Hur "uppfostra" henne eller ge förtroende?

J

Jacky

Hej alla kunniga,

Det är så här att vi har köpt en ny ponny förra vecka. Enligt f.d. ägarna var ponnyn mycket lätt att hantera och snäll. Snäll är hon också men inte vid ryktningen. Ponnyn är till vår dotter. Nu är det så att ponnyn är mycket orolig när hon står uppbunden i vår "stallgång" (våran är öppen och ligger jämte boxen och inte i stallet). Vi förstår att hon ska vänja sig vid oss, nya kompisen, nya rutiner osv. Jag bara undrar hur vi ska handskas med henne. Hon är sur vid ryktningen innan ridningen (inte efter ridningen), hon kan bitas (vill mycket gärna veta hur vi får bukt med det) eller nafsas, om man vill klappa henne kan hon lägga öronen i nacken och smeka på nosryggen går inte alls då tar hon up huvudet och öronen ligger i nacken. Hon är 8 år och allt fungerar bra annars....vi är inte rädd för henne eller så men jag skulle uppskata lite tips och råd hur man kan ändra på hennes beteende. Är det test? Är det att hon är "ouppfostrad" ? Hur ska man reagera när hon nafsar/biter eller gör sur utan anledning? Vill ju göra rätt så att det blir bättre och inte sämre..... Det vi gör är att ge mycket beröm så fort hon inte är sur och så ....

Råd och tips behövs

Tack så mycket

Sv: Hur "uppfostra" henne eller ge förtroende?

Hejsan!Grattis till nya ponnyn!

Det där kommer att lösas sig!Hon kommer att bli "snäll" igen!

Du är redan själv inne på vad det handlar om!
Hon är osäker i sin nya miljö med alla nya läskiga hästar o människor etc...hon vet helt enkelt inte vad som kommer hända härnäst och hon kollar vad som gäller här, helt enkelt...

Om det var jag som hade köpt en ponny till min unge så skulle jag veta att det kommer en krisperiod i början o för det första inte låta barn/barnet hantera den ensam innan den är ordentligt inbodd.

Sen skulle jag precis som du nonchalera när hästen lägger öronen bakåt, men bits hon eller hota att bita mig så skulle jag ge henne
en liten dask på bringan...det brukar räcka...

Men absolut inte bli rädd eller gå undan eller så...bara vara konsekvent med att markera att det där accepterar vi inte här...men bits du inte så är jag nöjd...sen om hon lägger öronen bakåt och bara visar att hon känner sig obekväm i den ännu ovana miljön...det är
ngt som går över sen, bara ni visar gränserna för vad som är acceptabelt...när hon väl lärt sig dom så blir hon trygg i det o vet vad som gäller....

Kan, som du säger, ta sin tid...därför ska man inte låta en hästrädd, eller ett barn tex hantera en nyinflyttad häst som är rädd och osäker...för då är det lätt att denne backar undan till slut efter ett tjuvnyp eller ett hot om en spark, och VIPS(!) så har man förstärkt
o bekräftat beteendet...

Har haft ponnisar som det tagit upp till ett år med innan jag känt att dom är helt inbodda och vet reglerna på sitt nya stall.

Och ändå får man rycka in lite nu och då beroende på om ngn vart/visat rädsla o tveksamhet i hanteringen för att styra upp
det igen...

Lycka till!Det där kommer att gå bra, du/ni låter ju medvetna i hur ni ska hantera detta och vad det handlar om.

Sen glömde jag fråga hur ni gör när ni berömmer henne?

Jag för egen del skulle bara bekräfta att det hon gör är "rätt" genom att låta henne vara "ifred" så att säga..bara lugnt och metodiskt fortsätta att rykta henne och vara tyst och gå omkring och bara pyssla med annat, eller det jag hade tänkt mig att göra helt enkelt...inte hålla på att överdriva eller "göra mig till" om hon är lugn och stilla...att göra så anser jag kan göra hästen stressad på nytt eller medveten om att "här har det hänt ngt minsann...har jag missat ngt bäst jag biter ifrån för säkerhets skull"...

Tack Tolly!

Skönt att få höra att vi är inne på rätt tankerna. Det där med beröm...som vi har gjort nu är att markera med rösten när vi tycker att hon gör "fel" eller " rätt" som så här: mörkare röst vid "fel" och högre (i tonen) vid "rätt"...duktig tjej....men som du sa...kanske vi bara borde ignorera henne...och låta henne ifred. Ska absolut försöka det också. Vi ska höra med f.d. ägare och fråga hur hon var när hon kom till dem. Sen är det så att hon stod på ett sort stall med måååånga andra hästar...mycket spring i stallet av barn vilket hon inte tyckte om. Då visade hon också att hon kunde bli sur...men f.d. ägaren sa till oss att hon säkert är annorlunda när hon skulle komma till ett lungt stall och det har vi :) bara 1 kompis....stoooor hage (hade liten innan) inga ungar som springer omkring (förutom våra egna men de springer inte fram och tillbaka) och vår dotter då som är den nya matte till ponnyn. Hon är absolut orädd för henne men har respekt för henne (alla hästar) och ponnyn har mycket lättare för dotterns hantering och är lungnare än om vi (min man eller jag) hanterar henne. Dessutom reagerar hon mer på min man (alltså surighetsgraden så att säga) än till mig.

Vi har haft några hästar/ponnysar men alla har varit extremt snälla från första början så därför undrade vi lite angående detta :) Men min magkänsla säger som så här: Detta är en snäll och trevlig ponny och jag känner på mig att det kommer att ta tid men det kommer att bli bra/bättre. Det jag är osäker på om hur vi ska gå till väga. Jag vill absolut inte att vi gör nåt som förstärker hennes beteende. Min dotter är alltid tillsammans med antingen mig eller min man. Hon har respekt som sagt men är inte rädd för henne.....men....ibland då vänder hon rumpan (sned alltså inte hela rumpa) mot dottern så att hon kommer i kläm mellan väggen och hästen. Då hoppar hon så klart åt sidan...anses det vara som fly också (ifran ponnyns perspektiv då?)

Är tacksam för fler åsikter eller tips :)

Häslningar Jacky

ja tycker att ni ska strycka henne över hela kroppen på henne! det är nog så att han inte litar på er riktigt. när jag köpte´en av mina hästar så var han jätte rädd om baken och svansen å det är han fortfarande om det är någon han inte känner som är där. men med mycker närkantakt blev det mycket bättre!

Tack JAcksson_95 för svaret. Det är precis det vi gör också. Vi ryktar henne som vi ska....använder lite mjukare borstar (?stavning :) ) och det verkar hon tycka mer om. Vi har dessutom ringt f.d ägare och frågat lite (igen för klart att vi frågade om detta vid provridningen men då var allt bra enligt fd ägaren). Hon är ett kaxig sto sa f.d ägaren....och hon har inte heller tyckt om pappan i familjen ...vilket stämmer med hennes beteende här för hon är jobbigare med min man än med mig eller dottern. Vi får väl vara konsekvent i vår hantering och inte göra en stor sak av hennes sura min och hopppas att vi kan ändra hennes beteende när det gäller ryktningen.

Någon mer som kan ge lite tips om hur vi kan göra för att ge henne förtroende och tillit?

Hälsningar Jacky

Ja, jag anser nog att om din dotter hoppar undan när ponnyn tränger sig i boxen o liksom nonchalerar att det står en människa där
förstärker ponnyns "högre rang" än din dotters!

Försök att vara med i början tills allt rättat till sig, eller be din dotter att INTE flytta på sig, utan hellre peta hästen i sidan lite lätt med en borste eller ett pekfinger, för att markera att "Hallå!Här står jag!Flytta på dig!"

Absolut inte börja trycka tillbaka, för då tränger sig bara hästen ÄNNU mer, hästar är ju "mottrycksdjur"...Mkt mera effektivt med ett "pet" istället, och om inte det hjälper:ett viftande med en grimma eller ngt man har tillhands....Men INTE flytta på sig!

Hästen lär sig fort att respektera att du eller ngn annan står faktiskt där, samt hålla respektfullt avstånd.

Hur har det gått hitills?

Nyfiken....

Har detta varit ett problem även hos de förra ägarna som ni fått veta innan köp?
För i så fall kan det ju vara så enkelt som att hästen är kittlig.
I annat fall håller jag med övriga talare.

om ponnyn tar huvudet dit du borstar mot dig och du inte vil de, så putta bort de o säg jag vill inte ha ditt huvud här nu. de funkar för mej iaf, då en av mina skötisar försöker bitas o hålla på men bara säg till på skarpen så lyssnar han, men jag vet inte hur de är på eran ponny, men testa kan man ju göra

Visa hästen lite respekt, låt den vara ifred och vänja sig vid nya stället, hantera den så lite som möjligt i början tycker jag.

Köpte ett sto i höstas från en ridskola. Hon sades vara bråkig och stökig i boxen. Jag var in till henne en extra gång efter insläpp varje kväll och så fort hon visade att hon inte gillade mitt sällskap så gick jag och lät henne vara ifred.

Idag är hon hur go och glad som helst. jag har visat henne att jag respekterar henne när hon vill vara ifred och fick en häst som respekterar mig tillbaka!

Hej allihoppa:)

Det har blivit mycket bättre! Hon är mycket lugnare och snällare mot oss framförallt mot min man. Mot vår dotter är hon supersnäll nu...och står stilla, är inte sur längre och är snäll vid ryktningen nu. :)

Men idag kom hovslagaren.....och när han skulle sko sista bakhoven då blev hon inte trevlig :( Hon tryckte honom i väggen fler gånger....försökte kicka med benet.....han blev riktig arg på henne efter sista gången hon tryckte honom i väggen.....sen stod hon stillara och kunde han göra färdig hoven. Vid frambenen reagerade hon också men inte lika mycket ...hon försökte resa sig (20 cm bara) några gånger. Hon var allmänt otålig så att säga och ville tydligen visa dominans. Det känndes pinsamt tyckte jag men han sa att det säkert blir bättre nästa gång han kommer...han känner ju inte henne och ännu viktigare....hon känner inte honom.

Hon är en bestämt dam....vi får väl visa henne att vi är lika bestämda och snälla :)

Fler tips tar jag tacksamt emot!:)

Jacky

Senast ändrad av en moderator:

Liten uppdatering för er som läser tråden....

Igår bestämde jag mig för att ....nu ska jag visa henne som bestämmer!!! :angel: Så jag gick ut tillsammans med min man. Jag bara gjorde allt och så fort hon tryckte tillbaka (med vikten) eller hotade med att nafsa eller hotade med foten...då var jag myyyycket bestämt och antingen tryckte tillbaka med ett finger eller så hade jag ett grimskaft som jag kunde använda men den behövdes inte alls...rösten var mycket kraftfull på nåt sätt. Vet inte vad som gjorde susen men jag fick även röra henne på ställe där hon absolut inte ville bli rörd innan. Sen tog jag med henne till paddocken, longerade henne...allt gick på rösten....sen i paddocken "följa John" hon var såååå fokuserad på mig.....tog jag ett steg...hon också...2 steg ...hon också osv. Vände snävt...snabbt..stannade oväntand....hon också. Sen ryggade jag henne....första gången vulle hon inte riktigt men mitt trygg på bogen med fingertopperna försvann inte så hon gjorde det och då tog jag blixtsnabbt bort trygget. Eftter några gånger ryggade hon utan fingertopperna ens nådde henne ..jag stod bara där och sa: backa och hade handen framför bogen.
Gud vilken skillnad det var....och är...för i morse då sprang hon till min man igen (han skulle mata de) men nu sa han till henne ordentligt och så fort hon kom för nära honom då stannade han och gjorde sig "stor" och stampade med foten på marken...då försvann hon eller försvann inte men gick ur hans "frizone".

Vi blir säkert testat igen sås måningom men just nu känns det som om vi har det under kontroll igen.....vi får bara inte vara för snälla. :cool:

Grattis till nya ponnyn ! :rofl:

Vet inte om det passar in här, men ska snart också ha häst, och jag undrar om någon vet hur länge man ska vänta och låta hästen "vänja" sig vid miljön innan man tar ut och rider ?

Tack för svar och lycka till med ponnyn , de fixar sig nog ;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 604
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka