Hur "uppfostra" eller ge henne förtroende?

J

Jacky

Hej alla kunniga,

Det är så här att vi har köpt en ny ponny förra vecka. Enligt f.d. ägarna var ponnyn mycket lätt att hantera och snäll. Snäll är hon också men inte vid ryktningen. Ponnyn är till vår dotter. Nu är det så att ponnyn är mycket orolig när hon står uppbunden i vår "stallgång" (våran är öppen och ligger jämte boxen och inte i stallet). Vi förstår att hon ska vänja sig vid oss, nya kompisen, nya rutiner osv. Jag bara undrar hur vi ska handskas med henne. Hon är sur vid ryktningen innan ridningen (inte efter ridningen), hon kan bitas (vill mycket gärna veta hur vi får bukt med det) eller nafsas, om man vill klappa henne kan hon lägga öronen i nacken och smeka på nosryggen går inte alls då tar hon up huvudet och öronen ligger i nacken. Hon är 8 år och allt fungerar bra annars....vi är inte rädd för henne eller så men jag skulle uppskata lite tips och råd hur man kan ändra på hennes beteende. Är det test? Är det att hon är "ouppfostrad" ? Hur ska man reagera när hon nafsar/biter eller gör sur utan anledning? Vill ju göra rätt så att det blir bättre och inte sämre..... Det vi gör är att ge mycket beröm så fort hon inte är sur och så ....

Råd och tips behövs:)

Tack så mycket

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur "uppfostra" eller ge henne förtroende?

Fel forum...ska ligga under *Hästhantering* lägger ut samma tråd där...svara gärna i det nya trådet.

Tack:)

Är inte NH, hästhanteringen i grund och botten?

Jag är ingen expert, men det låter som att hästen är irreterad på det mesta, kanske har hon tappat förtroendet för människor och blir mest besvärad av ryktiningen. Tala lungt med henne, visa att du inte tänker tvinga dig på henne. Du ska aldrig tvinga henne att du ska klappa eller rykta henne, låt henne söka sig till dig. Sträck fram handen och låt henne nosa på den, sen kan du klappa. Naffsar hon eller biter så reagera snabbt och visa att du inte respekterar hennes dumheter, vifta till med handen så att hon fattar att det var fel, ibland får man snäppa till dem på nosen om dom bits. Tänk på att göra det direkt när hon gör det, annars glömmer hon av vad det var hon gjorde och straffas för ingenting. Träna upp förtroendet mellan er, gör olika övningar för att stärka erat band, det finns en massa sådana i NH-forumet. Jag kanske inte förklarade detta så bra, men om du vill veta ngt mer så fråga. Lycka till. :)

Håller med föregående inlägg...
Men när en häst har ett surt beteende kan det hjälpa att låta den vara. Alltså rykta och borsta som vanligt, men strunta i att försöka klappa huvudet och öronen. När hästen har fått respekt och förtroende för dig kommer den att låta dig klappa den vart som helst.

Så jobba ledarskaps övningar och lek med ponnyn och strunta i huvudet så att den börjar slappna av i ert sällskap.

Jag tror hästen är osäker på situationen. Låt det ta tid, skynda långsamt som man säger. Man skall inte tränga sig på allför mycket när en häst är sur, det gör bara situationen sämre, pröva att borsta henne i boxen eller något annat ställe där hon känner sig trygg innan ni binder upp henne på gången. Min häst står inte på gången om inte veterinären/hovslagaren är där. Jag umgås i boxen och i hagen för det mesta för hästarna verkar tycka det är mycket bekvämrae och tryggare. Sen så småningom skall jag såklart träna henne att stå på gången men det är onödigt att försöka tvinga en häst att stå någonstans om den inte känner sig bekväm på stället. Tänk såhär:
Det tar väl tid för dej att vänja dig vid nya saker? Du litar väl inte på någon förns den personen visat att den är värd att lita på?
Låt det ta tid så vänjer sig hästen snart, försök att alltid ha kul.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 604
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka