Hur upptäcker man melanom?

Miran

Trådstartare
Har en skimmeldam på 20 år. Så rent statistiskt borde hon ju ha melanom. Men hur upptäcker man det? Jag håller superkoll på henne så jag tycker att jag borde märkt om något mystiskt dykt upp.

Tex knölar under svansroten.
Ett melanom måste inte synas heller, vi hade en herre med mycket lynnesbesvär periodiskt vilket vi trodde berodde på problem med nacken, vid en senare operation för besvär med näsflöde upptäcktes att hela skallen var full med tumörer, detta hade han gått med i flera år. En annan äldre herre hade fullt med melanom under svansen men levde med dessa i flera år och blev gammal ändå.

Melanom är det som ofta kallas för "skimmel-knölar", det är helt enkelt (ofta godartade) tumaörer som består av pigmentansamlingar.
De är inte farliga i sig själva, problemen uppstår om de sitter på ett olämpligt ställe, t.ex vid ändtarmsöppningen.

Jag har aldrig hört om någon häst som har haft melanomer inuti kraniet, däremot andra former av tumörer som inte har något med pigmentet att göra.

Jag vill bara saga att det faktiskt inte bara ar skimmlar som far melanom!
Det ar inte helt ovanligt att fuxar, isabell, osv ocksa har melanom-knolar.

Hej! Jag har en skimmelvalack om också är 20 år, han fick 2 små knölar förra sommaren. En under manen och en på bringan. Jag har också hört talas om dessa skimmelknölar och att de inte oftast inte farliga. Han fick dem som sagt under sommaren, så kanske det är pigmentansamlingar som nämndes ovan? Man kanske bör kolla upp dem om de blir större? /Liv

Malignt (alltså ej godartade knölar) melanom kan sprida sig till hela kroppen. En kompis till mig dog, det spred sig från huden till hela kroppen, på ett halvår var han obotligt sjuk.Från ett växande kliande utslag/födelsemärke till begravning tog det 1,5 år. Hade han gått till doktorn direkt istället för att vänta 6 månader så hade han troligen klarat sig helt.
Samma sak kan hända med hästar och det var vad som hände med valacken jag berätade om tidigare - om nu inte vetrinärn ljög för mig.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
Hästvård Melanom? Har ju hört talas om det här med skimmel sjukan, men jag har en brun häst? 23 år, så ja, äldre och kanske inte så konstigt i...
Svar
3
· Visningar
735
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 306
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Har en 13 årig valack som har utvecklat melanom vid huvudet, dessa växer konstant och är uppkollade hos vetrinär. Pågrund av att...
Svar
6
· Visningar
1 280
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka