Hur utfodrar man med linfrökross?

tgd

Trådstartare
Linfrökross; hur behandlar man det innan utfodring? Hur länge står sig en öppen säck? Hur mycket ger man om man bara vill åt "de goda egenskaperna" och inte näringsämnena i sig? Hur ofta ger man?

Sv: Hur utfodrar man med linfrökross?

tgd skrev:
Linfrökross; hur behandlar man det innan utfodring? Hur länge står sig en öppen säck? Hur mycket ger man om man bara vill åt "de goda egenskaperna" och inte näringsämnena i sig? Hur ofta ger man?

Menar du alltså linfröpellets/kaka? Eller menar du krossade linfrön?

De förstnämnda behöver ej förbehandlas, de är färdigbehandlade. Men de får gärna blötas upp.

Annars ska linfrön kokas eller stöpas (och svalna förstås!) före utfodring.

Vill du bara åt den smörjande effekten och fibrerna menar du? Då skulle du valt HELA linfrön.

Men du kan använda de krossade/pelletsen till det ändamålet också givetvis, dock får du ju med näringsämnena också med det.
Vill du bara åt de goda egenskaperna mot magen så kan du ge 2-3dl varje dag (stor häst).

Skulle du vilja vara så himla snäll och läsa noga på din linfrösäck vad det står om stöpning/icke stöpning för krossade linfrö. Jag blir inte riktigt klok på om krossning räcker som process för att få bort vätecyaniden...
//marti

Jag ger för tillfället kallpressad linfröolja men såg att min lokala handlare har 20 kg säckar med krossade linfrön till bra pris. Jag har inte köpt några linfrön ännu, har aldrig tidigare fodrat med dem heller. Så jag har ännu ingen säck att läsa på :) Jag meddelar vad som står på säcken när jag kommit åt att läsa på den! Linfröolja är ju annars väldigt enkelt att ge av så jag skall fundera lite hur jag skall göra.

Tack för era svar!

Jag menar krossade linfrön. Min foderhandlare har sådana till bra pris. Men jag har noll vana/erfarenhet av att fodra med linfrö.

tgd skrev:
Linfröolja är ju annars väldigt enkelt att ge av så jag skall fundera lite hur jag skall göra.

Frågan är om linfröOLJAN ger den där gelén i mag/tarm kanalen som lenar och gör gott i magen. (för det var väl DET du ville åt?)
Veterinärer (flera olika) har alltid sagt till mig, som hade en kolikhäst, att det enda olja som smörjer tarmarna är PARAFFINOLJA, alla andra oljor smälter hästen innan dom hinner ner i tarmarna.

tgd skrev:
Men jag har noll vana/erfarenhet av att fodra med linfrö.

Läs alla andra trådar som finns just nu (hett ämne) om linfrön. Bland annat MIN tråd om "Hela linfrön - kan ej tillgodogöras?".

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 241
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30