hur upptäcka fång?

MalinSophia

Trådstartare
hur upptäcker jag fång första gången?

har ett litet russ sto och har blivit lite nojig över att hon ska få fång.

hon brukar va en ponny full av liv men den senaste veckan har hon börjat gå långsamt och lite stelt, inbilar jag mig! kan ju kanske bero på att hon e lite för tjock också kanske. vill ivf ta reda på så mycket som möjligt om vad det kan bero på.

Sv: hur upptäcka fång?

När min ponny fick fång visade det sig genom att han var lite ovillig att gå, jag uppfattade honom som lat. Han var stel i bakbenen, och senare började han gå med dubbelsag, dvs. sätter ner trakten före tån.
Det KAN vara fång din häst har fått, det finns så många symptom, vissa går knappt framåt, en del kämpar på ändå.. När vi kom till Strömsholm med vår häst travade han in i deras stall, frivilligt.. hade rotation på alla fyra. Men om jag vore du skulle jag kolla upp det, man har ofta rätt om man tycker hästen verkar uppföra sig onormalt.

Kan mkt väl vara fång som din häst har fått, som tidigare sa så finns det så många olika symptom på det.
Men vissa får feber, svettningar, rör sig stelare med lite "kalle anka" gång(som min vet kallar det) dvs. sätta ner trakten innan tån, ovilliga till att gå helt, ligga ner, värme i hovarna, förhöjd puls i benen osv.
Den typiska fångställningen brukar först komma när det är riktigt illa. Min veterinär sa att det är lite "dumt" att hästböcker och så skriver om den "typiska fångställningen", har dom väl fått den så har det gått ganska lång tid innan dom redan blev sjuka.

När min lilla dam fick det så märkte jag at hon tog stappligare steg och verkade nedstämd. Inne i boxen märkte jag att hon stog och trampade oroligt, precis som hon hade myror i brallan typ ;-) Kunde även känna kraftig puls och värme i hovarna.

Hon hade lingrig fång och har blivit röngtad och hade 0,5-1 grads rotation på frambenen.
Var på ytterligare återbesök igår hos veterinären och hon tyckte hästen såg jätte fin ut, rörde sig återigen som hon ska.

Hoppas för hästen och din skull att det verkligen inte är fång, det är INTE kul!!

tack för svar.
självklart ska jag ta ut vet om det behövs. idag ska jag bygga mindre hage på gräsfattig plätt. ringer te vet på måndag för att rådfråga dem om vad som behöver göras. vill ju inte att det går så långt att hon ställer sig i "fång ställning".

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 412
Senast: Roheryn
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
692
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 464
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka