Hur underlättar ni livet för era hundar med artros?

rahl

Trådstartare
Hur underlättar ni livet för era hundar med artros?

1. Igår kom en hundtrappa för att hon borde inte hoppa upp på soffan/sängen.
1299_1.jpg

Inlärning: http://www.youtube.com/watch?v=BWQw7ZSZgYc

2. Idag kom OrthoBed dyna
"Ortopedisk och tryckavlastande dyna för hund. En hundsäng för dig som vill ge din hund det lilla extra! Dynan finns i tre olika storlekar.

Hundsängen OrthoBed från Karlie kallas ibland "hundens Tempur". Motverkar trycksår och underlättar för hundar med led- eller ryggproblem. Skönt också för den äldre hunden som behöver en avkopplande och avslappnande vila utan att för den skull stelna till."

IMG_0776.jpg

IMG_0771.jpg

IMG_0812.jpg

IMG_0793.jpg

IMG_0784-1.jpg

Förutom dessa två nya inköp så har hon back on track täcke, glukosamin tillskott och annat som är bra för henne. Hon har polyartit men som tur för henne är det i vilande fas under en lång tid nu :banana: Så hon kan njuta av livet på 4 ben, utan ont, utan svullna varma leder :love:

Sv: Hur underlättar ni livet för era hundar med artros?

Min tant har artros i en tå. Hon får glucosamin och fiskolja sen drygt ett år tillbaka och det räcker för henne. Hon är pigg, sprattlig och glad trots sina 11 år :) En gång i somras haltade hon igen (vilket hon gjorde ofta innan glucosaminen) och då fick hon smärtstillande i 3 dagar, sedan var det bra igen.

Utöver det är jag noga med att ge henne jämn mängd motion och när det är kyligt ute får hon täcke på sig för att inte frysa, spänna sig osv, fast just det sistnämnda har ju inte med artrosen att göra egentligen.

Nu fick ju min gamling somna in i höstas:cry: Men till honom gav vi stride, nyponpulver och akupunktur:bow: Helt outstanding och han fick ett par smärtfria år extra tack vare dessa (ingen skillnad med rimadyl o valig glucosamin)

Min gamling får smärtstillande, glyco-flex och ledfoder. Det räcker än så länge. Egentligen hade jag velat simma lite också, men där säger ekonomin stopp. Förhoppningsvis blir det av till våren.

Min gamling som hade artros i en karpalled fick glukosamin, gick på "vattengympa" och hade en Back-on-track-dyna i bädden. I perioder så gick hon på en liten dos Rimadyl. Men viktigast av allt tror jag var att hålla henne i rörelse - ofta.

Han får rimadyl + glukosamin, går temperaturen under 10 grader får han täcke på så han inte blir kall, även om täcket (har flera sorter av olika värmegrader) inte är heltäckande så verkar han må bättre och röra sig bättre varm. Sen vill han inte sova i bädd, han vill sova i säng så när jag köpte en ny säng monterade jag den så lågt det bara gick för att han ska kunna ta sig upp och ner på egen hand. Definitivt uppskattat.

Jag har en sch/bc på 12,5 år som har artros i ett bakknä och han äter steel joint och norocarp 100 mg..funkar bra på detta. det som verkar vara pricken över i:et är offroadpromenader, ju mer han går så, ju smidigare blir han :love:

Jag uppfattar dessutom att dom "går in sig" i ett medel och jag har fått byta lite då o då..har gått på glukosamin/msm, nypon, grönläppad mussla och nu steel jointen..fast norocarpen har han haft i ca 2 år nu.

Tack för era svar! Det syns att ni älskar era hundar och vill deras väl :)

* Lugn motion, relativt lite men ofta - beroende på dagsform, temperatur och sådant.
* Var uppmärksam på ovilja att röra sig, att springa, etc - då kan det behövas mer med.
* Visitera/smek hunden ofta över kroppen, kolla så den är någorlunda jämn och inte går och musklar om sig för att den avlastar någon del.
* Bekväm och lätttillgänglig sovplats, skyddad från drag.
* Skydda den från alltför hetsiga lekar med andra hundar.
* Lyssna på vet, och öka hellre med. än avvakta om du är osäker på hur hunden mår.

Simning är skonsamt och muskeluppbyggande. Höll igång min förra hund med minst ett år längre än om hon inte hade simmat. I bassäng under mörka kalla delen av året. I sjön på sommaren.

Hade en 8år gammal border colle 50% tollare 50% som fick atros i bakknäna under sitt sista år. Jag valde att ta bort hunden. Visst kunde han gå kortare promenader och simma (han älskade att simma) Ni som inte har råd att fara på hundsim tycker jag ska släppa era hundar i havet eller liknande. Min vivve simmade i viken nedanför huset. Men han ÄLSKADE att jobba, han ylade när vi for ut i skidspåret utan honom eller for till stallet eller sprang. Han blev rent av deprimerad.

Han åt BioGlucomin som vet gav. Fick även värme efter promenader och så. Men ibland är det bara skonsamt att låta hunden få somna in.

Denna hund sprang och jobbade allt han hade om man släppte honom trots smärtan.

Han var även blind sina två sista år, men va lycklig och jobbade tills artrosen slog till. Så en blind hund fast i sin egen onda kropp fick sova. Jag hoppas verkligen att ni hittar allt som hjälper mot atros för jag har fått se min vovve lida och det gör ont i hjärtat. Hoppas att ni även vågar släppa dem om det blir ett ovärdigt liv, för det är bland det svåraste att vara osjälvisk!

Här är en bild på tossingen som valp.

http://hannelangels.blogg.se/images/2011/n617187027_2647400_405955_164799249.jpg

Önskar er all lycka med era hundar, och hoppas att ni har mer tur! Har nu en frisk och glad växande valp som läcker såren! Men kommer aldrig ersätta min första hund.

Min hund fick glukosamin när hon började bli stel. Vid kyla fick hon täcke på sig och ju äldre hon blev desto tidigare kom täcket på då temperaturen sjönk. Sista halvåret fick hon en egen säng på golvet då hon fick problem att hoppa upp i sin fåtölj. Hon blev 15 år gammal.

Härligt att din kan leva smärtfritt med detta. Min hund fick somna in höstas, bara 8,5 år. Tålde inte smärtstillande och kortison och glukosamin gav ingen effekt :(

Min Rottweiler äter glucovett varje dag samt linfröolja, går på diet för att inte gå upp i vikt, simmar på hundsim en gg i veckan och har ett back on track täcke.Han hade vid röntgen för ca 2 år sedan lätt artros i vänster armbåge(fram)Det gick knappt att se, men han var halt återkommande ett bra tag. Han är i princip hältfri sen två år då vi startade med allt detta:) Återkommer någon eller ett par ggr per år, oftast när han halkat på tex is, eller liknande. Då kan han halta någon vecka, får då Rimadyl som vi alltid har hemma. Hundsimmet har verkligen magisk effekt på artros:)

Hav eller liknande är bra för artroshundar, under förutsättning att vattnet inte är kallt o att hunden torkas omsorgsfullt efteråt.

kl
Canidryl är billigare än Rimadyl.

*knapplån*

Jag ger min 9-åring strandnyponpulver. Fungerar bättre än glucosamin för henne. Dessutom får hon ett specialfoder som är framtaget för hundar med ledproblem som innehåller glucosamin bl a.

De sista åren har hon inte kunnat vara med på älgjakten, men hon verkar ta det med ro. Under tidigare jakter har hon klarat sig bra med nyponpulver som enda kosttillskott.

Hon äter inga mediciner.. än. Rimadyl fick hon bara i samband med ledoperationerna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka