunden ett franskt (latinskt) ord. Och blir då märkligt med engelskt låneordsuttal i svenskan