Hur undersöka beg transport?

skuggi

Trådstartare
Till hösten blir det kanske att vi skaffar egen transport, antingen ny eller beg. Har läst på lite om säkerhetsdetaljer på bommarna och har någon favorit sådär. Men nu undrar jag lite över vilka fördelar och nackdelar det är med olika material i väggar resp golv och hur man isf kollar att en beg är i bra skick?

Ifor har, om jag fattat rätt, ett "plast"golv med livstids garanti, det låter ju bra?
Plyfa vet man ju kan ruttna, kan man kolla det själv, hur isf? Eller bör man ta vagnen till ngn mek som kan kolla?
Aluminium är ju tydligen inte heller problemfritt, är det svårare att bedöma skicket på såna golv?

Angående plyfa så vet jag att den kan ta till sig fukt och bli tyngre/ruttna, hur lång tid tar det normalt? Dvs, är det tex något att fundera på efter redan tex 5 år?
Andra fördelar/nackdelar bortsett från vikt/pris?

Glasfiber eller aluminium på kroppen, vilket är att föredra?

Har sett vissa tranporter med fulhöga dörrar i fram, inte som en ramp, bara lika stor dörr. Känns smidigt och bra nödutgång. Någon negativ grej med dem?

Det känns som att det finns få Ifor/Forza/Kylinge beg på tex blocket, är de så bra att folk får dem sålda utan att behöva annonsera eller?
Ska man undvika de märken som finns i mängder på annons?

Hm.. många tankar, har ni några bidrag?

Om du väljer att titta på begagnat bör du verkligen försöka få med dig någon vän som kan antingen modellen eller är mycket teknisk kunnig.
Gällande material beror det ju väldigt mycket på vad det har varit utsatt för tidigare eller om tillverkningsproblem har förekommit. Plyfa kan vara slut betydligt tidigare än fem år precis som ett aluminium-golv är som du misstänker svårt att bedömma. Köp ett släp där du har möjlighet att "kolla historiken".
Något som blir ännu svårare att avgöra tyvärr om vagnen är några år är ifall axlarna är ok, fjädrar de som de ska och har de smörjts ordentligt m.m.

Själv har jag erfarenhet av Boj, Värmlandsvagnen, Christ och Ume, i den tidsordningen och egna favoriten sist. Alla med sina kvalitéer och uppfyllnad av olika behov/önskningar.

Kan du så skulle jag rekommendera ett nytt släp eller så nytt som möjligt med få tidigare ägare.

Vissa glasfibervagnar är rena ihåliga plastlådor medan andra är solida och rejäla, beror mycket på hur tillverkaren nyttjat materialen mer än materialvalet i sig. Kläm o känn! Skramlar dörrar, tunga eller lätta att stänga, fönster/luckor som går att öppna kallt som varmt, är gångjärnen till baklemmen skräpsamlare eller skyddade m.m.

Inga konkreta förslag då slutvalet oftast är högst individuellt som du säkert kan och kommer se på äldre trådar och kommande svar.

Lycka till så svarar jag gärna, om intressant, på varför Ume (har idag ett B50 från 2012) är bättre på vissa saker men sämre ur andra aspekter!

Vilken prisnivå på vagnen och vilken typ av häst/ar kommer du köra?

Mvh Thomas

Tack för svar!
Berätta gärna mer om fördelar och nackdelar som du sett på de släp du haft, det uppskattas! Är bra att få tips på vad man ska kolla på.
Jag hade kanske tänkt att köpa begagnat från någon ÅF, i annonserna så verkar de ha gått igenom dem osv innan försäljning, tänker att det kanske ger lite bättre förutsättningar?

Jag har en islänning och en stor häst(160cm) som jag vill kunna köra ihop vid behov, det ska gärna finnas gott om plats framtill för att möjliggöra att ha med rockarden där(den går att vika ihop). Som sagt är jag ganska sugen på stora dörrar i fram, ev fronturlastning, både med tanke på att lasta i rockarden, men även för möjlighet till att ta ut hästen fram om något hänt, typ om man kört av vägen och det är svårt att öppna bak.
Prisnivå är svårt att säga, självklart skulle det vara trevligt om man kunde hålla sig kring kanske 60 000. Ska man köpa en ny vagn så blir det ju då en "billighetsvagn", det har vi haft förut och varit fullt nöjda med, samtidigt skulle man ju vilja ha en vagn som man kan ha kvar länge och vara nöjd med. Och då kanske det är någon av de "dyra" man ska titta på, men då kanske hellre en lätt begagnad. Det tar emot lite att köpa släp för över 100 000 kr...
Just för dagen åker vi inte så mycket, men framöver kan det hända att det blir en del körtävlingar/träningar osv, och ju mer man kör desto mer motiverat känns det ju med en dyrare vagn om du förstår hur jag menar.

Jag får dra 2000 kg med utökat B-kort, så det är inbokat att fixa i augusti :)
Så, på beg-marknaden är vi väl rätt begränsade eftersom vi väl gärna vill ha en vagn som har totalvikt där eller strax under. Men vi har ingen brådska, så om vi bara kan bestämma vad vi vill ha så får man lägga sig och lurpassa på annonser och slå till när man hittar det man vill ha.
Eller så ger man upp tillslut och köper ny.. ;)

Det låter lite trångt att ha rockarden framför hästarna eller menar du att du ska ha en trailer med plattform för vagn?

Det finns ju en del att välja på så länge totalvikten kan vara så pass hög. Ibland blir man begränsad av märken/modeller med vikten, just för att tjänstevikten blir hög.

Håller med om att rockarden nog inte får plats framför hästarna, ens hopfälld. Det är ju en jätterisk att ha något därframme, i samma utrymme som hästarna, om det inte är vägg emellan.

Då kanske Umes baklängessläp kan vara en lösning, då får rockarden plats i framänden BAKOM hästarna.

Det låter lite trångt att ha rockarden framför hästarna eller menar du att du ska ha en trailer med plattform för vagn?
Jag hade tänkt slippa plattform så länge jag bara har rockard, har med flit köpt en rockard som går att fälla ihop så att jag får in den i bakluckan. Men där vill jag inte ha den helst av renlighetsskäl, därav att jag skulle vilja ha den framför hästarna :)

Om jag har rockarden framför hästarna lär jag fixa en vägg mot hästarna samt troligast även en ovanpå, så att de inte kan fastna i den varken med ben eller huvud.
Ska kolla på Umes baklängessläp, tack för tips!

Med risk för att jag tjatar ihjäl mig i alla släptrådar.. Men jag gillar verkligen mitt kylingesläp.

Nu ligger beg kylinge mycket lägre än din budget så det kanske inte är av intresse.

Kylinge eurotrailer brukar finnas i 1990 kg. Fronturlastning.
Stora, rejäla och rymliga. Panikbommar bak och fram och mycket plats framför bommen.

Jag gillar plyfagolv så man kan hålla koll på skicket. Nu börjar mitt golv få några år på nacken så vi håller det under extra uppsikt, har tänkt byta ut det snart.

Inte den flashigaste transporten och inget om man vill skryta över om man vill ha det senaste inom modet, men genomtänkt, rejält och otroligt mycket släp för pengarna.

Alltså, det gör INGET om släpet råkar vara billigare än jag tänkt ;)
Har skrivit upp Kylinge på intresselistan sedan innan :)

Jag pratade just med en släp-ÅF, han hade inte koll på hur ofta man kan behöva räkna med att byta ett alugolv, är det någon som vet? För det tar ju också stryk av vägsalt osv.
Jag tänker också att plyfa känns rätt säkert, och verkar jämförelsevis billigt att byta ut när det verkar bli dags.

Nja, jag tror du får skrinlägga planerna på rockarden därfram, tänk på att hästarna behöver ta ner huvudet för att kunna balansera. Det är ju därför fler och fler gå från de trånga släpen med inbyggd sadelkammare, hästarna åker inte bra.

Nja, jag tror du får skrinlägga planerna på rockarden därfram, tänk på att hästarna behöver ta ner huvudet för att kunna balansera. Det är ju därför fler och fler gå från de trånga släpen med inbyggd sadelkammare, hästarna åker inte bra.
Aha! Det hade jag ingen aning om! Det måste ju vara dumt med såna hösegel också då om de hänger för högt upp?
Blev sjukt förtjust i Umes B50, "vår" släpkille, som inte säljer Ume själv, säger att Ume är hans favorit. Och att åka bakåt är ju nice... Ska kolla närmare på en sådan och se om man kan få med vagnen där bakom hästarna, skulle ju vara toppen.
Annars hade släpkillen en massa idéer om hur jag skulle få med vagnen på utsidan. Får åka och se vad han tänkt sig.

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 859
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har idag en gammal hästtransport, men är nu i färd med att skrota den och köpa något annat. Det är 20 år sedan jag tittade efter...
Svar
19
· Visningar
3 964
Utrustning Vad ska man tänka på då? Att kolla så golv, ramp, väggar etc. är i bra skick, inget i transporten hästen kan skada sig på, bra...
Svar
5
· Visningar
1 673
Senast: Bison
·
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 839
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama